Deze zomer nam ik de uitdaging aan om mijn Cervélo C5 testfiets mee te nemen op vakantie. Waar kun je nou mooier fietsen dan op Mallorca? Een uitdaging als deze vraagt om slimme, flexibele oplossingen. Hoe krijg ik een fiets mee naar het vliegveld als de hele auto vol zit? Mijn reis verliep van huis met de auto naar Düsseldorf. Vanaf daar namen we het vliegtuig voor twee weken ontspanning. Om lichamelijk fit te zijn voor The Ride Ardennes nam ik de Cervélo mee voor wat inspanning.
Ik ga op vakantie en neem mee: mijn fiets op de auto met een Seasucker Talon. Met een auto gevuld met koffers, een buggy, een vrouw en twee kinderen is er alleen nog plaats op het dak van de auto. Wat is een stel beresterke vacuüm cups dan een uitkomst. Het systeem is simpel. Het voorwiel van de fiets gaat er uit. De voorvork wordt vastgezet met wielspanner aan een driepoot met vacuüm cups. De fiets die ik wil gebruiken heeft echter geen wielspanner maar een steekas. Die is op identieke wijze te bevestigen. Mijn ervaring is dat het makkelijker is om de voorvork vast te zetten op de driepoot voordat hij het dak op gaat. Zeker als je zonder hulp de fiets op het dak moet zetten. Dat kan bijvoorbeeld naast de auto op de grond. Plaats vervolgens de fiets met vacuüm cups voorzichtig op het dak, haal de beschermers van de cups en trek de cups vacuüm. Dat doe je met een pompje. Pomp net zo lang totdat het oranje op de knop niet meer zichtbaar is. Hierin verschilt het systeem dan ook van een huis-, tuin- en keukenzuignap. Zuignappen zoals we die voor diverse toepassingen kennen bieden geen enkele indicatie van zuigkracht. Een zuignap kan spontaan losraken zonder enige waarschuwing vooraf. Door middel van de vacuümpomp in het Seasucker systeem is er een oplossing voorhanden die controleerbaar is. Het achterwiel blijft in de fiets zitten. In een extra losse cup wordt het achterwiel gezet. Deze wordt via hetzelfde principe vastgemaakt. Om te voorkomen dat de pedalen gaan draaien zet je ze met het bijgeleverde oranje klittenband vast aan het frame. Zo voorkom je dat je dak beschadigt. Het voorwiel van de fiets verstop ik ergens achterin de auto tussen de koffers. Mocht je auto zo vol zitten dat zelfs je voorwiel er niet meer bij past dan biedt Seasucker hier ook los verkrijgbare oplossingen voor.
https://www.youtube.com/watch?v=uDzY27hdVJY
Op naar Düsseldorf, op naar het vliegveld. De fiets zit op het dak en ik heb al diverse malen gevoeld en gecontroleerd of hij echt vastzit. Of die vacuüm cups wel echt stevig aan het dak bevestigd zijn. Argwanend rijden we weg. Ik houd telkens een oogje op de fiets. Dat gaat gemakkelijk met mijn panoramadak. Het is toch een fraaie fiets waar ik zuinig op ben, die boven ons hoofd staat. Zo op het dak is hij tegelijk ook zo kwetsbaar. Wellicht ten overvloede, maar houd rekening met de extra hoogte als je onder tunnels of viaducten rijdt. Er komt aardig wat hoogte bij als er een fiets op je dak staat. Net als bij reguliere dakdragers.
Aangekomen bij de parkeergarage van het vliegveld gaat de fiets van het dak. De fiets gaat voordat we de garage inrijden al van het dak. De extra hoogte zorgt ervoor dat we er niet onderdoor passen. We hebben het dus gered. Twee uur lang heeft de fiets op het dak weer en wind doorstaan. Twee uur lang suizend boven ons hoofd. Heelhuids zet ik de fiets op de grond. Ik slaak een lichte zucht van verlichting. De eerste etappe succesvol gefinisht. Daarmee is de uitdaging nog niet klaar, want we moeten met de fiets nog het vliegtuig in. De carbon fiets wordt op de parkeerplaats keurig ingepakt in de Scicon reistas. In deze fietstas vervoer ik ook de Seasucker Talon. Deze past er, door zijn geringe formaat, perfect bij in de tas. De vacuüm cups kun je losmaken door nippels aan de zijkant in te drukken. Dan wordt het vacuüm opgeheven en laat de cup los. Zo makkelijk als ze vastgezet worden gaan ze ook weer los.
Op Mallorca hebben we een auto gehuurd en staan we dus voor dezelfde uitdaging. Die zien we na de eerste rit met vertrouwen tegemoet. Op de parkeerplaats van de autoverhuur ontdoe ik de fiets van zijn jasje. De vacuüm cups komen tevoorschijn en op identieke wijze gaat de fiets dan van het vliegveld mee naar ons verblijf. Op de terugweg, na twee mooie weken fietsen op het Spaanse eiland, gaat alles in omgekeerde volgorde mee naar Nederland.
Wat een fijne gemakkelijke en uiterst robuuste manier om je fiets op de auto te vervoeren. Het is in eerste instantie billenknijpen en dat is begrijpelijk. Om je dure carbon frame zo op je auto te zetten met vacuüm cups is best angstig. Ondertussen heeft de techniek zich bewezen. Er staan testfilmpjes online waar onder extreme omstandigheden een Seasucker getest wordt. Dan valt mijn bescheiden test best mee. Mijn ruimte thuis is beperkt. Ik kan geen fietsenrek kwijt in mijn schuur noch op de zolder. De Seasucker is compact en makkelijk in de schuur op te bergen in tegenstelling tot een fietsdrager op de trekhaak. Ik heb de Seasucker Talon getest op drie verschillende auto’s. Zowel op een blikken dak als een panoramadak. De montage is in beide gevallen precies hetzelfde: simpel! Je bent niet afhankelijk van een trekhaak of dakrails. Ongeacht het type dak kun je de Seasucker muurvast plaatsen boven je hoofd in de auto. Een geniale oplossing. De Seasucker zoals wij die getest hebben is online verkrijgbaar voor 389 Euro.
Volg Seasucker op Social Media
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021