Site pictogram HET IS KOERS!

Hangover-ride part 1

De stap van Burnt Ents naar 300 kilometer fietsen lijkt een hele grote, maar in praktijk valt het reuze mee. Eind september zat Pedaleurs, tijdens een speciaalbier-avondje, aan tafel bij Richard, Niels en Ferdi. Tijdens deze eerste podcastopname in het kader van de Shimano Gravel Tapes, werd het plan besproken dat eerder aan de tuintafel onder het genot van een Italiaans biertje werd gesmeed: Een tweedaagse bikepackingtocht van Nijverdal naar Hannover. Om de kans op grote verhalen en epische omstandigheden te vergroten werd er gekozen voor een tocht op 2 en 3 januari. Meteen aan het begin van het nieuwe jaar, met grote kans op koud of nat weer en wellicht met een kleine hangover.

In deze eerste aflevering van de Shimano Gravel Tapes maakten we, zoals gezegd, kennis met de heren. Waarom zijn ze gaan fietsen en wat vinden ze zo mooi aan gravellen? Ook kwamen alle ‘beginnersfouten’ voorbij: Van enkelsokjes tot verkeerd afgestelde fietsen, het maken van routes en het rijden in een groepje.

In de periode van september tot eind december namen we Ferdi, Niels en Richard in het kader van de Shimano Gravel Tapes mee in hun ontdekkingstocht op gravel-gebied. Zo werd er getraind met de KNWU-fondo app (daarover maakten we samen met Niels deze podcast) en maakten de heren daarna ettelijke trainingsritjes. Niet alleen op zondagmorgen, ook ’s avonds met een lampje of binnen op Zwift.

Niet alleen trainen voor dat ene doel is belangrijk, ook het onderhoud van je nieuwe gravelfiets is een belangrijk onderdeel. Vooral voor de beginnende fietser is het soms lastig te bepalen of dat kraakje kwaad kan en wat je er aan kunt doen. Tijdens de onderhoudspodcast die we samen met Ferdi opnamen bij Shimano Service Center ‘Herman beleef fietsen’, spraken we met Bram Schots. Aan de hand van de gravelbike van Maarten vertelde hij alles over onderhoud, reparatie en afstellen van de fiets.

Naast trainen en onderhoud kwam ook kleding aan bod. Wouter van den Boogaard van Etxeondo vertelde tijdens de opnamen van de Shimano Gravel Tapes IV over het belang van goede kleding in de winter. De mannen hadden inmiddels alle soorten weer meegemaakt: Zon, wind, veel regen en ijzige kou. Ze waren dus enigszins gehard, maar het kiezen van de juiste kleding bleef een dingetje. Na deze podcast-opname kon ook dat onderdeel afgevinkt worden.

Tussendoor organiseerde Pedaleurs in samenwerking met Shimano en ‘Herman beleef fietsen’, nog een tweetal socialrides. Eind oktober een fantastische rit door Twente, waarbij er zelfs kort-kort gereden kon worden. Tijdens de Salland-variant begin december waren de omstandigheden compleet anders: De temperatuur lag dik onder het vriespunt, wat resulteerde in bevroren bidons en verkleumde fietsers. Nobody said it was easy.

Met nog een kleine week te gaan tot de start van de Hangover-ride werd de balans opgemaakt. De weersvoorspellingen waren enerzijds prima, maar boezemden anderzijds ook wel wat angst in. De temperatuur van een graadje of 8 was prima en de wind zou bijna volledig in de rug zijn. Aan de andere kant was de kans op regen ook behoorlijk groot. Daarnaast was er enige fysieke malheur: Niels was grieperig en Maarten had een flinke spuit met cortisonen in zijn knie laten zetten… Hoe zou dit zich ontwikkelen?

In de laatste dagen voor de jaarwisseling begon het grote passen, meten, inpakken en weer uitpakken. We hadden de beschikking over fijne tassen van Pro-bikegear: Een stuurtas, een frametas en een zadeltas. Waterdichte tassen met voldoende ruimte, die tegen een stootje kunnen.

Op 2 januari was het zover. De dag waar Ferdi, Richard en Niels naar toe gewerkt hadden. Helaas gooide de griep voor Niels roet in het eten. Het zou onverantwoord zijn om mee te gaan, ondanks dat zijn fiets kant en klaar stond. De knie van Maarten voelde zodanig dat hij het avontuur wel aandurfde.

Nijverdal – Osnabruck
130km / 600 hm

’s Ochtends kwam de regen met bakken uit de lucht, waardoor er besloten werd om nog iets langer koffie te drinken bij Maarten en te vertrekken als de grote bui voorbij was. Via Wierden en Almelo kwamen we al snel op een pad langs het kanaal richting Nordhorn. Met de wind in de rug verliep het eerste stuk dan ook voorspoedig. Vlak over de grens bogen we iets af richting Bad Bentheim om vervolgens koers te zetten richting het Teutoburgerwoud. Van dorpje naar dorpje en vooral over verkeersluwe wegen. Soms moesten we even een regenjasje aanschieten. In Schuttorf werd er voor het eerst aangelegd in de plaatselijke Konditorei. Even opwarmen, een goede kop koffie en lekker broodje. Na Rheine reden we een stuk evenwijdig aan het Dortmund-Ems kanaal. Kenners weten dat er dan ook snel een schitterend stuk volgt: De Hermannsweg. Geliefd bij wandelaars en mountainbikers, maar ook met de gravelbike zijn de brede paden goed te doen. Omdat we een verkeerd pad omhoog reden en we we eigenlijk een pad hoger moesten zijn, moesten we via een stijl en smal pad even met de fiets aan de hand omhoog lopen. Een kleine detour in Erwin Sikkens-stijl. Daarna volgden we het pad en was het echt genieten. De Hermannsweg is echt een stuk Teutoburgerwoud waar we zeker nog eens terug gaan komen met de mountainbike of onze gravelbike. En onder betere weersomstandigheden. Via Laggenbeck en het ons al even bekende Tecklenburg reden we rond half vijf Osnabruck binnen. Dag 1 van de Hangover-ride was achter de rug.

De podcastopname over dag 1 kan hier beluisterd worden.

We danken Shimano voor de ondersteuning het materiaal. De schoenen zitten heerlijk, de helm van Lazer past ons allemaal en de tassen van Probike-gear zijn praktisch, ruim en van goede kwaliteit.

Ook een woord van dank aan Etxeondo: De kleding is werkelijk magistraal en van perfecte kwaliteit. Of het nu het Dena-jack of de ’76-jas’ is, het heeft de heren er soms echt doorheen gesleept.

Tot slot nog een shout-out naar onze sponsoren 2Moso en Komoot. Partners voor onderweg!

De Groute!

Maarten en Robbert

Laatste berichten van Robbert Flim (alles zien)
Mobiele versie afsluiten