Help, hoe kom ik van mijn vakantiegeld af (deel 2)?
Leon Geuyen
Medeblogger Bas van Eijk schreef in Help, hoe kom ik van mijn vakantiegeld af? al hoe dat zit met de dikke-buikenfietsclub. Je mag er in een etalageruit dan wel uitzien als het fietsende broertje van Piet Schrijvers, dat wil niet zeggen dat je niet gesoigneerd op de fiets hoeft te zitten. Mooie spullen zijn eh… mooi!
Alleen fietsers boven de 50 of types die van verwaandheid al bijna van hun fiets vallen rijden nog zonder valhelm. Idioten. Wij van Het is Koers! dragen altijd een potje op onze kokosnoot. Zo’n helm moet er uiteraard strak uitzien, lekker zitten en bij voorkeur licht zijn. De AGU Tesero (adviesprijs € 79,95) weegt maar 199 gram en voelt bij eerste aanraking al twee keer zo licht als mijn ‘vorige’ helm. De binnenkant van de helm is heel stabiel (dat heb ik met andere helmen wel anders meegemaakt, met bungelende klittenbandjes) en volledig in hoogte instelbaar. De buitenkant is stevig. Er is genoeg ventilatie (zelfs op heel benauwde dagen geen kokende kop gehad) en de helm is desondanks dicht genoeg om geen last te hebben van binnenvliegende insecten die je haar (of het gebrek daaraan) teisteren. Het instellen van de binnenmaat werkt met een draaischijf (een dial) en is uiterst simpel. Een ander pluspunt is het riempje: uiteraard is dat vast te klikken onder je kin; om te voorkomen dat je als fietser last hebt van de scherpe puntjes van de sluiting, is er een huls van soepel stof, die je over de sluiting kunt schuiven. De ultieme test van een helm is uiteraard een fikse valpartij, maar gelukkig heb ik die niet hoeven meemaken.
In 2013 verscheen de Garmin Edge 810, een smart fietscomputer annex navigatiesysteem met bluetooth. Via de Garmin Connect-app op je mobieltje kun je gegevens direct uitwisselen. Zo kun je thuisblijvers op de hoogte houden van je eh… whereabouts; zij kunnen je live volgen terwijl je op de fiets zit. Ik testte de uitgebreide versie, met cadans- en hartslagmeter. De installatie van de Garmin Edge 810 is eenvoudig en zelfs voor iemand met twee linkerhanden als ikzelf goed te doen. Oké, ik geef toe: ik heb hulp gehad. Met de basisfuncties van de 810 is niets mis. Snelheid, cadans, hartslag, hoogtemeters, calorieën, al die zaken worden perfect geregistreerd en zijn gemakkelijk in te lezen in Garmins eigen Garmin Connect-systeem of, niet onbelangrijk, Strava. De GPS-functie werkt zonder haperen en legt alles nauwkeurig vast. De functie om je fietstocht live te delen met familie of vrienden is grappig, al heb ik er niet zo heel vaak gebruik van gemaakt (onder andere om snel leeglopen van mijn smartphonebatterij te voorkomen).
Een zwak punt van de Garmin Edge 810 is echter het gebruiksgemak. Het touchscreen op zichzelf werkt goed, alleen lijkt de bediening van het apparaat afgekeken van Nokia-telefoons uit 2005. Gelukkig is dat geen onoverkomelijk punt, al wens je Garmin wel een paar interactiedesigners toe die zijn opgeleid bij pakweg Apple.
Zelf routes maken en die rijden is een ander probleempunt. Dat heeft alles te maken met de beschikbare software daarvoor. Die is allesbehalve intuïtief en de leercurve is daardoor steiler dan de Monte Zoncolan. Het is mij gedurende mijn testperiode niet één keer gelukt om ‘even snel’ een route te ontwerpen en die vervolgens foutloos te fietsen. Is de Garmin Edge 810 daarmee een waardeloos apparaat? Zeker niet. Als fietscomputer-plus voldoet hij uitstekend en wil ik hem niet missen. Als fietsnavigatiesysteem lijkt het alsof we pas bij de eerste of tweede generatie zijn beland; als dat zo is, is het een kwestie van tijd voor de échte topapparaten op de markt verschijnen.
HetisKoers.nl is een non-profit website. Bovenstaande producten zijn door de producenten of distributeurs kosteloos ter beschikking gesteld in ruil voor aandacht op deze website. De centen die ik bespaar gaan in een roze spaarvarken dat op onze woonkamerkast staat. Mocht er een fietsfabrikant zo gek zijn mij een toffe fiets aan te bieden, dan ga ik daar graag kritiekloos op rijden en vertel ik al mijn vrienden dat merk X zo tof is.
Léon Geuyen doet iets met internet bij een uitgever. Verzint ideeën. Voert ze nog uit ook. Ook bekend als drummer van The Gasoline Brothers, de band die in 2009 dankzij überfan Koos Moerenhout een hype werd in het wielerpeloton. Sinds 2010 heeft hij weer een racefiets.