scheermesjeVoor iedere amateurfietser/wielrenner/alles-daar-tussen-in is het een must. De geschoren benen. Vooral nu het betere weer lijkt aan te houden en er na een lange herfstachtige lente eindelijk gewerkt kan worden aan de streepjes op de bovenbenen. En dan is het wel nodig dat er geen haartje meer te vinden is.

Maar met het benen scheren voor de man lijkt iets vreemds aan de hand. Er wordt namelijk niet veel over gesproken. Het lijkt tot de omerta van het peloton te horen. Misschien zit er toch een klein beetje schaamte over deze aparte praktijk en vertelt men daarom liever niet openlijk over hoe men de benen scheert. Of wellicht wil niemand zijn geheime middel of strategie kwijt over hoe hij zijn benen perfect glad krijgt zonder zich te snijden.

Wielerbladen staan vol met reclames voor allerlei producten, die men bij het fietsen nodig kan hebben. Van frames tot stuurlinten en van gelletjes tot bandenlichters. Voor van alles wordt geadverteerd. Meestal met een lachende veelwinnaar erbij, suggererend dat je toch écht dat specifieke merk zadelpen moet kopen om nog harder vooruit te komen.

Maar nooit een lachende Peter Sagan, die een ontharingsstrip aanbeveelt. Geen vrolijke Froome met een scheermesje dat nóg een mesje meer heeft dan het vorige model. Zelfs geen Mario Cipollini, die als ijdele Italiaan (of is dit een pleonasme) vast een bepaald merk heeft, waar hij bij zweert.

Ook wanneer er verder gezocht wordt dan wielerlectuur komt er geen echt bevredigend antwoord. Op internet zijn er vooral vragen van leken over het waarom van het benen scheren. Dan volgt altijd een uitleg dat het écht niet om de aerodynamica gaat en dat het naast esthetiek ook praktische toepassingen heeft. Maar er wordt niet vaak dieper ingegaan op het hoe van het benen scheren. Het zorgt ervoor dat ik, na het lezen van wat internetforumberichten, sta te prutsen met mesjes die ik normaal voor mijn gezicht gebruik en spullen van vrouwelijke huisgenoten.

Ik zie een gat in de markt voor ieder bedrijf in de ontharingsbusiness. Er is een groep mannen die wacht op een product, perfect toegesneden voor het scheren van de mannelijke huid, beneden de koersbroek. De groep wordt steeds groter, dus commercieel steeds interessanter. Het moet vast mogelijk zijn een product te verzinnen voor deze specifieke toepassing. En wanneer het product ontwikkeld is, zet het dan in een blad met een opgewekte Cancellara of Nibali ernaast die zijn overwinningen deels toeschrijft aan uw fantastische product.

Meer winst voor uw bedrijf. Meer advertentie-inkomsten voor het blad. En meer beter gesoigneerde fietsers op de weg. Ik zie alleen maar voordelen.

Frans de Vries