Het dreigt een zwaar seizoen te worden voor de wat meer nostalgisch ingestelde koersliefhebber. Eerst werd de Ronde van Vlaanderen ontdaan van zijn Muur, en nu is er een week later misschien ook een Parijs-Roubaix zonder Bos. Reden: de keien in het Bos zijn vies.
Zijn ze dat niet altijd? Ja, maar blijkbaar kunnen ze volgens organisator ASO ook té vies zijn om renners overheen te laten stuiteren. Dat moet haast betekenen dat de gemeente Wallers een vuilstortplaats begonnen is op de beruchte secteur pavé dix-sept. Een organisatie die een kleine vijftien jaar geleden het Tourpeloton nog over een met zeewier bezaaid weggetje liet glibberen dat niet had misstaan in een uitzending van Te land, ter zee en in de lucht, schrikt niet van een paar vieze keien. Dus alleen de aanwezigheid van dertig kapotte wasmachines, zeventig oude tapijten en een paar kuub bouw- en sloopafval op de keien van het Bos kan voor de ASO reden zijn om strook nummer 17 te schrappen, zou je denken.
Toch zit het anders. Parijs-Roubaix is immers een koers in Frankrijk. En de inwoners van Frankrijk zijn moeilijke mensen. Niet alleen wanneer uw auto er kapot gaat en de plaatselijke Peugeot dealer nog liever z’n alpinopet opeet dan u te helpen, of een door Ik Vertrek geportretteerd gezin een halfjaar moet wachten op die ene onmisbare vergunning voor hun nudistencamping. Nee, ze doen ook zo tegen elkaar.
De keien zijn dus gewoon een beetje vies, en de ASO heeft over het reinigen ervan een conflict met enkele lokale autoriteiten waarbij vergeleken de helpdesk van Ziggo een toonbeeld van daadkracht is. Gelukkig heeft de ASO inmiddels een vergadering met een overlegorgaan achter de rug ‘waaruit is gebleken dat de lokale overheid en de betrokken instanties akkoord zijn om met het schoonvegen te beginnen.’
Mooi, zo lijkt het. Maar de schijn bedriegt. Want we hebben immers nog steeds met Fransen te maken. En dan is er uiteraard ook nog een organisatie die de naam DREAL draagt. DREAL is een lokale overheid die zich bezighoudt met het milieu en de leefomgeving – je ziet alleen al bij het lezen van die zin de achter hun bureautjes gezeten ambtenaren de zaak moeilijk Frans zuchtend traineren. Eerst eens uitgebreid lunchen met een paar glazen wijn erbij.
Helaas hangt alles (zone 17!) volgens de ASO nu juist af van de beslissing van dát DREAL. Daarom een dringend, oer-Hollands nuchter advies voor de heren van het DREAL en andere Franse autoriteiten: niet lullen, maar poetsen. Keien in dit geval. Op 8 april willen we hier in Nederland en België gewoon renners door het Bos zien stuiteren!
- 22 Dingen die ik leerde van mijn deelname aan The Ride Dolomites - 27/09/2018
- Bakker Bauke - 12/07/2018
- 14 Dingen die ik leerde van mijn deelname aan de Maratona dles Dolomites 2018 - 08/07/2018
Met het Bos zal het wel goed komen. Mijn Franse bronnen vertellen mij dat die milieudienst toestemming moet geven voor de schoonmaakbeurt, door een vrachtwagen met borstels. Dat gaat nergens over. Waarschijnlijk een potje manifestatiedrang van ambtenaren die niets beters te doen hebben.
Er is een nieuw probleem gemeld: de koers zou niet over de RD40 bij Denain mogen, op weg naar de strook van Haveluy. Dit in verband met de aanwezigheid van olie/petroleumbedrijven in de buurt. Volgens koersdirecteur Pescheux zou de koers 7 km. moeten omrijden als het verbod standhoudt. En dat zou dan weer ten koste kunnen gaan van het Bos. Maar volgens mijn bronnen zal het zover niet komen.
Kortom: als het goed is, loopt het allemaal wel los. Maar wat een zielige vertoning!
Parijs-Roubaix en de Noord-Franse industrie. Het hoort bij elkaar. Toen en nu. Wat doemt er aan de linkerzijde op wanneer de renners sprinten in de laatste tweehonder meter voor het Bos ? Een gesloten kolenmijn.
En ik kijk ieder jaar uit naar het moment waarop het peloton in beeld wordt genomen met de dampende koeltorens van een kerncentrale op de achtergrond.
En dan die editie waarin de kopgroep werd opgehouden door een goederentrein met 140 wagons vol staalrollen. Staat in mijn geheugen gegrift.
Watmij betreft zo dicht mogelijk langs de petroleumbedrijven, dat peloton!
Zojuist bekend geworden. Het Bos wordt schoongepoetst voor Parijs-Roubaix. Dat kon niet anders.
Mooi hoor, die invloed van een Hetiskoers-blog.
Uiteindelijk wint het belang van deze koers het altijd op wat lokaal geneuzel. De handen zijn inmiddels ineengeslagen en de afspraken zijn gemaakt (zoals verwacht). De keien worden gepoetst. De koers loopt gewoon door het bos en uiteindelijk wint Cancellara dit jaar gewoon weer Parijs-Roubaix. De geschiedenis herhaalt zich… Prachtig!