Site pictogram HET IS KOERS!

Meesters in Fietskunst: Een Kijkje Achter de Schermen bij Pinarello

Pinarello, Fabriek

In productie

Een Italiaanse fiets is als een kunstwerk. De esthetiek, de passie, vaak ook de historie. Een Italiaans fiets is altijd iets bijzonders. Rijders met een Italiaanse fiets zijn eigenlijk altijd uitgesproken. Je kiest niet zo maar een merk. Je kiest dus ook niet zo maar een Pinarello. Dan wil je iets uitstralen. Dan wil je wat zeggen. Het is dan ook niet elke dag dat je de kans krijgt om bij de makers van Pinarello binnen te kijken. Om te zien hoe ze de fietsen van begin tot eind maken. Het is een beetje alsof je als kind voor het eerst een snoepwinkel binnenstapt: er gebeurt zoveel, er is zoveel te kiezen, dat je overweldigd wordt door alles wat je ziet. Voor Hetiskoers duiken we binnenkort vaker ‘achter de schermen’. Recent ging voor redacteur Julian de snoepwinkel open. Op een van zijn reizen in Italie krijgt hij die mooie kans. De kans op een rondleiding  in de Pinarello-fabriek.

Thuis vol lauwerkransen

Dit is het thuis van enkele van de meest gelauwerde fietsen ter wereld. Het merk staat bekend om de baanbrekende ontwerpen en ongeëvenaarde vakmanschap. Denk maar aan de lijnen van de Dogma F8, F10 en F12. Pinarello heeft een reputatie opgebouwd die verder gaat dan alleen fietsen. Het gaat om kunst, engineering en een onophoudelijke zoektocht naar perfectie. Mijn dag in de fabriek, geleid door niemand minder dan Fausto Pinarello en zijn marketingteam, opent mij echt de ogen voor wat er werkelijk nodig is om deze meesterwerken te creëren.

De Geschiedenis en Erfenis van Pinarello

Een klein stukje achtergrond bij dit iconische merk, dat in 1953 door geestelijk vader Giovanni Pinarello werd opgericht. Bijna vanaf het begin is het merk synoniem met succes in de professionele wielersport. Van overwinningen in de grote rondes tot technologische innovaties die de grenzen van de aerodynamica verleggen. Gebroken uurrecords en de technologie naar een hoger niveau tillen. Pinarello passie voor prestatie is terug te zien in de fietsen. Vandaag de dag staan ze nog steeds aan de top van het fietsontwerp, een traditie die in Treviso echt tot leven komt.

Pinarello, Fabriek

De fabriek in

Bij het betreden van de fabriek voelde ik meteen de rijke geschiedenis en het vakmanschap dat Pinarello definieert. De ruimte was schoon, zorgvuldig georganiseerd, maar vol energie. Iconische fietsen sierden de muren. Ik liep langs Tom Pidcock’s Crossista en de “Three Aces” met de woorden “Play your cards right” die mij aanstaarden. Dit is een fiets die ze specifiek met Tom hebben ontwikkeld, en ze hebben hetzelfde gedaan voor hun Dogma XC-fietsen in samenwerking met hem en Pauline Ferrand-Prévot. Dit laat zien hoe serieus ze zijn als het gaat om het creëren van winnende racefietsen.

Terwijl we door de fabriek liepen, zag je fietsen in verschillende stadia van voltooiing langs de muren, een stille getuigenis van de toewijding achter elk frame. Fausto en zijn team verwelkomden me hartelijk, en het was meteen duidelijk dat dit niet zomaar een baan voor hen is—het is een passie.

Fietsproductie

Conceptualisatie en Ontwerp

Onze tour begint met de conceptuele fase, waar elk model wordt geboren. Het was fascinerend om te zien hoe het team begint met een idee en dit nauwgezet vertaalt in technische ontwerpen. Ik kan geen geheimen prijsgeven, niet dat ik dat mocht, maar ik leerde wel dat elk detail telt. Van aerodynamica tot het comfort van de renner, Pinarello’s toewijding aan innovatie is in elke stap duidelijk.

*Constructie, Precisie-Engineering en Testen*

Het hart van Pinarello’s fietsen ligt in hun carbonframes. Deze frames worden echter niet in Treviso zelf gemaakt, maar komen hier naartoe voor een rigoureus proces om aan de standaarden te voldoen voordat ze naar de lakafdeling en voor de afronding gaan. Dit proces omvat het testen van de duurzaamheid en stijfheid van elke fiets, zelfs met getrainde ogen om elk detail te controleren. Het draait allemaal om ervoor te zorgen dat de fietsen voldoen aan de hoge eisen van professionele renners en van ons, de gewone stervelingen, die ook de kans krijgen om op deze fietsen te rijden. Wat me het meest opviel, was het menselijke aspect—mensen met jarenlange ervaring die ervoor zorgen dat elk frame aan de hoge standaard van Pinarello voldoet.

De kunst van perfectie komt naar voren in het lakken

Een van de meest memorabele momenten van de dag is het kijken naar het lakken van een fiets van begin tot eind. Het was betoverend om te zien hoeveel kunstzinnigheid er komt kijken bij het creëren van Pinarello’s kenmerkende designs. Van de grondlaag tot de fijne details, elke penseelstreek gaf de fiets persoonlijkheid. Het eindproduct was verbluffend, een combinatie van vakmanschap en creativiteit.

Van onderdelen tot meestwerk

Het assemblageproces is waar de passie echt zichtbaar wordt. Dit deel is voor de echte fietstechniek-liefhebbers. Een mooie conversatie met een van de teamleden die verantwoordelijk was voor de afmontage is de kers op de taart. Hij noemt ze “kunst”, en na hem aan het werk te hebben gezien, kan ik het niet anders dan met hem eens zijn. Dit is het moment waarop alle voorgaande stappen samenkomen om het eindproduct te vormen. Aan een zijde zie je lades vol hoogwaardige groepsets, kabels en daarnaast onberispelijke werkstations die specifiek zijn ontworpen voor het bouwen van fietsen. Onderwijl worden de fietsen met bijna eerbiedige aandacht behandeld. Dit is niet zomaar het assembleren van een fiets—het is het creëren van een meesterwerk.

 

Het Hart van Pinarello: Meet the team

Ik spreek nog meer medewerkers uit het Pinarello team. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen: ze zijn enorm trots.  Het is de trots die ze in hun werk hebben, die ook haast aanstekelijk werkt. Een monteur vertroutw mij toe: “Deze fietsen zijn niet zomaar machines, ze zijn kunst.” Die zin blijft de rest van de dag bij me, omdat het perfect de geest van Pinarello weergeeft. De geest die een mix van hoge prestaties en prachtig design weerspiegelt. Elk gesprek dat ik aanknoop met een lid van het team zorgt voor meer begrip over het proces. De zorg die in elke fiets wordt gestoken, of deze nu bestemd is voor een lokale rijder of een Tour de France-kampioen. Want die trots die moet je overal voelen, niet alleen onder de billen van Tom Pidcock maar ook van Jan de Vries uit Noord-Holland

Het geheim van Pinarello

Moet ik je echt vertellen wat Pinarello onderscheidt van andere merken? Waarschijnlijk niet, maar ik doe het toch. Het is meer dan alleen de kwaliteit van hun fietsen. Het is de fusie van baanbrekende technologie en diep respect voor vakmanschap. De fabriek is een plek waar engineering en kunst samensmelten, waardoor machines worden gecreëerd die net zo mooi zijn als snel. Pinarello’s oog voor detail en de onophoudelijke zoektocht naar perfectie sijpelen door in elke stap van het proces. Na alles met eigen ogen te hebben gezien, kan ik vol vertrouwen zeggen dat hun fietsen niet zomaar prestatiegerichte werktuigen zijn—ze zijn kunstwerken met een verhaal erachter.

Nooit meer iets anders?

Je hoort vaak zeggen dat high-end fietsen hun geld niet waard zijn, maar er komen zoveel bewegende onderdelen bij kijken. Alleen al de R&D die in deze fietsen gaat, rechtvaardigt het hogere prijskaartje. Voeg daar nog de handmatige productie aan toe, waarbij elk frame door zoveel verschillende handen gaat? Dan snap je het gelijk.

Mijn bezoek aan de Pinarello-fabriek in Treviso was niets minder dan buitengewoon. Deze ervaring gaf me een nieuw begrip en waardering voor het vakmanschap dat in elke fiets wordt gestoken. Niet alleen daar, maar ook voor degenen die hun handen aan dit ambacht wijden, verdienen waardering. Het zien van de passie van Fausto, zijn team en de ambachtslieden die de fietsen tot leven brengen, was inspirerend. En dat geldt voor iedereen als je het mij vraagt. Of je nu een fietser bent of simpelweg een liefhebber van vakmanschap.

Meer weten over dit iconische merk? Je kunt gelijk naar de site van Pinarello om jouw nieuwe Dogma aan te schaffen. Met Campa, want dat hoort!

Mobiele versie afsluiten