Site pictogram HET IS KOERS!

Nederlanders in de Giro na week 3 of het verhaal van de fan en de mecanicien

Ook als je ketting er af loopt, altijd doorgaan. Dat is de les die we leerden van Giro 2023. En ook: als je door een kuiltje in de weg rijdt, nooit schakelen.
Dankzij de thrillerontknoping op de voorlaatste dag mogen we – ondanks het pestweer in de eerste weken – niet klagen over deze 106e editie.

Van de tien Nederlanders die startten is de helft overeind gebleven. Ik neem ze even met je door in de volgorde waarin zij geëindigd zijn in het algemeen klassement:

6. Thymen Arensman, 4-12-99, 1.90 m, 68 kg, Ineos, 23 jaar
25. Koen Bouwman, 2-12-93, 1.78 m, 60 kg, Jumbo-Visma, 29 jaar
36. Sam Oomen, 15-8-95, 1.77 m, 65 kg, Jumbo-Visma, 27 jaar
50. Bauke Mollema, 26-11-86, 64 kg, Trek-Segafredo, 36 jaar
109. Daan Hoole, 22-2-99, 1.98 m. 82, kg, Trek-Segafredo, 24 jaar

Fucking impressive, zoals Thymen Arensman (hulde voor hem, want bijna in de top 5) na afloop van de klimtijdrit uitriep, al ging dat over de prestaties van zijn teamgenoten.
De laatste zaterdag waarop eindelijk de spanning kwam, die je hoopte dat zou komen. Tot overmaat van schrik was het niet alleen de vraag of Roglic de roze trui zou kunnen afpakken van Geraint Thomas, maar ook hoe snel hij na de inmiddels beruchte kuil in het weggetje op de Monte Lussari verder zou kunnen.

Voor wie het gemist heeft (kan dat dan?) vat ik het nog even samen. De klimtijdrit van 18,6 km bestond uit een – eerste – vlak deel en een klimdeel. Halverwege konden de renners van fiets en/of helm wisselen. Vanaf die pitstop waren er geen volgwagens meer, maar reed elke renner met een volgmotor. Achterop bij de motard zat een mecaniciens met een reservefiets op zijn schouder. Een ongekend schouwspel.

In dat weggetje naar boven was een deuk/gleuf/kuil overdwars die was afgedekt met een mat. Het was daar al zeer steil. Roglic schakelde waarschijnlijk op het moment dat hij over die mat reed en een hupje maakte nog een tandje terug. Dan loopt dus je ketting er af of slaat vast, dat had ook nog gekund. Hij stapte af en legde in no time de ketting er weer op. Ondertussen kwam er hulp van boven aangesneld in de vorm van een fan met een rood T-shirt en een geel petje. Ook de volgmotor was er snel bij. Jumbo-Visma mecanicien Tessel Sprengers mag in deze bloedstollende scene zeker niet anoniem blijven.
De fan en de mecanicien duwden samen Roglic stevig aan and the rest is history.
De kettingaffaire is geklokt op ongeveer 10 seconden tijdverlies.
In de laatste kilometer verloor Thomas 15 seconden op Roglic en zo kwam het dat Roglic 14 seconden boven Thomas eindigde.

Dat toeval niet bestaat hebben we ook maar weer eens geleerd. De fan bleek een ex-ploeggenoot van het schansspringteam waar Roglic en ooit in zat en de startplaats Tarvisio was de plaats waar dat team ooit bij een WK schansspringen goud won.
Ploeggenoten zijn soms vrienden voor het leven.

Laatste berichten van Dé Hogeweg (alles zien)
Mobiele versie afsluiten