Voor de een zijn Lightweights de heilige graal, de ander zweert bij Enve. En zo heb je ook liefhebbers van Zipp, Roval, FFWD, Campagnolo, HED, Bontrager, Cosmic of Edco. Het gaat hier dus over wielen. Vraag naar uitleg van de wielvoorkeur en je krijgt een antwoord terug over mooie wielen, grote velgen, lekker licht, stijf of dat ze fijn fietsen. Niet bepaald om wijzer van te worden.

En dan zijn er ook nog de fabrikanten die een wiel in Azië bestellen en daar hun eigen stickers opplakken. Dat is dan ook het enige dat Made in Holland is. We schoven daarom wat sceptisch aan bij Scope in het Klokgebouw in Eindhoven. Ze hadden een ander verhaal over wielen, zeiden ze.

Lees ook de vorige zes delen in deze serie:
Van Vugt – Liefde voor carbon
A. Dugast – Tubes voor kampioenen
St Joris Cycles – Perfectie in staal
FFWD – Een plek tussen de topwielen
Lester Cycles – Handtekening van de framebouwer
Herman Braun – Na Braun nooit iets anders

Twee uur later (en ze hadden er nog twee uur door kunnen gaan) hadden ze ons om. En die indruk werd bevestigd door mensen die met Scope hadden gefietst en ook alle bovenstaande wielmerken kennen. Scope wil de andere merken op alle vlakken kunnen evenaren of overtreffen. En ze zijn ervan overtuigd dat het ze is gelukt, voor een idioot lage prijs ook nog eens.

Nieck Busser en Rik Kusters zijn geen jongens met olie op hun handen. En hun moderne kantoor tussen de startups in het Klokgebouw lijkt in niets op de garages waar Nederlandse fietsen worden gebouwd. Maar al die aspecten passen precies in hun verhaal, daarover later meer, eerst die wielen.

Goed in alles
Aerodynamica, stijfheid, remvermogen, duurzaamheid, laterale stijfheid en geschikt voor tubeless banden; dat zijn de variabelen waar Scope met de top wil meespelen. “Op één van die gebieden de beste zijn, is makkelijk als je de andere achterwege laat. Of overal de beste zijn terwijl je heel duur bent, dat is ook makkelijk. Maar wij wilden dit voor een competitieve prijs doen”, aldus Busser die als jonge twintiger een beloftevol renner was die nog weleens Twan Castelijns in een sprintje wist te verslaan.

Mission impossible, zou je zeggen, maar Scope claimt succes. Hoe dan? Allereerst die aerodynamica. Dat kon gewoon om de hoek bij de TU Eindhoven worden getest. Nieck Busser tovert talloze beelden tevoorschijn op zijn computer. Het komt erop neer dat ze samen met de TU een vorm van de velg hebben ontworpen die samen met de band een symmetrie vormt. Deze vorm presteert het best bij een windrichting die van alle kanten kan komen. Natuurlijk claimt ieder merk de beste aerodynamica, maar bij welke windrichting? Wind staat nooit precies recht van voor. Volgens Busser en Kusters kan Scope de toppers in de aerodynamica, Zipp en Enve, evenaren en verslaan ze Roval en FFWD.

Carbon
Voor de stijfheid is gebruik gemaakt van de kennis op de TU Delft. Bij de afdeling aerospace engineering zitten carbondeskundigen die uitrekenden hoe dik de velgen op bepaalde plekken moesten zijn. Ook kwamen er haakjes om de velgen geschikt te maken voor tubeless banden. En door alle testen moesten de naven plots aan eisen voldoen waar bestaande naven niet geschikt voor waren. Dus besloot Scope om ook de eigen naaf te ontwikkelen, zodat er veel gewicht op weinig spaken kon komen.

Het ontwerp zorgt er ook voor dat de remrand van de velg 280 graden heet kan worden zonder dat er vervorming in de velg optreedt. Met een hittesensor en een proefopstelling op kantoor kunnen ze dat laten zien.

Aanvoerlijn
Maar hoe kan dit allemaal? Door twee bedrijfskundigen nog wel die het plakken van het carbon aan anderen overlaten? Dat zit hem dus in de achtergrond van Busser en Kusters, ze hebben ruime ervaring in ‘supply chain management’ voor grote bedrijven. Dat betekent in gewoon Nederlands alle verschillende stappen die elkaar opvolgen om een product te maken. Bij de ambachtslieden in de eerdere delen van deze serie zitten al die stappen bij één persoon. Je kunt echter ook een systeem opzetten waarbij heel veel personen hun bijdrage of onderdeel leveren. Een goede supply chain manager zorgt dat hij de beste fabrikanten van de onderdelen heeft en past dat als een puzzel in elkaar.

Dat is dus het geheim van Scope. Ze bemoeien zich met ieder onderdeel van de fabricage en montage, hebben alles ontworpen en getest, en maken zo een Nederlands wiel dat niet in Nederland in elkaar wordt gezet. Dat had overigens wel gekund, maar dat was duurder en minder goed geweest dan wanneer het in Taiwan gebeurt.

Prijs
Scope heeft drie verschillende wielen te koop, voor de klimmer, de allrounder en de aerorijder. Het verschil is de hoogte van de velg, de prijs is in alle drie de gevallen 1.398 euro.

Het wielmerk maakt een enorme groei door. Ze zijn begonnen in 2013, kwamen in 2014 met de eerste wielen op de markt en blijven keer op keer de verkoopcijfers verdubbelen. Inmiddels zijn er 19 distributeurs en honderden dealers in Europa en Azië. Het Baby-Dump Cycling Team van Piet Rooijackers wordt gesponsord en fungeert ook als belangrijk testteam voor de producten.

Het gaat wel snel, maar dat hoeft niet, zeggen de oprichters. Zo is er ook geen zak geld opgehaald bij investeerders om snel te groeien. Het moet gewoon gestaag gaan en alles moet op orde zijn. Bovenal moet het motto No Excuse hoog in het vaandel staan. Alles moet goed zijn en de wielen mogen nooit het excuus zijn.

Alex van der Hulst