Professor Bert Blocken heeft een droom. Beter gesteld: hád een droom. Over 34 dagen is het eindelijk zover en mag hij de strik eraf halen. Naar eigen zeggen zong het idee al een jaartje of veertig rond in het Eindhovense. Niemand kreeg het echter voor elkaar. Geen enkele voorganger of collega had de ausdauer, toewijding en stamina die hij als hoogleraar Building Physics aanwendde om dit project van de grond te krijgen.

Wat goed is, heet snel te komen. Vlaming Bert Blocken is 43 jaar en ziet dit najaar zijn grote wens in vervulling gaan. Als broekie van 37 jaar werd hij hoogleraar aan de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit in Eindhoven. Een man met twee grote passies: zijn wetenschappelijke werk en de koersfiets. En laat die twee elkaar nou vinden als een match made in heaven in zijn droomproject. We noemen haar de atmosferische grenslaagwindtunnel (Atmospheric Boundary Layer Wind Tunnel).

Blocken heeft een reputatie hoog te houden. Hij haalde de internationale pers met zijn opzienbarend onderzoek naar de – zo concludeerde hij – verkeerd gebouwde windturbines aan de WTC toren in Bahrein  . Hadden de bedenkers en bouwers van dat ding vooraf hém benaderd, dan had het fraaie gebouw 180 graden gedraaid gestaan, met 14% energiewinst als resultaat. Blocken sprak zich uit over de risico’s van de drukgolf van passerende treinen in ondergrondse stations. Onlangs nog liet hij zijn deskundige licht schijnen over de gigantische orkaanschade op Sint Maarten en hoe woningen wél windbestendig kunnen worden. Ook berekende hij met simulaties en schaalmodellen van volgauto’s en motoren met wielrenners de effecten op de luchtweerstand en de mogelijke oneerlijke tijdwinst in een koers. Het bracht hem ertoe op de UCI te adviseren de regels op volgauto’s bij tijdritten te verscherpen.

De downhill van Froome

Maar echt de aandacht trok de Eindhovense hoogleraar pas nadat Chris Froome in de 8e etappe van de Tour de France 2016 op zeer opvallende wijze de Peyresourde afstoof. Blocken becijferde dat deze manier van dalen  bij lange na niet de meest aerodynamische is. Het zou copycat Alberto Contador zelfs de winst in Parijs – Nice kosten.

      

Afgelopen zomer schoof Blocken aan als deskundoloog én liefhebber bij het VRT-programma Vive le Tour. In diezelfde tour wees de windfysicus erop dat de tijdrithelm van podiumkandidaat Romain Bardet een vergissing van formaat was  . Alle media-exposure leidt er inmiddels toe dat de profploegen hem steeds beter weten te vinden.

Binnenkort komt het eerste ProTour-team een heuse test uitvoeren in de windtunnel. Met verschillende renners wordt de optimale samenstelling voor de sprinttrein en een ploegentijdrit doorgemeten. Ook krijgen alle coureurs een individuele behandeling om houding en uitrusting te beproeven.

De eerste lakmoesproef voor de windtunnel was deze week  echter weggelegd voor sportverslaggever  én wielerliefhebber Maarten Vangramberen. VRT Canvas werkt aan een serie uitzendingen, gewijd aan diverse opmerkelijke wereldrecords. Zo ook het werelduurrecord van Sir Bradley Wiggins. Vangramberen en zijn ploeg gaan op zoek naar ‘what it takes’ om de fenomenale afstand van 54.526 km weg te trappen in 60 minuten. Het programma is te zien vanaf januari 2018.

En Bert Blocken zelf? Die staat wat dik momenteel, vindt-ie zelf. Een kilootje of tien à vijftien mag er wel af om een beetje fiets-fit te geraken. De 10.000 kilometer die hij zelf in vroegere jaren wegtrapte in een kalenderjaar, zijn er met de toename van zijn inspanningen voor universitair onderwijs en onderzoek allengs bij ingeschoten. Hij geeft leiding aan een onderzoeksgroep van 32 internationale wetenschappers. Dan legt de koersfiets het – helaas – toch af tegen het verantwoordelijkheidsgevoel.

Barend Pelgrim
Laatste berichten van Barend Pelgrim (alles zien)