HET IS KOERS!

Recensie: magazine Wachten op de koers (deel 1)

Meer dan vijf jaar wachtte fotograaf en vormgever Koen Tornij op de koers. Met de foto’s die hij tijdens dat wachten op diverse plekken langs het parcours maakte, wilde hij een boek uitgeven dat de kalme opwinding van het publiek achter de hekken toont.

Het werd uiteindelijk geen boek, maar een tijdschrift in vier delen. Het eerste deel is dit voorjaar door Tornij in eigen beheer uitgegeven en toont vooral het Vlaamse wielervoorjaar, met een enkel uitstapje naar de kasseiwegen van Parijs-Roubaix. In foto’s over de volledige pagina’s komen bekende plekken voorbij zoals de start van de Omloop bij het Kuipke in Gent en de finishstraat in Nokere. Iedereen die weleens een wielerkoers bezocht, herkent de tafereeltjes langs de kant: de overijverige seingevers, het plukje mensen om een klein televisiescherm en groepen toeschouwers met wielerpetjes die bier uit plastic bekers drinken terwijl de rook van de worstengrill opstijgt.
Tornij is met zijn camera telkens zelf die wachtende supporter. Hij mengt zich tussen het publiek dat vooral zichzelf vermaakt in de wetenschap dat de renners na een korte flits alweer voorbij zijn. Zij, de supporters, maken de ambiance. Ze zijn zelf de opwinding. ‘Wachten op Codol’ is het bijpassende (en enige) verhaal in het magazine en vormt als aftrap een mooi geheel met de fotopagina’s waarop vrijwel geen renner valt te ontdekken. Frank Heinen schreef dit stuk over een vader die zich vastberaden probeert in te leven in de opwinding van zijn zoon, een fanatieke supporter. ‘Naarmate de televisiehelikopter naderde, steeg de opwinding. Ik probeerde hem ook te voelen, hem te ondergaan zoals Chinese toeristen Koningsdag ondergaan.’

De foto’s van de vrolijke mensenmassa’s lijken nu – na ruim een jaar van koersen zonder publiek – extra snel gerijpt tot beelden die horen bij een historische overzichtstentoonstelling. Twee Rondes van Vlaanderen werden er intussen al zonder publiek verreden. Het wachten op de koers duurde nooit eerder zo lang als nu.

Wachten op de koers, deel 1 van 4 is een uitgave van Zee, storm en duister DIY-zines.
Het magazine is voor €14,- te bestellen via https://koen-tornij-photography.myonline.store/
Deel 2 t/m 4 volgen in de komende maanden.