Gaat het om geld, veiligheid of een aantrekkelijkere koers? Feit is dat er minder renners deel uit zullen maken van het WorldTour circuit in 2018. En daar zijn met name de jonge renners en knechten de dupe van.

Waarom een kleiner peloton?
Na een vergadering tussen UCI’s Professional Cycling Council (PCC) en de UCI Management Committee heeft de UCI ingestemd met een wijziging van negen naar acht renners in de grote rondes, terwijl de overige koersen zullen worden betwist met zeven in plaats van acht renners. De reden? De UCI houdt vast aan een veiligheidsissue. Koersen zouden veiliger zijn wanneer er minder renners rondrijden. Maar is dat wel zo?

Laten we beginnen met de cijfers. De neerwaartse trend is opvallend. In 2017 waren er 530 renners actief in de WorldTour, verdeeld over 18 ploegen. Op dit moment zijn er 468 renners bevestigd aan de UCI voor 2018. Renners als Gianni Moscon en Daniel Teklehaimanot vinden waarschijnlijk nog op korte termijn onderdak, maar we kunnen alvast uitgaan van een daling van maar liefst tien procent! Tijdens het seizoen komen er uiteraard nog enkele stagiaires bij de ploegen, maar toch is de daling duidelijk zichtbaar. Daarbij nog een kleine voetnoot voor Team Dimension Data, die op dit moment 22 renners onder contract heeft. De UCI stelt dat een WorldTour-ploeg minimaal 23 renners in dienst moet hebben. Vooralsnog zet één extra plaats weinig zoden aan de dijk voor renners die azen op een plekje in de WorldTour.

UCI rule 2.15.110 Riders The number of riders in each UCI WorldTeam may not be fewer than twenty-three (23).

De daling wordt indrukwekkender wanneer de cijfers op ploegniveau worden bekeken. In 2018 zullen er per ploeg gemiddeld 3,4 renners minder actief zijn.

Minder neo-profs
Naast de reductieregel van de UCI spelen nog meer factoren een rol. Team BMC heeft bijvoorbeeld nog een budget voor één jaar in de WorldTour. Het contracteren van neo-profs, die minimaal een contract van twee jaar dienen te krijgen, is daarom gevaarlijk. Daarnaast lijkt Movistar enkele renners van de hand te doen om het gewenste salarisstrookje van Mikel Landa te kunnen betalen. De Spaanse topploeg slinkt in 2018 met maar liefst vijf renners. Daartegenover staat de komst van een Womens team.

468 renners van WorldTour-niveau en slechts 21 neo-profs. De reductie van de WorldTour maakt een neo-profcontract exclusiever en gewilder. Wellicht is dit zelfs een teken voor de renners die tegen de WorldTour aanhikken om uit de verboden potjes te snoepen. Het lijkt er op dat de regel nog geen vat heeft op de gevestigde orde, maar enkel nieuw talent in de weg staat.

Zo ook Piotr Havik. De jonge renner kwam dit seizoen volledig tot bloei in de Topcompetitie en mocht aan het einde van het seizoen zijn benen laten spreken tijdens een stagecontract voor Katusha-Alpecin. “Het team kon mijn contract als stagiair niet verlengen”, zegt Havik. “Ploegen zijn verplicht om in elke wedstrijd een renner minder op te stellen, dus zeven in plaats van acht. Dat is waarom Katusha de beslissing heeft gemaakt om het bij de 26 renners te houden die al getekend hadden voor mijn stage begon. Dat is zuur natuurlijk”, aldus Havik tegenover Wielerflits. Wel kreeg Havik van zijn ploegleiding te horen dat hij het niveau aankan, maar dat de middelen er simpelweg niet zijn. De plekken zijn schaars en het aanbod is groot.

Veiligheidsaspect
Dan de drogreden die de UCI gebruikt voor de reductie van het peloton: veiligheid. Waarom door minder renners de koers veiliger zou worden blijkt moeilijk te beargumenteren. Enkel het gevaar op individuele fouten, zoals een regenjasje in je derailleur opbergen of je etenszakje in je voorwiel torpederen, wordt gereduceerd. Een kleiner peloton van 176 renners is echter geen garantie voor minder valpartijen of een veiligere koers. Minder motoren, vip-auto’s en onbedekte verkeerspaaltjes in de laatste honderden meters zijn dat wel.

Gianni Bugno, winnaar van de Giro in 1990 en tweevoudig wereldkampioen op de weg, is geen voorstander van de maatregelen van de UCI. ‘’Het grappige is dat het peloton bij de Wereldkampioenschappen nog steeds uit 200 renners bestaat. Wanneer de UCI zoveel om de veiligheid geeft, waarom passen ze die regel dan niet toe in hun eigen koers?’’, aldus Bugno tegenover Cyclingnews.com

Volgens de CPA-voorzitter hebben enkel de wedstrijdorganisatoren baat bij de maatregel. ‘’Wedstrijdorganisatoren minder geld uit te geven aan logistiek zoals hotelkamers. De toename van veiligheid als reden gebruiken is echt onzin. De koersen worden niet veiliger door enkel twintig renners minder te laten starten, het ligt veel complexer.’’

Het catenaccio van Sky
Zijn er dan enkel negatieve gevolgen van de regel te noemen? Een saillant detail van seizoen 2017 is dat Team Sunweb één van de, zo niet dé succesvolste ploeg van het jaar is geweest. Minder renners hoeft dus niet te betekenen dat prestaties achterblijven omdat je selectie te smal is. Daarnaast is een kleinere ploeg wellicht een doodsteek voor het /catenaccio/ van Team Sky in de Tour de France, al zullen de meesterknechten als Poels en Henao nog steeds van hetzelfde kaliber zijn.

Maakt een kleiner peloton de koers dus veiliger, zoals de UCI nastreeft? Nee. De sprint zal op dezelfde chaotische wijze verlopen. Het gevecht om de beste plek voor het bos van Wallers zal hetzelfde blijven. Of er nou 180 of 160 renners deel uitmaken van het peloton, er passen nog steeds maar tien man op de gewilde eerste rij. Het zal een korter peloton zijn, maar geen smaller peloton. Jonge renners kunnen fluiten naar hun kansen. Enkel de meest getalenteerde renners zullen een kans krijgen op het hoogste podium. En dus rijst de vraag hoelang het nog duurt voordat een ploeg enkel nog uit kopmannen bestaat. De reductie heeft invloed op veel factoren, maar of we het in de belangrijkste ervan – de koers – gaan merken is nog maar de vraag.

Bronnen:
Procyclingstats.com
Wielerflits.nl
UCI

Brend van der Horst
Twitter: