Euforisch ben ik gisteren van de bank gesprongen. Al duurde de euforie maar kort, ik heb genoten van de aanval van Maurits in de laatste 10 kilometer. Eerst kreeg hij een drietal met zich mee. Deze mannen weigerden om ook maar een meter op kop te rijden. De frustratie droop er vanaf bij Maurits. Deze frustratie zorgde voor net dat beetje adrenaline om er alleen vandoor te gaan. Tegen beter weten in stond ik te juichen. Dit was zo gaaf om te zien. Onze nummer 126 die in de slotkilometers voor vuurwerk zorgt. Zo zien wij dat graag. Helaas valt er als renner alleen, weinig te doen tegen een jagend peloton. De strijd werd in de laatste meters beslist. De vooraf door iedereen getipte winnaar Michael Matthews kreeg twee grote namen met zich mee. Greg van Avermaet en Philippe Gilbert gingen de sprint bergop aan. De man van Sunweb voldeed aan de verwachtingen en won ruimschoots in Rodez.
Reactie van Maurits na de etappe:
They tried! @lammertinkm and @RetoHollenstein react after stage to Rodez #TDF2017 https://t.co/BrP2vCA0EZ #racetowin
— KATUSHA (@katushacycling) July 15, 2017
Die oortjes in het peloton. Is dat nou een voordeel? Of wordt dit gezien als belemmering? Het werkt nervositeit in de hand en bijbehorende valpartijen zo vindt Maurits. “Stel je voor,” beargumenteert hij: “er komt over 5 kilometer een weg waar de wind op de kant is, 22 ploegleiders zeggen dat in het oortje. Dan willen dus 190 man van voren zitten. Doodeng!” Maurits grijpt ook even kort terug op zijn overwinning in de ronde van België. Een knullig probleem met zijn oortje sluit hem communicatief af van het team. Hij hoort vanaf de start helemaal niets. Later bleek dat zijn apparatuur op het verkeerde kanaal stond. Geheel op eigen inzicht en initiatief heeft Maurits deze mooie overwinning op zijn palmares kunnen bijschrijven. Hij vindt het dan ook leuk als renners zelf moeten nadenken in de koers. “Je komt dan voor verrassingen te staan die je zelf moet oplossen”, zo zegt hij. Aan de andere kant ziet hij ook wel degelijk het nut van de zendertjes: “Informatie over de klim zoals lengte en percentage is bruikbaar als je aan het afzien bent. Bij een lekke band is het een uitkomst. Je hebt immers direct je volgwagen geïnformeerd.” Moeten er bidons komen voor het team? Een oproep en de wagen komt al naar je toe. Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Na zijn zege in België is Maurits duidelijk: “Van mij hoeven die oortjes niet.”
Als u prangende vragen heeft aan Maurits Lammertink, laat het ons weten. Wie weet komen ze langs in deze rubriek! U kunt Maurits zelf ook volgen via twitter en instagram. Alle berichten kunt u teruglezen onder Lammie’s Tour!
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021