“Pogacar gaat in elk geval de komende tien jaar domineren”, hoor je overal. Ik leg me hier nog niet bij neer. Deze Tour had voldoende ingrediënten die hoopgevende aanknopingspunten bieden hoe Pogacar toch te verslaan is. Ik heb deze voor het gemak gebundeld tot een overzichtelijk stappenplan. Een totaalpakket aan ‘marginal gains’ die met de juiste timing, een flink portie geluk en een rijke fantasie Pogacar aan het wankelen kunnen brengen.

Omdat behalve Bauke Mollema de meeste renners niet bekend staan als boekenwurmen, zijn de stappen handig gecategoriseerd. En vergeet niet: zolang er iemand is die een bergetappe, tijdrit én massasprint kan winnen, is niets onmogelijk. Dus ook dit niet.

Algemeen
Een aantal algemene zaken dient vroegtijdig geregeld te worden. Wacht hier niet te lang mee. De Grand Départ in Kopenhagen is al over 347 dagen:

1. Neem de Franse nationaliteit (het liefste door te trouwen met een Française die je afpakt van een collega-renner), zodat de Tourorganisatie het Tourparcours volledig op jouw kwaliteiten afstemt. Mocht de Franse nationaliteit niet lukken, neem dan eens een kijkje in Slovenië (bijvoorbeeld door de vriendin van Pogacar te veroveren, zo sla je twee vliegen in één klap).
2. Maak een realistische planning. Plan bijvoorbeeld niet een groot evenement vlak na de Tour. Het is onhandig voor je gele trui ambities als je de wedstrijd halverwege moet verlaten.

Team
Hoewel je het uiteindelijk zelf moet doen, zijn goede begeleiding en sterke teamgenoten onmisbaar om een serieuze uitdager van Pogacar te worden, daarom:

3. Zet die droom ooit een hoofdrol te spelen in een Netflix-serie uit je hoofd en ga nooit, ik herhaal: nooit, rijden voor een Spaanse ploeg.
4. Trap er niet in als een viervoudig Tourwinnaar jou als wegkapitein aan de zege moet gaan helpen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Vraag gewoon om een knecht die niet alleen meegaat omdat alle mogelijke media-aandacht nodig is zijn torenhoge salaris terug te verdienen.
5. Zorg dat je in de schaduw blijft van zowel de kopman als de schaduwkopman, zodat niemand je kent op het moment dat jij opeens de nieuwe leider van het team blijkt omdat de beoogde kopman is uitgevallen en de schaduwkopman niet in vorm is.

Outfit
Natuurlijk streeft elk team naar een opvallend tenue en staat aerodynamica op één, maar daarmee ben je er nog niet:

6. Meet jezelf een kort blond kapsel aan waarbij de plukken precies door de helm heen piepen. Het precieze causaal verband moet nog worden aangetoond, maar dat je er hard mee bergop fietst is duidelijk.
7. Verschijn in een retro shirt aan de eerste etappe. Deze Tour heeft laten zien dat dit zorgt voor een vliegende start. Verdere experimenten moeten aantonen hoe dit effect kan worden doorgetrokken naar drie weken.

Strategie
De Tour win je met je benen (of in bed), maar onderschat het belang van de tekentafel niet. Neem genoeg tijd om zodra het parcours bekend is, tot in den treure te speculeren en filosoferen hoe het wedstrijdverloop kan zijn. Stop niet bij een plan a, b of c, maar spel het hele alfabet uit. Neem onderstaande zaken ook mee:

8. Werk aan je trukendoos. Je laten afzakken en roepen om een gelletje legde deze Tour iedereen in de luren. Organiseer een benen-op-tafel-sessie met je team om tot soortgelijke ideeën te komen.
9. Probeer creatiever te zijn dan elke dag in een treintje de berg op te rijden zonder aan te vallen. Eens meegaan in de vroege ontsnapping is een goed alternatief. Sta er wel even bij stil hoe je kan voorkomen dat je de volgende dag direct alle teruggewonnen tijd weer verliest.
10. Bespreek of het verstandig is aan te vallen op een klim van buitencategorie als je eigenlijk de benen niet hebt. Waarschijnlijk is het antwoord ‘nee’.

Positionering
Valpartijen vermijden is hét doel van de eerste week. Je kan er de Tour niet mee winnen, maar wel verliezen (en als de rest maar genoeg verliest, win je daarmee dus eigenlijk wel de Tour). Overweeg daarom onderstaande zaken:

11. Zit altijd van voren in het peloton zodat de kans op valpartijen het kleinste is, of nee: juist van achteren. Als er voorin wordt gevallen heb je ten minste tijd te reageren, al kan je dan ook de pech hebben dat de weg bezaaid is met renners en je daardoor juist extra tijd verliest. Nou ja, kijk maar.
12. Rij in élk geval nooit naast een Italiaanse sprinter. Óf: neem een Italiaanse sprinter in je ploeg en positioneer deze naast Pogacar in het peloton.

Training
Hoogtestages zijn niet weg te denken in het hedendaagse wielrennen (behalve als je bij een Franse ploeg rijdt). Toch zijn er meer trainingsaspecten die doorslaggevend kunnen zijn:

13. Train ook eens in oorden waar niet altijd de zon schijnt, zodat je niet meteen vijf minuten verliest als het een keer koud is of regent (oefen dan meteen met het aan- en uittrekken van je regenjack).
14. Informeer naar de trainingsschema’s van Bahrain Merida (het helpt als je ingangen hebt bij de Franse politie).
15. De tijdrit zal heus niet miraculeus verdwijnen uit het wielrennen, stel hierop trainen dus niet langer uit.

Persoonlijke ontwikkeling
Een ondergeschoven kindje in het wielrennen: persoonlijke ontwikkeling. Oriënteer je eens wat hierin allemaal mogelijk is. Onderstaande cursussen zijn aan te raden:

16. ‘Verdriet omzetten in kracht’, door M. van der Poel.
17. ‘Je emoties iets beter onder controle’, door Mark S. Cavendish.
18. ‘Timing in de koers’, afhankelijk van het moment, door prof. Mollema en Dr. Mohoric.

Noodgrepen
Geven bovenstaande acties nog onvoldoende comfort, maar komt de Grand Départ toch rap dichterbij? Overweeg dan een aantal noodgrepen:

19. Neem geëmotioneerd afscheid van het peloton en maak vervolgens daags voor de Tour een verrassende comeback waardoor iedereen je onderschat (en zorg dat je bij je terugkomst de beste knecht van het peloton tot je beschikking hebt).
20. Fiets na de finish nog een paar uur door, slaap een paar uur in een tentje, stap vervolgens weer op de fiets en hou dit tweeënhalf week vol. Zo pak je een paar dagen voorsprong op het peloton.
21. Neem een bijbaantje op een visafslag.

Tot slot
22. Voorkom dat Pogacar dit lijstje ooit te lezen krijgt.