Site pictogram HET IS KOERS!

Test: Xpedo APX pro smarttrainer

De afgelopen winter was, op z’n zachtst gezegd, niet de meest fantastische periode om buiten te fietsen. Wind, periodes met storm en veel regen. Gelukkig bestaat tegenwoordig de mogelijkheid om binnen te trainen op een indoortrainer. Ook de softwareprogramma’s hebben de afgelopen jaren een  vlucht genomen: Zwift, Rouvy, Kinomap, Fulgaz, Bkool, Open Road… check je Strava en je zult ze ongetwijfeld in de afgelopen winterperiode voorbij hebben zien komen in je timeline.

Trainers
Tegenwoordig zijn er drie soorten trainers: De wheel-on trainers die worden aangedreven met je achterwiel, de smarttrainer waarop je je fiets zonder achterwiel monteert en de volledige trainerbike.  Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een smarttrainer, omdat hier de simulatie van het fietsen goed nagebootst wordt op basis van de software en het programma dat je gebruikt. Bijkomend voordeel vind ik dat je de trainer weg kunt zetten als je niet de mogelijkheid hebt om de volledige setup (fiets en trainer) permanent te laten staan. Dat kan bij een wheel-on trainer natuurlijk ook, maar bij een trainerbike wordt dat al weer lastig.

Ik had de afgelopen periode de mogelijkheid om een smarttrainer van Xpedo te testen: Een relatief onbekend Taiwanees merk dat de concurrentie aan wil gaan grote spelers op de markt als Wahoo, Tacx en Elite. Om kort te gaan: Dat kunnen ze!

Xpedo wordt in Nederland (plus Benelux, UK en Scandinavië) gedistribueerd door Mellem Trading. Dit bedrijf verzorgt daarnaast ook de service en reparaties. Zo bieden ze bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een leen-trainer aan te bieden op het moment dat er toch iets met de Xpedo aan de hand mocht zijn. Op die manier kun je gewoon doortrainen, totdat je trainer weer in orde is. Het merk Xpedo is bekend geworden door hun pedalen en daar zijn nu dus twee fietstrainers bijgekomen: De APX pro (€999,00) en de APX comp (€799,00). Ik kreeg van Mellem Trading de ‘pro’ toegestuurd.

Installatie
De installatie van Xpedo APX pro is werkelijk kinderspel. De poten van APX moeten voor gebruik uitgeklapt worden. Dat gaat simpel: Boutje omhoog trekken en de poten naar buiten drukken. Vervolgens plaats je je eigen cassette op de trainer en daarop bevestig je je fiets. Welke dat is maakt eigenlijk niet uit: Gravelbike, racefiets of mountainbike, het kan allemaal. Ook het formaat band maakt niet uit. De trainer kan, afhankelijk van het formaat band (700c, 26″ and 24″), omhoog en omlaag geplaatst worden. En mocht de fiets niet passen dan zitten er verschillend adapters bij om ‘compatible’ te maken met diverse naven.

Het verbinden met een trainingsprogramma (via bluetooth of ANT+) is net zo eenvoudig. Ik heb het de afgelopen periode geprobeerd met het eigen programma van Xpedo (Whiizu world) en Zwift. Alleen bij de overstap van Whiizu world naar Zwift ondervond ik wat problemen: de synchronisatie van Zwift naar de Xpedo was in eerste instantie niet goed: te traag en veel te licht op het moment dat ik virtueel een berg opfietste. Dit was na een update via Whiizu world echter zo verholpen en daarna was het perfect fietsen.

In gebruik
In gebruik is de Xpedo een prima fietstrainer. De maximale weerstand is 2000 watt bij 30 km/u, wat weer overeenkomt met een klim van 20%. De synchronisatie met het programma is accuraat; op het moment dat de weg virtueel omhoog gaat voel je de weerstand meteen toenemen. Bij een afdaling is dat vanzelfsprekend andersom. In de afgelopen periode heb ik de Xpedo in meerdere programma’s getest. Rondes met veel tempo- en hoogtewisselingen, een Het Is Koers social ride (meestal easypeasy peddelen) of een route berg-op. Eigenlijk deed de Xpedo steeds precies wat ik verwachtte: Accuraat reageren qua weerstand bij stijging en versnellen. Het enige dat ik echt gemist heb is een voetje om je voorwiel in vast te zetten. Met name tijdens een blokjestraining of een programma als ‘Jons Shortmix’ op Zwift, waarbij je gedurende korte momenten even flink aan de bak moet en dus aan je stuur gaat trekken, vond ik dat de stabiliteit ten koste ging van de inspanning. Ik denk dat de mogelijkheid om je wiel vast te zetten dit tegen zou kunnen gaan. De stabiliteit van de trainer zelf is verder wel prima. De verstelbare pootjes zijn middels draaiknoppen ook nog iets te verstellen om optimale stevigheid te garanderen.

Wat ik ook zeer prettig vind is het geluidsniveau dat de Xpedo produceert. Meestal klim ik even op de fietstrainer op het moment dat dochterlief in bed ligt. Dan is het wel prettig dat het geluid van de trainer niet zo hoog is (55 db bij 200 watt).

Conclusie
De Xpedo fietstrainer is een relatief nieuwe speler op de markt. Een merk dat graag de concurrentie aan wil gaan met de grote spelers op de markt. De APX pro zit met een prijs van €999,00 rond hetzelfde niveau als de Wahoo Kickr, de Tacx Neo en de Elite Direto. Voor dat geld mag je dus ook wel kwaliteit verwachten en ik denk dat de Xpedo dat geld waard is. De behuizing en het materiaal is kwalitatief dik in orde, de installatie en het koppelen is kinderspel en in gebruik – en daar draait het tenslotte vooral om – reageert de Xpedo APX pro snel en realistisch en is het gewoon een zeer prettige fietstrainer om je indoor-trainingsrondjes op af te werken.

Ik vind het bijna jammer dat het wegseizoen weer gaat beginnen.

Laatste berichten van Robbert Flim (alles zien)
Mobiele versie afsluiten