Site pictogram HET IS KOERS!

Tour de France Femmes avec Zwift 2025 – west naar oost!

De Tour de France en de Tour de France Femmes avec Zwift doen dit jaar een ‘Paris-Brest’. De bekende Franse zoetigheid (en voormalige koers), is dit jaar terug te vinden in de beide parcoursen. De Tour de France finisht in Parijs en de damesvariant start (opvallend genoeg) een dag eerder in Bretagne.

Vandaag heeft Parijs het parcours van de Tour de France Femmes 2025 onthuld, en het belooft een pittige editie te worden. De ronde krijgt negen etappes (meer dan vorige editie) en ook krijgt het peloton wederom een mooi menu aan Alpencols voorgeschoteld. Klassiekers als de Joux-Plane en een finish op de Col de la Madeleine zullen zeker weer voor spektakel zorgen. Voor de hardrijders is het minder interessant, want er is geen tijdrit in de TDFF dit jaar. Dus het wordt waarschijnlijk uitgevochten op de flanken van de Alpencols.

Bretons begin met een knipoog naar het verleden

Het Grand Départ van de vrouwen vindt op zaterdag 26 juli plaats in Bretagne, een plek met wielerhistorie en stevige kuitenbijters. Het peloton begint in Vannes en finisht na een enerverende rit op de Côte de Cadoudal in Plumelec (1,8 km à 6,2%). Dit is bekend terrein voor Anna van der Breggen, die in 2016 haar Europese titel haalde. De openingsetappe biedt dus een knipoog naar het verleden, maar is tegelijkertijd een serieuze test voor de vrouwelijke puncheurs (of is het dan puncheuses).

In de tweede etappe wacht er een andere uitdaging: een rit van Brest (zie hier de Paris-Brest) naar Quimper, met een finalerondje waarin de Stang Bihan (1 km à 4,8%) als scherprechter dient. Hier knokte Sagan in 2018 nog zijn weg naar een ritzege in de manneneditie. Opnieuw iets voor de explosieve rensters, terwijl de derde etappe van La Gacilly naar Angers meer voor de sprintsters lijkt weggelegd.

Middengebergte en het Centraal Massief

Na de Bretonse start verplaatst het peloton zich richting het binnenland. Etappe vier van Saumur naar Poitiers zou opnieuw sprintsters moeten helpen aan een ritzege, maar er is genoeg ruimte voor de vlucht. Vanaf rit vijf zullen de klimgeiten zich roeren. In deze vijfde etappe zitten drie venijnige heuveltjes in de finale, waarvan de laatste op zeven kilometer van de finish in Guéret. De volgende dag begint het echte klimwerk wanneer de vrouwen vanuit Clermont-Ferrand – de stad die in 2023 ook de Grand Départ van de vrouwenwedstrijd hostte – koers zetten naar Ambert. Hier wacht het Centraal Massief met de Col du Béal (10,2 km aan 5,6%) als voorproefje. Rondom Clermont Ferrand is het geen meter vlak, kan ik uit eigen ervaring melden.

En alsof dat nog niet zwaar genoeg is, krijgt het peloton een dag later de Col du Granier (8,9 km aan 5,4%) voorgeschoteld tijdens de rit naar Chambéry. Deze klim zal voor verdere schifting zorgen en de lijst met kanshebsters nog verder uitdunnen.

Koninginnenrit en de Madeleine als ultieme test

De achtste etappe is de onbetwiste koninginnenrit van deze Tour de France Femmes. Deze rit start in Chambéry en eindigt op de legendarische Col de la Madeleine, een klim van 18,6 kilometer met een stevig gemiddelde van 8,1%. Dit belooft een geweldige strijd te worden. Eerder in de etappe moeten de rensters al de Col de Plainpalais (13,2 km aan 6,3%) bedwingen.

Het slot: Châtel en de Col de Joux-Plane

De laatste etappe van Praz-sur-Arly naar Châtel zou zomaar eens voor een verrassing kunnen zorgen. De Col de Joux-Plane (11,6 km aan 8,5%) zal met zijn steile percentages het kaf van het koren scheiden, maar de rit is nog lang niet voorbij na deze klim. De rensters moeten daarna nog zestig kilometer afzien, waarbij ze de Col du Corbier (5,9 km aan 8,5%) over moeten voordat ze de slotklim naar Châtel bereiken. Deze is niet gecategoriseerd, maar het is hier niet per se vlak.

Wie wordt de nieuwe Tourkoningin?

Na een zenuwslopende finish op de Alpe d’Huez, waar Kasia Niewiadoma de gele trui maar net kon behouden, zal het dit jaar hopelijk weer net zo spannend worden. Vollering zal gebrand zijn op revanche en met haar nieuwe team FDJ-Suez zal dit zeker en vast een andere dynamiek geven. Afgelopen jaar leek het er sterk op dat ze met wat hulp van ploeggenotes had moeten/kunnen winnen. Maar wie weet?

Mobiele versie afsluiten