Althans, dat dachten wij. Want vorige week vernam ik dat een paar geföhnde marketeers de tune willen actualiseren, in een nieuw digitaal kleedje steken. Wablief? Wie heeft daarom gevraagd? Ik alleszins niet en geen van mijn vrienden. Niemand dus wellicht!
Kijk, al wie een beetje bezig is met marketing weet dat je van het collectief goed afblijft. En daartoe reken ik ook de Rodania-tune. Al tientallen jaren maakt hij mijn wielerdagen goed. Het is mijn aperitief op een sportieve hoogdag. Net zoals de helikopter die mijn blik omhoog trekt. Net zoals de seingever die met een bierflesje in de hand zich voor even politieman waant.
Ach meneer: het zijn nieuwe tijden. Ja dat zal wel! Nieuwe tijden voor commercie. Of dacht u dat we binnen een paar jaar niet zullen moeten betalen om post te vatten op het finaleparcours van pakweg De Ronde Van Vlaanderen of Gent-Wevelgem. Of erger nog: om gewoon de rennerstrijd te volgen vanuit de luie tv-zetel. Wel, dat zal ik niet doen. Liever ga ik dan in een plaatselijke herberg de wedstrijd volgen. Met een heerlijke trappist van bij ons. Nog zo’n symbool. Maar de paters zijn slimmer: ze blijven af van traditie en symbolen. Ze zijn mee met hun tijd, ook zonder uurwerk.
Noot van de redactie: Zin in actief protest? Hier moet je zijn.
- Van symbolen blijf je af - 12/03/2012