Site pictogram HET IS KOERS!

Virtueel fietsen op de Wahoo Kickr

De Wahoo Kickr is een slimme fietstrainer. De Kickr kan namelijk communiceren met randapparatuur die de weerstand van de trainer kan aansturen. Daarnaast is het een slim design, zowel qua bouw als interface.

Betonbouw
Het apparaat weegt ruim 21 kilogram. Het staat als een blok beton op de grond. Met twee sterke draagarmen en een massief middengedeelte had ik geen vrees om staand een virtuele berg aan te vallen. Met mijn 110kg en stoemptechniek – anderhalve mud aardappelen die op de pedalen danst – wil dat zeggen dat het apparaat staat als de Muur van Geraardsbergen. Onder de draagarmen zitten verstelbare voeten zodat een ongelijke ondergrond geen probleem hoeft te zijn. De stroomadapter wordt aangesloten op een kabeltje dat uit het middengedeelte komt. Dat laatste vind ik een slimme oplossing: als de stroomadapter kapot gaat kan deze vervangen worden door een nieuwe met dezelfde specificaties. Het snoer is lang genoeg zodat ook een verstopt stopcontact ingezet kan worden voor de trainer. Met de draagarmen ingeklapt is het een relatief klein – maar zwaar – pakketje.

Techniek
Ik heb zelf twee linkerhanden. Ik wil dat iets gewoon werkt. Ik wil dat iets doet wat de marketingafdeling belooft. Mijn conclusie: het werkt!  Wil je toch meer weten dan kan je bijvoorbeeld terecht in deze review van pezcyclingnews.com.

Installatie
Je klapt de armen uit, haalt het achterwiel uit je fiets en installeert de fiets op de trainer. Een kind kan de was doen, mits je fiets voorzien is van SRAM of Shimano afmontage. Overigens is de installatie van een andere cassette (10- of 11-speed) gelijk aan die van je fiets. Voor Campagnolo moet er sowieso een andere cassette op én een freehub (€70). Voor het eerste gebruik is het verstandig het apparaat te kalibreren met de Wahoo utility app (iOS/Android) of via één van de programma’s op je Windows PC. Dat klinkt eng, maar is het niet. Je trapt op aangeven van de software tot een bepaalde snelheid en laat vervolgens het vliegwiel uitrollen.

Let wel dat je tablet, smartphone of PC moet kunnen communiceren via Bluetooth 4 of ANT+. Laat je hierbij niet ontmoedigen door de Wahoo-site waar vooral rekening gehouden wordt met Apple’s iOS! Ook op Android zijn de meeste applicaties beschikbaar en die kunnen zonder omwegen communiceren met je slimme trainer, blijkbaar is de trainer slimmer dan de PR-machine van het bedrijf. Als je laptop of PC nog geen Bluetooth 4-ondersteuning heeft raad ik aan een ANT+ USB-adapter aan te schaffen. Voor drie tientjes heb je bijvoorbeeld de goed verkrijgbare Suunto Movestick Mini. Koop gelijk een USB-verlengkabel mee, als je het de USB-plug direct in je PC plugt heb je grote kans op slechte ontvangst van de ANT+ sensoren. Naast gegevens van de Wahoo Kickr ontvangt je PC via deze interface ook de gegevens van andere ANT+ apparaten zoals cadansmeter en HR-sensor van Garmin, Mio of Wahoo zelf.

Uitpakken, installeren en kalibreren kost nog geen 10 minuten. Vanaf dat moment kan je in principe droog gaan fietsen. Maar je wilt uiteraard meer!

Interface
De software van Wahoo zelf is redelijk beperkt. Met de utility app kun je het systeem testen en kalibreren, met de fitness app kun je de training registreren. Het grote voordeel van het apparaat is de massa aan software van derden die het apparaat ondersteunt: het virtuele fietsspel Zwift.com, de serieuze software van trainerroad.com, of het fietsen met videobeelden via bijvoorbeeld cycleops.com, kinomap.com en veloreality.com. Sommige programma’s zijn gratis, andere betaald of hebben een abonnementsvorm. In de meeste gevallen is de training te exporteren naar je Strava-account zoals deze training of dit rondje. Wat de Wahoo Kickr hierbij slim maakt is het gebruik van standaardprotocollen. Andere ‘slimme’ fietstrainers communiceren weliswaar via ANT+ of Bluetooth maar maken hierbij gebruik van een aangepast protocol waardoor de interface minder open is en derhalve minder wordt ondersteund door vrij verkrijgbare software. De mogelijkheden van de Kickr zijn niet gelimiteerd door eigen protocollen en daarmee schier eindeloos.

Kosten
Het apparaat is niet goedkoop. Voor €1200 bezorg je de pakketbezorger rugpijn. Heb je een Campagnolo-groepset, dan moet je hierbij nog  €70 optellen voor de freehub en dan heb je nog geen passende cassette. Wil je intensief gebruik maken van de betere software, dan betaal je een abonnement vanaf  €10 euro per maand of een paar euro per videobestand van bijvoorbeeld Alpe d’Huez of de Koppenberg. Heb je nog geen hartslagsensor, dan zou je de Wahoo Tickr kunnen aanschaffen voor om en nabij €60. Als je een recente Apple iPad of Androidtablet hebt is een ANT+ USB-stick niet nodig tenzij je perse je training wilt afwerken op je laptop of PC. Is deze pijn geleden, dan heb je wel een fantastisch apparaat in huis:

Fietsen!
Ik heb gefietst in een aantal omgevingen. Trainerroad voor een 20 minuten threshold-test. In Cycleops’ Virtual training heb ik de Muur van Huy geprobeerd, wat overigens niet is gelukt met mijn 110 kg, dus dat lijkt me realistisch genoeg. En in de massively multiplayer online cycling game Zwift.com heb ik Laurens ten Dam een jasje uitgedaan, de registratie van die rit staat op mijn Strava. Als je eenmaal de Kickr en je eventuele andere ANT+ sensoren hebt gepaird, een handeling van een paar seconden, werkt het allemaal snel en feilloos. Stel in de diverse programma’s je gewicht in en de weerstand tijdens het fietsen zal door het zware vliegwiel zo reëel mogelijk zijn. Je hebt hier zelf geen controle over, zoals je ook geen controle hebt over de stijgingsgraad van een echte berg. Het uitgebreide aanbod van programma’s met ieder een eigen insteek en kostenplaatje zorgt er voor dat iedereen aan zijn trekken komt: zware serieuze trainingen, virtueel een berg beklimmen of racen tegen virtuele tegenstanders die thuis voor hun tablet, monitor of tv al foeterend jouw wiel niet kunnen houden.

Conclusie
Ik ben al sinds de term bestaat een groot voorstander van plug ’n play. Begin jaren ’00 was het overigens vaak een wassen neus, maar tegenwoordig mag je verwachten dat wanneer de fabrikant zegt dat het simpel is dit niet ver bezijden de waarheid is. Wat mij betreft is de Wahoo Kickr een toonbeeld van plug ’n play. Uitklappen, fiets monteren, kalibreren en je software starten. Omkleden duurt langer. Vergeleken met een domme fietstrainer is het een wereld van verschil, puur en alleen door de interactieve weerstand. Deze daagt je uit tot je limiet. De weerstand maakt het fietsen interactief én realistisch. Omdat het toestel staat als een huis is zelfs sprinten of dansen op de pedalen mogelijk en dat verhoogt de pret mijn inziens behoorlijk. Nadelen, op mijn niveau van fietsen en gebruik, zijn:

Vervolg
Verdrietig genoeg moet ik al weer afscheid nemen van de Kickr. Ik heb hem 14 dagen mogen testen. Wat rest zijn de ANT+ sensoren (snelheid, cadans, hartslag) van Wahoo waarmee ik komende tijd aan de slag ga. Zowel in het wild als op een domme trainer met manuele weerstand. Want ondanks dat ik verwend ben met deze ervaring denk ik dat ik met ANT+ als interface naar mijn mobieltje, tablet of PC een hoop plezier kan beleven. Waar ik nu al profijt van heb is dat de sensoren van Wahoo ook via Bluetooth kunnen communiceren met Strava op mijn mobieltje. Meten is immers weten! O ja, en ik ga verhuizen zodat ik een kamer vrij heb voor de Wahoo Kickr. Althans, zodra ik genoeg gespaard heb voor dat huis en dit fantastische apparaat.

Léon op de Muur van Huy in het programma Virtual Training van Cycleops:

 

Léon over de Wahoo Kickr:
Bij Het is Koers-collega Bas testte ik onlangs de Wahoo Kickr. Een fietstrainer die ergens wel iets wegheeft van de Tacx die ik thuis heb staan en toch ook weer niet. Een belangrijk verschil: je achterwiel staat niet op een mechanische rol die de weerstand bepaalt, nee: je achterwiel moet uit je fiets en je ketting gaat direct op een cassette die aan de Kickr vastzit. Dat maakt ongeveer net zoveel herrie, maar het voelt anders.

Zodra ik opstap meet de Kickr vanalles. Hij detecteert mijn hartslagsensor, meet het vermogen dat ik wegtrap, mijn snelheid en mijn cadans. Het leukste is echter het virtuele fietsen dat ook bekend is van de duurdere Tacx-modellen. Zo ga ik virtueel een stukje de Muur van Huy op terwijl ik die Muur ook daadwerkelijk zie op het scherm (miljaar, dat is niet leuk meer) via Virtual Trainer. Dit is wat ik wil: droogfietsen met alle gegevens bij de hand en de trainer die automatisch de weerstand regelt.

Even later zoef ik over het Zwift-eiland, een virtueel eiland waar ik tegen andere virtuele fietsers kan rijden. In de vorm van een spel (inclusief klimmetjes, sprintjes, afdalingen en uiteraard relevante Strava-segmenten) draai ik twee rondjes van vijf kilometer waarbij ik op de limiet rijd. Eén keer lukt het me de groene trui te pakken omdat ik op dat moment de snelste sprinter ben op dat segment. Heel motiverend. Er is een korte klim met een steil stuk waarin ik door de software word uitgedaagd om alles uit de kast te halen en naar de top te sprinten. Daarbij ontdek ik meteen dat mijn maximale hartslag toch nog net iets hoger ligt dan ik dacht. In de afdaling is de weerstand verdwenen en kan ik maximaal pedalerend snelheid maken. Potverdorie, dit is leuk, dit is verslavend. Dit wil ik ook!

Vragen over de Kickr, de aansluiting op je PC of Android zijn welkom in de commentaren! Ik heb het apparaat niet getest in combinatie met een iPhone of iPad maar gezien de ondersteuning voor iOS vanaf het begin, vermoed ik dat dit net zo probleemloos is.

Laatste berichten van Bas Van Eijk (alles zien)
Mobiele versie afsluiten