Site pictogram HET IS KOERS!

Welke anderen? WK in Leuven

Tijdens de verkenning van het WK parcours heb ik bovenaan de Moskesstraat al meteen een eerste tip voor Mathieu Van der Poel, Wout Van Aert en de anderen. Stuur daar rechtdoor naar het Mariakapelletje, rem, en parkeer de racefiets even in het gras om een tijdje over het stuur te kunnen hangen. Dat is tenminste wat ik doe, noodzakelijkerwijs. Godnondedju (sorry, Maria), wat een vinnige klim, of ‘pittig bergske’, zoals de helling op een bordje wordt aangeduid. De cijfers die eronder staan – 530 meter, gemiddeld 9,1 % en maximaal 17,0 % – vertellen niet het hele verhaal. Nergens staat dat het een stuiterende kasseienklim is zonder gootje of plakken asfalt (die zijn bij de laatste renovatie vervangen door stenen), of dat op meerdere plekken boven het slingerende pad een dicht bladerdek hangt. Op vochtige dagen betekent dat glibberen en glijden. Vandaag hebben we – een groepje wielerjournalisten – mazzel. Het is droog en de zon schijnt. Dat zorgt wel voor een ander probleem: de bidons raken snel leeg en het is hier in Overijse in de provincie Vlaams-Brabant gemakkelijker om bier te vinden dan water. Net nog, in het dorpje, reden we langs de heerlijke herberg ’t Klein Verzet, met een bierkaart die bijna net zo lang is als de klim die er vlakbij ligt. Er werd even getwijfeld toen we zo-even het café passeerden, maar we zijn hier om het parcours te bekijken. Eerst de fiets, dan het fust.

De auteur lachte alleen als er een fotograaf in de buurt was, hier op de Bekestraat

Het Flandriencircuit in de Druivenstreek dat de renners twee keer afleggen tussen hun bezoeken aan Leuven biedt nog meer moois, en tevens pijnlijks. Op de Smeysberg waar het peloton op de WK-zondag vier keer overheen moet, ligt prachtig strak asfalt, maar het eerste kwart van de klim van 600 meter stijgt met 16%. De Bekestraat in Eizer ligt er een stuk slechter bij dan de Moskesstraat. Het voorwiel schiet van links naar rechts over en tussen de kasseien. De ruimte tussen de bolle stenen is op plekken zo groot dat valpartijen niet zijn uitgesloten. Het zou ook zo maar de plek kunnen zijn waar Wout of Matje of een van de anderen het een keer gaat proberen. Ik zeg nu voor de tweede keer ‘en de anderen’, maar zoals in een oude tv-reclame van Heinz Tomatenketchup moet ik eraan toevoegen: ‘Welke anderen?’

Op de route en later bij wat biertjes in de zon in Leuven – een Colleke en een Kuitenbijter van brouwerij De Coureur – spreek ik afzonderlijk van elkaar een paar Belgische amateurwielrenners. Ze trainen al jaren in en rond Leuven en kennen elke meter van het WK-parcours. Zonder uitzondering menen ze dat de route vooral op het lijf is geschreven van Van der Poel, met al dat korte, steile klimwerk – 42 hellinkjes, 2562 hoogtemeters – en het vele draaien en keren in Leuven. ‘Mist hij fit is natuurlijk.’ Ik sluit me bij hen aan. Tuurlijk, dit typisch Vlaamse parcours past ook Van Aert als een jas, en niet te vergeten Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen, maar Van der Poel is van die vier toch het meest explosief.

Stadhuis van Leuven

De ogen zullen gericht zijn op de beklimmingen in de Flandrien-lus, maar wat de renners in Leuven zelf krijgen voorgeschoteld liegt er ook niet om. In de plaatselijke ronde die ze acht keer afleggen tellen de hoogtemeters behoorlijk op. De Wijnpers en de Keizersberg met stijgingspercentages tot 9% zullen uiteindelijk voelen als de El Angliru en de Monte Zoncolan. De betoverende finishplaats – Leuven is vurrukkuluk, vrij naar Remco Campert – zal zeker voor de mindere goden in de laatste rondes aanvoelen als de hel op aarde. Ik hoop voor hen dat ze er na hun carrière nog een keer zullen terugkeren voor een kijkje in het gotische stadhuis en het Groot Begijnhof, en een speciaalbiertje bij de Grote Markt. En nog een paar op de Oude Markt om het af te leren. En dat er dan kinderen of kleinkinderen bij zijn waartegen ze zullen vertellen dat (o)pa hier ooit nog eens een WK heeft gereden. De (groot)vader die kan zeggen dat hij dat WK ook heeft gewonnen doet dat vast in het Nederlands met een Kempens accent.

PS Nog wat reisinfo: Fietsen in en rond Leuven: https://www.visitleuven.be/fietsen-in-leuven Wielrennen in Vlaanderen: www.cyclinginflanders.cc Zelf de Flandrienlus rijden, kijk op: https://www.toerismevlaamsbrabant.be/thema/cycling/cycling
Laatste berichten van Wiep Idzenga (alles zien)
Mobiele versie afsluiten