Wat doe je als je de kleuren van je fiets zat bent, maar je het karretje zelf niet wilt verkopen of inruilen? Je kunt hem laten spuiten, want zeg nou zelf: met een vers laagje verf ziet jouw liefde op twee wielen er weer als nieuw uit. Tim Groot en Renzo Bot bieden vanuit hun professionele werkplaats in Medemblik een tof alternatief. De mannen zijn in 2019 het bedrijf ‘Wrap my Bike’ begonnen en maken van jouw fiets een waar kunstobject. Ik liep al een tijdje met het idee voor een vet ontwerp en zo bracht ik mijn ‘oude’ racer voor een redesign naar Tim en Renzo. Let’s wrap it.
De start van ‘Wrap my Bike’ in 2019
Maart 2019 duikt er in mijn tijdlijn een bijzonder ontwerp van een fiets op. Ik ga het account op Instagram volgen en al snel ben ik onder de indruk van de vette creaties die volgen van Wrap my Bike. Na een leuk gesprek met eigenaar Tim ben ik veel wijzer. Het blijkt dat de mannen zo uit de schoolbanken zijn komen rollen en pas net begonnen zijn met het wrappen van fietsen. Zijn compagnon Renzo deed dit voorheen al voor de hobby met auto’s, zonder hier echt superenthousiast van te worden. ‘Een paar zwarte spiegels of een wit dakje en dan hield het al gauw op,’ vertelt hij lachend. Ondertussen maken deze jonge gasten de vetste ontwerpen en de fraaiste wraps voor fietsers door heel Nederland. Vandaag de dag werken ze met een strakke planning en komen er wekelijks nieuwe fietsen binnen. Van een hobby is geen sprake meer, die heeft plaatsgemaakt voor een gestroomlijnd bedrijf. Tim en ik bespreken wat details voor een eventuele wrap, maar zo ver komt het in 2019 echter niet. Ik houd het bedrijf Wrap my Bike telkens in mijn achterhoofd, want ik zie potentie in het unieke idee.
Fietsers en hun identiteit – het liefst alles custom
Met regelmaat zie ik fietsmerken hun nieuwe lijn presenteren en veelal ben ik niet te spreken over de kleur, de combinatie van kleuren of het ontbreken van originaliteit. Het goedkope aluminium model heeft dan bijvoorbeeld de juiste kleuren, maar ik ga liever voor carbon en een betere afmontage. Ook komt het nog wel eens voor dat de kleuren niet matchen bij de kleding in de kast. Een afwijzing van de fiets volgt dan al snel, volkomen logisch.
Het zit in het DNA van de fietsers, we willen ons onderscheiden. Anders zijn dan de rest en dat kun je uiten in kleding en bijpassende accessoires, maar natuurlijk het beste met een gaaf uniek frame. Je wilt tegen je vrienden in je fietsclub kunnen zeggen: ‘Hier is er maar één van in de wereld’. Dan heb je direct een goed verhaal en daarmee creëer je je eigen identiteit op de fiets.
Met een relatief saaie achtergrond in het wrappen van auto’s is de creativiteit van fietsers een eye-opener voor Renzo en Tim. Bovendien is het een verademing om zulke toffe dingen te mogen maken. ‘Op een fiets kan het niet gek genoeg en dat geldt ook voor onze designs,’ hoor ik de mannen roepen als ik mijn fiets kom brengen. Een klant loopt net dolblij weg met haar zo goed als nieuwe LIV-frame dat glinstert en glittert in de zon. De metallic afwerking van de wrap mag er zijn.
Alle wraps en designs mogelijk
‘Hoe gekker hoe beter’ zou een motto van de zaak uit Medemblik kunnen zijn. Ze hebben liever een project waar ze hele nieuwe designs voor moeten maken dan een standaard zwarte wrap, om het oneerbiedig te zeggen.
Sinds kort hebben ze eigen apparatuur staan om prints te maken en dat maakt het customgedeelte een stuk makkelijker. ‘Voorheen moesten we dan wachten op de print en maar hopen dat de kleurstellingen juist zijn,’ vertelt Tim. ‘Gelukkig is dat nu verleden tijd waardoor we klanten vlotter kunnen helpen en custom wraps sneller afgehandeld kunnen worden.’
Voor elke fiets is het mogelijk om hem te wrappen. Of je nu een fully in de schuur hebt, een oude racefiets meeneemt naar Wrap my Bike of de kleur van je gravelbike niet bevalt. Niets is te gek en alles kan. Dat geldt ook voor de ontwerpen die de mannen maken. Lever wat ideeën bij ze in en ze gaan ermee aan de slag om samen met jou tot een vet ontwerp te komen.
Is de fiets alleen nog niet genoeg om jouw identiteit op de weg te bepalen, dan wrappen ze ook helmen en onlangs zijn ze begonnen om de fietscomputers van Wahoo te voorzien van een custom skin.
Nieuw doel voor oude racer
Het jaar 2019 ging voorbij zonder wrap van mijn fiets. Wel kocht ik een nieuwe fiets en zo werd mijn oude trouwe maatje gedegradeerd tot fiets voor in de paincave. Waar ik voorheen de racefiets door twee trappengaten moest slepen, kon ik hem nu op zolder laten staan. Lang zo gek nog niet. Dat degraderen moest ik maar eens nuanceren, want nu ben ik heel blij met die extra fiets op zolder. Het scheelt mij een hoop gesleep en schade aan de gestucte muren.
Na de aankoop van mijn nieuwe fiets heb ik kort getwijfeld om de oude fiets te verkopen. Hij heeft zelfs op Marktplaats gestaan, maar vlak voor de winter is de tijd niet rijp om fietsen te verkopen. Ik besloot de fiets op zolder te laten en daar deed hij prima dienst als Zwift-fiets. De winter werd verlengd door het coronavirus en daarom heb ik langer dan normaal op zolder gefietst.
Tijdens deze sessies in het zweet hakte ik de knoop door om de fiets te houden, maar ik wilde er iets speciaals van maken. Hier werd het idee geboren voor een gave wrap met als thema het platform waar ik zo graag op fiets: Zwift.
Hoe werkt een wrap voor je fiets?
Voordat de mannen van Wrap my Bike aan de slag kunnen, ontvangen ze het liefst alleen je frame en voorvork. Je brengt je fiets zo kaal en leeg mogelijk naar Medemblik. Mocht je zelf niet handig zijn, zoals ik, dan bieden ze ook een service aan waarbij een fietsenmaker je fiets volledig demonteert. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze tijdens de wrap overal makkelijk bij kunnen. Ik heb mijn crank verwijderd, derailleur eraf gehaald, de remmen gedemonteerd en de wielen liet ik ook thuis. Mijn frame met voorvork leverde ik af bij Renzo en Tim. Design klaar? Wrap geprint? Dan kunnen de mannen aan de slag.
Wees vooral niet bang dat ze met mesjes de wrap op maat snijden langs en op jouw frame. Ik was getuige van de manier waarop ze dit vakkundig aanpakken. Ze plakken een soort tape op je frame waarin een dun visdraadje is verwerkt. De wrap gaat over de tape heen en dan snijden ze met het visdraadje de wrap kaarsrecht langs je frame. Dit ziet er voor mij als leek indrukwekkend uit. De wrappers doen dit dagelijks, dus ze kijken er niet echt meer van op.
Gestructureerd werken ze zo je hele frame af om tot een geheel nieuwe fiets te komen. Op plekken waar het folie moeilijk pakt maken ze gebruik van een föhn. Hiermee maak je de wrap soepeler, waardoor deze zich eenvoudig in elk gewenste hoek laat vouwen.
Wrap my Bike – project Zwift
Ik klim weer in de pen om contact op te nemen met Tim zodat ik mijn idee kan vertellen. Tim is bekend met Zwift, houdt van een uitdaging en vindt het gaaf om het project met mij aan te gaan. Een beetje kleur in mijn paincave zal vast niet misstaan.
Het begint met wat losse ideeën en het uitwisselen van foto’s van mijn fiets. Samen zoeken we de logo’s van Zwift en we sporen de kleurcodes van het Zwift-oranje op. De mannen gaan ermee aan de slag en al snel volgt een concept in mijn Inbox. De afwerking vind ik super en de details echt te gek.
De binnenkant van de oranje voorvork bevat oranje icoontjes op een witte achtergrond die je direct herkent als je wel eens gezwift hebt. Op de achterbrug, waar je de fiets op de Kickr plaatst, zie je dezelfde print terug maar dan witte icoontjes op een oranje achtergrond.
Het logo van Isaac is vervangen door het bekende logo van Zwift en op de bovenbuis valt ‘Ride On’ te lezen. Ik ben blij met het resultaat; het is precies zoals ik in gedachten had bij aanvang van dit project. Mijn ideeën opgeschreven in een e-mail door Wrap my Bike omgezet tot een opgefrist, nieuw frame.
Korte video met de onthulling van de nieuwe fiets in de paincave.
Wil jij ook je fiets laten wrappen?
Er poppen nu vast allerlei bizarre ideeën in je hoofd op wat jij met je fiets wilt doen. Terecht, want de mannen leveren vakwerk af. Kunstwerkjes, of beter gezegd kunstwrapjes.
Houd er rekening mee dat je je fiets een paar dagen tot een week moet missen. Ben je het eens over het design, dan maken ze alle wraps keurig op maat voor de afmetingen van jouw fiets. Nadat jouw design uit de printer komt rollen zijn ze ongeveer een dag bezig met wrappen, maar dan ben je er nog niet. Het folie moet 24 uur krimpen voor het beste resultaat.
De wrap blijft vijf tot tien jaar zitten; dit is afhankelijk van de weersomstandigheden, het onderhoud, maar ook hoeveel je zweet. Maak je fiets regelmatig schoon met een droge doek en zorg dat er niet al te veel regen of vocht op je frame blijft liggen. Dit verlengt de levensduur van de wrap.
Afhankelijk van het type fiets en de maat van je frame komt er zo’n 100 tot 150 gram aan gewicht bij door de wrap. Voor mijn fiets op zolder maakt dat weinig uit, maar houd er rekening mee als je alles zo licht mogelijk wilt hebben.
Wrap my Bike – de kosten
Wrap my Bike biedt een groot aantal standaard designs die ze op stalen hebben liggen. Alsof je bij Carpetright een nieuw tapijtje uitzoekt. Je hebt hier ontzettend veel keus in, met glans- en matte afwerking maar ook verschillende metallic wraps. Een wrap met een standaard design, dat dus niet geprint hoeft te worden, kost ongeveer 350 euro. Ga je voor de ‘whole package’ met custom logo’s, kleurcodes en een design zoals ik dat heb gemaakt, dan loopt het bedrag op richting de 500 euro. Je betaalt in dit geval voor de extra tijd die de mannen zoet zijn met jouw ontwerp. Het wrappen duurt uiteraard net zo lang.
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021