Waarom zou je? Dat is de existentiële vraag die de Urwahn Waldwiesel gelijk oproept. Waarom zou je een elektrisch ondersteunde gravelfiets willen? Maar die vraag kun je ook bij elektrische mountainbikes stellen. Zeker in Nederland waar het fitte mannen soms toch te veel is om zelf omhoog te trappen.

Als het er is, kun je het op zijn minst uitproberen. Dat kun je ook denken over deze fiets met de bijzondere uitstraling. Een 3D-geprint stalen frame waar de zitbuis ontbreekt en ook de batterij niet te vinden is. Zeer kundig weggewerkt, met andere woorden. Al heeft ons model nog een extra batterij in de vorm van een bidon. Enig nadeel is dat je dan met een camelbak moet rijden, omdat er geen plek meer is voor een bidon.

250 watt
Mocht je überhaupt dorst krijgen. Want zodra het zwaarder wordt, komt het motortje in beweging en uiteindelijk kun je het prima volhouden zonder te zweten. Met 250 watt in de achternaaf heb je vooral ondersteuning. Het is niet zo dat je plots omhoogvliegt. De batterij houdt het zo’n 60 kilometer vol, met de bidonbatterij erbij meer dan 100 kilometer. Boven de 25 km/u schakelt de motor zichzelf automatisch uit. Het is dus comfortabel omhoog en comfortabel ook weer omlaag. Want de zware fiets, met alles erop en eraan zo’n 17 kilo, zeilt als een slagschip over de weg naar beneden.

Het voelt heerlijk zolang je rechtdoor gaat. Zodra je met de Urwahn op een singletrack belandt, blijkt het toch wat minder flexibel te gaan met dit model. Hinderlijk is het niet, maar de fiets is duidelijk niet voor dit soort paden gemaakt. Sterker nog. Zet er een ander stuur op en je hebt de urban e-bike variant.

Asfalt
Op het asfalt heeft deze manier van fietsen het nadeel van de snelheid. Dat wil zeggen dat je nogal snel op de limiet van 25 km/u zit. Als de motor dan uitslaat, moet je flink kracht zetten om het zware geval vooruit te bewegen. Waardoor je al snel weer terugvalt in de ondersteuningsmodus en het hele verhaal zichzelf herhaalt. Wat je dan krijgt is aan/uit/aan/uit/aan/uit van de motor. Alsof je in een hikkende auto zit. Al snel kies je dan voor het gemak van minder trappen en lekker in de 24 km/u hangen.

De Urwahn Waldwiesel ziet er bijzonder goed uit. De toegevoegde lampjes zijn handig. De stuurbediening van de motor is wat te simpel omdat je niet goed kunt zien op welke stand de ondersteuning staat. Shimano GRX heeft nog nooit teleurgesteld. En ook de Continental Terraspeed 40mm banden doen prima werk.

Als je dan toch kiest voor een elektrische graveller dan is de Urwahn een prima optie, vermoedelijk ook wel in de functie van fiets voor het forensen. Het is alleen de vraag hoe groot de doelgroep voor deze fiets is.

Waldwiesel in Ketelwald

Alex van der Hulst

Urwahn Waldwiesel

5.499
7

Uitstraling

8.0/10

Rij-eigenschappen

6.5/10

Prijs/Kwaliteit

7.0/10

Ondersteuning

6.0/10

Batterijduur

7.5/10

Pros

  • Comfort
  • Afwerking
  • Componenten
  • Veelzijdigheid

Cons

  • Wendbaarheid
  • Ondersteuning stopt bij 25 km/u
  • Gewicht
  • Bediening motor