Op een druilerige winteravond zat ik aan de toog van mijn plaatselijke Vlaamse jeugdhuis, Togenblik in Beveren. Ik zat daar al even en liet me na een handvol Duvels verleiden tot volgende uitspraak: “Ach, die Giro. Zo moeilijk is die nu ook niet om te winnen.” Een korte discussie en nog wat liter bier later, werd een weddenschap beklonken. Ik kreeg 10 jaar om de Giro d’Italia te winnen. 100 bakken Duvel zouden mijn roze trui vergezellen. Die druilerige winteravond is volgend jaar 10 jaar geleden.
Tijd dus om er werk van te maken. Jammer genoeg kom ik sportief niet veel verder dan twee keer per weekdag een kwartier fietsen naar het werk. Ik heb zelfs geen koersfiets. Gelukkig win je een grote ronde niet alleen en zal ik kunnen rekenen op de beste omkadering en de sterkste ploeggenoten. Als ik een team vind, natuurlijk. En liefst eentje dat me kopman wil laten zijn tijdens de Giro. De Cunego-tactiek neem ik mee als back-up.
Zo begon ik dus mijn queeste. Door alle WorldTour-ploegen een e-mail te sturen met de vraag of ik tijdens de Giro van 2016 hun kopman mag zijn. Ik heb namelijk maar één kans om die 2.400 Duvels te winnen.
Ik bied de ploegen het volgende aan: ik rij gratis voor hen de Giro en garandeer dat ik ‘m win, als ze me 100% steunen. Met 29 levensjaren heb ik de ideale leeftijd voor winst in een grote ronde. Ook heb ik als passief wielrenner uren en uren geluisterd naar Michel en José en zo de koers prima leren lezen. En terwijl al mijn concurrenten zich al jaren de pleuris rijden, kan ik op vrijdag 6 mei 2016 uitgerust aan de start komen in Apeldoorn.
Bovendien rij ik elke dag naar m’n werk op slechte wegen en regent het voortdurend in België. Twee voordelen als je het parcours van de Giro kent. Ten slotte kan ik écht snel trappen op zo’n stadsfiets*! Ik vraag de ploegen tijdig te antwoorden zodat ik op tijd mijn verlof voor 2016 kan aanvragen.
Nog geen half uur later krijg ik volgende reactie van Team LottoNL – Jumbo:
Fantastisch nieuws! Ik mag als kopman de Giro van 2016 rijden voor de Nederlandse formatie. De begeleiding lijkt ook in orde. Ik besluit mijn nieuwe werkgever meteen de gevraagde extra informatie te bezorgen:
Opnieuw hoef ik slechts een tiental minuten te wachten op antwoord. Ze willen me blijkbaar heel graag.
Hun snelle reacties en het uitstellen van de tactische bespreking maken me wat ongerust. Ik wil echt wel in de beste omstandigheden kunnen starten aan de Giro. Daarbij antwoorden ze niet op m’n vragen over de rest van het team en over de trailer.
Voor ik me verbind aan Team LottoNL – Jumbo en m’n tactisch inzicht met hen deel, wil ik toch nog even wachten tot ook de andere teams reageren. Zij zijn waarschijnlijk druk in gesprek met hun huidige kopman voor de ronde van Italië. Die jongen voelt de bui al hangen. Maar voor medelijden heb ik geen tijd. Ik heb een Giro, en 100 bakken Duvel, te winnen!
Wordt vervolgd…
* Als ie in versnelling 1 staat.
- Hoe ik de Giro van 2016 ga winnen (3) - 20/01/2016
- Hoe ik de Giro van 2016 ga winnen (2) - 29/10/2015
- Hoe ik de Giro van 2016 ga winnen (1) - 22/10/2015
Thomas, vertrouw niet voor de volle 100% op die knechten van Lotto Jumbo (of en ander ProTour team). Neem beter een frisse knecht, zoals mezelf, onder de arm. Net als jij kan ik veel frisser aan de start komen. Naast mijn wekelijkse training naar het werk – 1 uurtje heen en 1 uurtje terug – heb ik dit jaar slechts één koers gereden. Daarin heb ik me het snot uit de neus gereden om vlak voor de finale uit te zakken. Dat knechten past me dus als gegoten. Hoewel er hier rond Antwerpen zelfs geen heuvel te bespeuren is en ik op mijn wekelijkse training exact 6 hoogtemeters overwin, ligt mijn specialiteit vooral in het klimwerk. Op het platte zet je me beter niet op kop, want dan daalt de snelheid geheid met een paar km/u. Lijkt me geen probleem, want in de Giro gaat het toch voortdurend op en neer. Betrek je mij mee in je deal?
Je trouwe knecht,
Fred Groot Verzet
Ik denk dat je het hele idee van een ploeg moet laten varen. Dat is het Oude Nieuwe Wielrennen. Je moet gaan voor het Nieuwe Oude Wielrennen: schrijf je in als onafhankelijke! Maak per dag je kongsi. Elke ploeg heeft wel z’n ontevreden renner, dat is jouw knecht! Speel ze tegen elkaar uit, glip met met ze mee, en wacht tot de laatste dag om de eindoverwinning te pakken.
Succes!