Heb je een mountainbike in de schuur staan, dan ken je ongetwijfeld de volgende winterdilemma’s:

Moet ik deze winter overstappen op een 29-er, ga ik mijn fiets inruilen voor een carbonversie, heb ik wel de juiste groep op de fiets (2x 10, 1x 11, of 1x 12?), Sram of Shimano, lock-out op het stuur of een brain, fully of hardtail, carbon wielen of aluminium, luidruchtige naaf of stille naaf…

Afgelopen winter heb ik mogen rondrijden met de HOUFFA25 carbon mountainbikewielen van Zeal Cycling. Zeal Cycling is een relatief nieuwe speler op de markt die gaat voor kwaliteit en stijl. Reden voor het testen van de wielen was dat ik deelnam aan de Dutch masters of MTB en vele kilometers zou maken. Een mooie gelegenheid om eens nader kennis te maken met een wielset die met enige regelmaat op Instagram voorbij kwam. Normaliter schrijven wij enkel over race-gerelateerde artikelen, maar veel van onze volgers zullen in de winterperiode ongetwijfeld een uitstapje maken naar de uitgestrekte bossen met blubber en al het andere episch voor handen zijnde mountainbikemateriaal. De wielen voor de racefiets zijn getest door Jetse Bol.

De laatste 800 kilometer op de mountainbike heb ik de HOUFFA25 van Zeal Cycling mogen testen. In totaal reed ik 3 keer een 100 km (met verschillende bandenspanningen), een aantal toertochten van +/- 50km, een ATB RBR wedstrijd (3e plaats) en de Dutch Masters of MTB 200 km marathon. Een test op verschillende ondergronden in meerdere omstandigheden op en rondom de Sallandse Heuvelrug. Op verharde paden, van die rottige wortelstroken, klimmetjes, afdalingen, in de meest onwaarschijnlijke modderpoelen en in het stoffige zand. Alle ingrediënten waren aanwezig. Wat je met je eigen wielset misschien zou laten, is nu geen optie meer. Vol erdoor! En dan na afloop weer poetsen alsof ze van jezelf zijn. De belangrijkste vraag die ik beantwoord wilde hebben was deze: merk je als leek wel het verschil tussen je eigen aluminium wielset en een hoogwaardige carbon wielset.

Nou en of. Wat maakt dat een verschil.. Alles kost minder energie (daar zit ook een klein placebo-effect in verwerkt vrees ik, want alles gaat beter als het er mooi uitziet). Het stuurt zo enorm strak dat je na afloop van elke rit weer heel wat pr’s kunt bijschrijven. Kommetjes dan weer niet, want de tijden op de Sallandse Heuvelrug staan behoorlijk scherp. De wielen laten zich gemakkelijk corrigeren in de bochten en nemen de boomwortels met speels gemak. Je hoeft niet de mountainbikeskills te hebben van Matthieu van der Poel om een pittige single-track te nemen, maar deze wielen geven je net dat beetje extra vertrouwen in de bochten waardoor je sneller uitaccelereert. Daar merkte ik nu echt een verschil. Waar ik eerst veel energie moest steken in het herstel na een wat mindere bocht merkte ik dat je sneller corrigeert en er minder snelheid en kracht verloren gaat na het insturen en uitaccelereren. Vooral over grote afstanden hoef je minder hard te ‘werken’.  De Dutch Masters of MTB duurden voor mij 09:20:55 met een gemiddelde snelheid van 21,4 km/u. Tijdens een tocht van die omvang ben je naast alle andere voorbereidingen m.b.t. kleding, voeding en verlichting ook bezig met comfort. Comfort haal je makkelijk uit banden met een lage spanning, maar deze editie sloeg het weer om en was heel het parcours stijf bevroren. Een fully biedt dan uitkomst, maar deze had ik niet tot mijn beschikking (nu mag ik niet klagen over mijn materiaal). Gelukkig reed ik tubeless, briljante uitvinding overigens, waardoor de bandenspanning toch wat omlaag kon (1.6 voor 1.7 achter). 200 km is sowieso een aanslag op je lichaam, maar zonder te veel pijntjes rolde ik vrij gemakkelijk naar de finish.

De wielen worden geleverd in een paar fraaie wieltassen die zelfs met een schouderband als messenger-bags te dragen zijn. Hetzelfde geldt voor de set voor op de weg. Je hotelkamer opzoeken terwijl je eigenlijk je handen te vol hebt en alles niet helemaal lekker vast kunt houden is verleden tijd. Met een soepele beweging slinger je de hoogwaardige wieltassen over je schouder en onbezorgd dartel je naar je verblijf met in je ene hand je fiets en in de andere de overige tassen die je voorheen niet mee kon nemen. Kijk, dat vind ik nou handig; scheelt toch weer een tripje naar de auto.

De wielen hebben naast de prestaties die ze leveren ook een prachtige look. Mat zwart met het logo aan beide zijden van de wielen. De ene wit, de ander zwart. Erg subtiel en stijlvol. De naven van de wielen zijn van DT-Swiss, maar enkel het logo van Zeal is te zien. Met behulp van een laser is de naam er in gegraveerd. Geen afbladderende stickers meer, alleen maar kwaliteit met een stijlvol sausje. De carbon velgen zijn 25 mm hoog, wegen 370 gram en hebben een “hookless” afwerking waardoor de banden perfect gemonteerd kunnen worden en goed hun werk kunnen doen. Deze wielen i.c.m. de banden van Schwalbe, Rocket Ron voor en Racing Ralph achter, grepen met de juiste bandenspanning vast in elke ondergrond waardoor je met enorm veel grip en vertrouwen elke bocht aanvalt. Deze banden worden overigens standaard geleverd en gemonteerd, Ready-To-Ride noemen ze dat. Spelen met bandenspanning is heel persoonlijk, maar tijdens de Dutch Masters of MTB (200 km marathon) was ik blij met 2.0 bar. De ondergrond was door de vorst keihard geworden en lag erbij als een racebaan. Later op de dag kregen we toch wat dooi op de trails die in de zon lagen, maar ook daarop hield ik met gemak de controle.

Dan rest nog de overduidelijke paarse olifant in de kamer. De naam HOUFFA. Natuurlijk is dit een hommage aan Houffalize, beter bekend als hetmountainbikemekka van de Benelux. Zeal Cycling heeft kwaliteit en stijl hoog in het vaandel, maar ze zijn zich er ook van bewust dat voor een hedendaagse crosscountry-parcours de technische vereisten zelfs hoger zijn. Desalniettemin zijn ze in mijn beleving meer dan geslaagd in dit project. Voor een €1399,- (inclusief banden, wieltassen en verdere spareparts) heb je een wielset die er prachtig uitziet, erg stijf is en met de tubeless banden veel comfort biedt. Zet dat tegenover een setje van ENVE en de keuze is snel gemaakt.

Nu ik weer met mijn oude vertrouwde alu wielen rij, ervaar ik weer dat de stijfheid van een wiel i.c.m. met een goed frame een wereld van verschil kan maken en dat ik toch geneigd ben om een hier en daar wat geld opzij te leggen voor een set carbon wielen. Eerst nog een goed moment vinden om dit thuis aan de keukentafel mee te delen…

Maarten Visser
Laatste berichten van Maarten Visser (alles zien)

HOUFFA25

1399,-
8.3

stijfheid

9.0/10

gewicht

8.0/10

Uitstraling

9.0/10

Prijs

7.0/10

Pros

  • Looks
  • Ready-To-Ride
  • Veel extra's
  • DT Swiss Naven

Cons

  • Prijs (het blijft een investering)