Met enige regelmaat kom je ze tegen. Mannen van middelbare leeftijd. Het gaat minder snel, de fiets valt vaker in de categorie “een oudje”, maar ze fietsen nog steeds. En dan het liefst zonder helm. Mocht er dan toch een hoofddeksel te zien zijn, dan komen ze vaak niet verder dan een klakske of zweetband die meer vocht heeft geabsorbeerd dan de Dode Zee. Ja, ik weet het. Ze stammen uit de periode van het helmloos fietsen. En ja, ze zullen waarschijnlijk ietwat eigenwijs zijn.
Het kostte mij bijna vijf jaar om mijn eigen inspiratiebron aan fietsen met een helm te krijgen. Ik weet nog goed dat we samen mijn eerste racefiets kochten. Het was een prachtige Giant, maagdelijk wit met een soort van roze. Een pakkie van de Boerenleenbank erbij en dan een fraaie donkergroene haast van piepschuim gemaakte helm. Samen op de fiets naar Opa en Oma in ’t Harde en dan voldaan weer terug. Uit de wind gehouden worden door je vader en sneller rijden dan je ooit deed zorgt er voor dat het wielervirus je grijpt. Ik bleef echter niet fietsen. Het werd voetbal, maar na de welbekende golf van blessures (pijntje zus, pijntje zo, kruisbandje hier en enkelbandje daar) toch maar op de fiets gekropen. Lid worden van de lokale fietsvereniging, fietstripje met een vriend, op vakantie naar de Alpen en voor je het weet rijd je de Marmotte voor de tweede keer. Maar NOOIT ZONDER HELM.
De ABUS AirBreaker is eerder dit jaar gelanceerd, nadat wij in de voorgaande jaren reeds kennis hadden gemaakt met de Aventor en GameChanger. De afgelopen periode heb ik deze velvet black AirBreaker mogen testen in frisse windjes op Nederlandse dijken, op steile kuitenbijters in de Ardennen en op bloedhete cols in de Franse Alpen. Heeft deze helm voldoende aerodynamisch en koelend vermogen? Als we de de AirBreaker eens goed onder de loep nemen valt op dat deze helm bijna een combinatie is van de eerder verschenen helmen. Aerodynamisch als een GameChanger en voldoende ventilatie zoals bij de Aventor. Een schot in de roos als je het mij vraagt. Vanwege het compacte karakter van de helm moet ik in het begin wel even wennen. De AirBreaker is een stuk smaller dan de helm die ik normaal draag. Als je een soort van “paddenstoellook” gewend bent is dit wel even wat anders. Naast de looks is het draagcomfort erg belangrijk. Een helm moet lekker zitten. Niet te strak, niet te losjes en hij moet voldoende padding hebben aan de binnenzijde. Waar ik bij de GameChanger het gevoel had dat mijn hoofd niet goed in de mediumversie paste zit deze helm heerlijk omsloten. Dankzij de Zoom Ace (het instelsysteem) met handzame instelknop pas je het comfort van het binnenwerk moeiteloos aan naar eigen wens. Vanwege het compacte karakter zitten de straps dicht op de huid en is kun je niet anders dan de bril over de straps heen dragen (Velominati rule #37) en sluiten de flowstraps goed aan. Geen vervelend gefladder in dit geval.
Mocht je je fietsbril even niet willen dragen vanwege hevig transpireren tijdens een klim of een regenbui dan kun je de bril in de daarvoor bestemde Airport steken. Eerlijk gezegd heb ik daar tijdens het fietsen regelmatig mee in de clinch gelegen. Het lukte mij niet altijd om de brillenpootjes is de juiste vents te steken. Er zitten er namelijk zoveel dat ik af en toe bleef zoeken. Maar ter verdediging van Abus moet ik toegeven dat ik ook altijd ruzie heb met stekkers die in een stopcontact moeten waarbij een kinderbeveiliging is gemonteerd… Mijn voorkeur had de poort aan de achterzijde. Als een bril aan de voorkant uit de helm steekt en naar voren steekt dan kijk je al snel tegen de bril aan. Dit geldt vooral voor de wat grotere monturen die tegenwoordig weer helemaal hip & happening zijn. Naast ruimte voor een bril is er ook rekening gehouden met dragers van een paardenstaart. Helaas heb ik dit niet kunnen testen, simpelweg om het feit dat mijn haargrens een terugtrekkende beweging heeft ingezet en zich niet meer laat vangen door welk elastiekje dan ook. Ik vroeg mij al af hoe dames, hipsters en alle wilde-manendragers dit in het verleden deden bij andere modellen. Dit vind ik een mooie toevoeging aan de helm.
Het aantal ventilatiegaten is al kort aan bod gekomen. Er zitten in totaal 24 luchtdoorlatende gaten in de helm. Van deze 24 ventilatiegaten zijn er 11 luchtinlaten en 13 luchtuitlaten. Je hoeft dus niet bang te zijn dat deze helm je geen verkoeling biedt. Zelfs in de verzengende hitte van deze zomer lukte het om koeltjes de lucht te doorklieven. Tijdens de afgelopen Tour de France en Vuelta zagen we de renners van Team Movistar de helm in alle soorten etappes gebruiken. De honingraatstructuur van het innovatieve Multi Speed Design biedt volgens ABUS altijd de best mogelijke aerodynamica en zorgt tegelijkertijd voor goede ventilatie. In voorgaande jaren werd er tijdens een ronde veel gewisseld van helm per etappe. Met deze helm heeft ABUS een echte allrounder in handen die maximale ventilatie biedt bij langzamere bergetappes en optimale aerodynamica bij snelle, vlakke etappes. Ideaal voor de sluwste Spaanse vos uit het peloton lijkt mij.
De ABUS AirBreaker is te koop voor €249,95 en te verkrijgen in de volgende varianten: S / 51-55cm / 200gr, maat M / 52-58cm / 210gr, maat L / 58-62cm 230gr. Voor alle fashinonista’s op de fiets zijn er voldoende kleuren om uit te kiezen namelijk: Steel blue, blaze red, shrimp orange, celeste green, neon yellow, gleam silver, fuchsia pink, polar white, velvet black, in de Team Movistar editie. Onlangs zijn er nog nieuwe kleuren aan toegevoegd. Mocht je deze kleuren wat aan de saaie vinden dan heb je geluk, want onlangs heeft ABUS nieuwe kleuren toegevoegd. Je kunt nu ook kiezen uit: Black Gold, Dark Grey, Black Red, Opal Green, Light Grey, Borbeaux Red, White Red en de Airbreaker Flip Flop
- Getest: Shokz OpenRun Pro sportkoptelefoon - 28/02/2022
- Winactie Detour Studio - 25/01/2022
- Groute van de week! - 15/12/2021
Mooi helmpje, maar 250 euri vind ik echt veel te duur….