De Grande Partenza 2025 in Albanië zou mogelijk op losse schroeven staan. Hoewel de directeur van organisator RCS, Paolo Bellino, de geruchten tegenspreekt op Tuttobiciweb, lijkt het toch iets gecompliceerder dan hij wil voorstellen.

Het lijkt erop dat het niet helemaal volgens plan verloopt voor de Giro d’Italia. RCS Sport stond klaar om de route van 2025 op 12 november in Rome te onthullen, maar dat feestje is voorlopig uitgesteld. De officiële verklaring? “Technische problemen.” Maar als je iets dieper graaft, blijkt er een heel ander verhaal achter te zitten.

Volgens de geruchten zou de Giro starten in Albanië, waarbij het Balkanland naar verluidt €7 miljoen zou hebben neergelegd voor de eer. Drie etappes, een Grande Partenza, wat cyclo-diplomatie over de Adriatische Zee – wat wil je nog meer? Nou, blijkbaar is dat toch wat ingewikkelder.

De Italiaanse premier Giorgia Meloni had vorig jaar al een controversiële immigratieovereenkomst met Albanië geprobeerd af te sluiten. Het idee? Albanië zou asielzoekers huisvesten terwijl Italië hun aanvragen verwerkte – een regeling om sommige van die gevaarlijke overtochten over de Middellandse Zee te ontmoedigen. Maar de rechtbanken waren het daar niet mee eens. Europese en Italiaanse rechters oordeelden dat het vasthouden van asielzoekers in Albanië terwijl ze wachtten, een no-go zou kunnen zijn. En dat besluit lijkt nu wel eens de Giro op zijn kop te kunnen zetten.

Maar RCS-CEO Paolo Bellino houdt vast aan zijn verhaal. “Het is gewoon een technisch probleem, niks met Albanië te maken,” vertelde hij de Italiaanse pers. Toch hangt er een zweem van geheimzinnigheid omheen. De geruchtenmolen draait al op volle toeren over een back-upplan waarbij Sicilië het stokje zou overnemen als Albanië afhaakt.

Ondertussen laten lokale journalisten al details los over mogelijke etappes in Sicilië, en zelfs Damiano Caruso’s vader heeft wat locaties op Facebook gezet. Zeg maar dag tegen geheimhouding, hè?

Deze politieke dans kan RCS Sport flink wat geld kosten als Albanië uiteindelijk niet doorgaat. Sicilië als back-up betaalt niet zo veel, en als ze dat gat in het budget willen dichten, zou RCS wel eens op andere zaken moeten bezuinigen. Zou dat de line-up kunnen beïnvloeden? Geruchten gaan dat ze Pogačar op hun verlanglijstje hebben staan, en ook Vingegaard en Evenepoel, maar dat vraagt waarschijnlijk om wat extra budgetacrobatiek.

Of de Grande Partenza in Albanië nu terug op de rails komt of dat de Giro dichter bij huis begint op Sicilië – we wachten in spanning af wie er als eerste met de ogen knippert, RCS Sport of de politici.