Foto ProCyclingStats / Stephan van der Zwan
ProCyclingStats krijgt onverwachte tik op de vingers van A.S.O.
De organisator van de Tour de France, de A.S.O. staat niet bekend om de flexibiliteit of om openheid. Het is al jaren een goed bewaard geheim hoeveel de Tour nu oplevert voor de in Boulogne-Bilancourt gevestigde organisatie. Zij verkreeg in 1965 de rechten voor de organisatie van de Tour en is sindsdien uitgegroeid tot dé dominante kracht in het wielrennen.

Die dominantie laat zij soms op een bijzondere manier merken. Zo kregen de mannen van Tietema ooit te maken met een ‘ban’ op hun YouTube video’s. Ze hadden de regels van de A.S.O. overtreden en met hun wheelie challenge beelden van de koers gemaakt. ‘Mais non!’ zei de A.S.O. toen. Video’s geblokkeerd, maar achteraf vooral een kruisje achter de naam van de A.S.O.
Ook de springende duivel ‘Didi’ en het spelletje ‘velogames’ moesten de toorn van de A.S.O. voelen en zich aanpassen. Want de koers mag dan allemaal voor ‘het volk zijn’, maar de euro’s zijn voor de A.S.O.
Er zijn nog wel meer voorbeelden op te lepelen, maar ook dit jaar is de A.S.O. op oorlogspad. Slachtoffer van deze aanval is de website ProCyclingStats.com, ook wel ‘de bijbel van het wielrennen’ genoemd. Als je data over de koers, over een renner of wat dan ook wil krijgen, dan ga je naar PCS.
Alle journalisten maken gebruik van de data van PCS (bijvoorbeeld het aantal overwinningen, resultaten in koersen, vorm etc) voor hun artikelen. Het is echt ‘de gold standard’ in het wielrennen. Blijkbaar is dat tegen het zere been van de A.S.O. die met name in de Tour inzet op haar eigen livestats in het racecenter. En daar wringt de schoen voor de Fransozen.
PCS heeft een eigen camper, die bij veel races (en met name de grote rondes) naast de weg staat bij de etappes. Het is wat sluikreclame, maar voor veel toeschouwers en wielervolgers ook een graag geziene toevoeging en een cultitem geworden. Iedereen maakt een stop.
Nu heeft de A.S.O. een stapel met regels opgesteld over wat wel en niet mag langs het parcours en aangezien ze blijkbaar het recht heeft gekocht om daar met private partijen over te steggelen op de openbare weg, is PCS nu het haasje.
PCS werd op dringende wijze gesommeerd om de camper en dan met name de reclame op de camper uit het zicht te halen. Juristen erbij, de hele mikmak. Want voor de A.S.O. is alles leuk maar zodra je aan het verdienmodel van de Fransen komt, dan ben je in de problemen. Nu doet PCS al jaren gewoon z’n ding en zijn ze een meer dan waardevolle toevoeging aan het wielermedia landschap. Wat heet: wij noemen het ‘de bijbel’, maar het is wel meer dan dat.
We belden even met mede eigenaar Stephan van der Zwan om zijn mening te horen. Als we ‘m spreken zit hij toevallig in een veld bij Limoges, naast zijn camper. Of het lot ‘m wil tarten, heeft de camper het begeven. De versnellingsbak is naar de haaien: ‘maar er is een nieuwe onderweg vanuit de fabriek’, zegt hij met een brede lach op zijn gezicht. We komen uiteindelijk snel ter zake. Wat is er nu aan de hand? ‘ik vind het een compliment dat wij als klein bedrijf als bedreiging worden gezien’. zegt de tegenwoordige inwoner van Andorra. Er is een communique uitgestuurd met de kaders en de reden van de plotselinge actie in 2025. Van der Zwan: ‘Eigenlijk zou de ASO zou het antwoord moeten geven, maar die lijken tot nu toe nergens op te antwoorden’.
Als we onze eigen lezing van de zaak voorleggen, namelijk dat de A.S.O. graag de controle heeft over alles wat er rondom het parcours gebeurt, geeft Stephan zijn eigen lezing:
‘Voorheen was NTT de data leverancier, maar die maakten gebruik van onze data. Dat contract is per 2024 ten einde en sindsdien is Capgemini de data partner en het lijkt erop dat in dat contract strakkere regels staan rondom concurrentie’
Het zou een verklaring kunnen zijn, want dit past wel in de mate waarin de A.S.O. zijn commerciele belangen verdedigt. Als het aan Van der Zwan ligt dan werken ze eigenlijk het liefst samen met de A.S.O.: ‘we willen echt wel tot iets komen, want het enige wat wij eigenlijk willen is de passie voor het fietsen delen en daarmee de sport promoten. Dat kan heel goed mét de A.S.O. maar daarin leveren wij wel iets wat niet gratis is’.
Voor de Tour de France van 2025 is er gekozen voor een oplossing waarbij PCS wel aanwezig is in de Tour, maar waarbij het logo niet zichtbaar is in beeld. Maar zoals Stephan zelf aangeeft ‘zijn we wel een beetje rebels’ en dus is het logo afgeplakt, maar kun je er toch de initialen van PCS in zien. Het beeld van ‘pee – sea – ass’ is een knipoog en ook een kleine steek onder water. Het bijbehorende statement op socials is onderdeel van hetgeen er is afgesproken. PCS is tenslotte een kleine grootheid in de fietswereld.
Van de rZwan voegt nog toe: ‘de speaker van de Tour zegt zelf dat ie niet zonder ons kan en ook Maarten van Gramberen die achter op de motor zit, maakt gebruik van onze startlijsten.’ Zo zijn er vele voorbeelden te noemen, maar het punt is duidelijk. PCS is onmiskenbaar deel van het peloton en is een bedrijf dat ook buiten de Tour zijn waarde laat zien. Wellicht is dat het grootste punt, PCS heeft iets wat de A.S.O. waarschijnlijk nooit zal krijgen en tja, dan ben je dus ‘de sjaak’.
Voor Van der Zwan en mede oprichter Bert Lip draait de wereld gewoon door: ‘wij zijn gewoon in de koers en we blijven doen wat we doen’. PCS is zijn kindje, het is een jongensdroom en het is nu ook zijn oudedagsvoorziening. Wij kunnen alleen maar zeggen: ‘hup PCS!’
ProCyclingStats is een belangrijke data speler in het peloton. Op jaarbasis hebben ze bijna 800 miljoen pageviews en tijdens de Tour zijn er meer dan 250.000 unieke bezoekers per dag. Bezoekers kijken gemiddeld 17 pagina’s per bezoek.
Meerdere WorldTour teams maken gebruik van de data van PCS, met dit jaar XDS-Astana als afnemer die het meest in het oog springt. Zij hebben de data van PCS ingezet om hun jaarprogramma in te richten. Met succes want ze zijn tot zover uit de degradatiezone.