Service Course (Materiaal)

De Rinos Sandman 6, een nieuwe Duitse speler op de gravelmarkt?

Stel je voor: je staat op een frisse zaterdagochtend aan de voet van de Koppenberg. De lucht ruikt naar nat gras en modder, je hoort in de verte een tractor pruttelen, en voor je ligt dat typische Vlaamse lappendeken van kasseien, grind en veldwegen. In zo’n landschap wil je geen compromis, maar een fiets die zowel vinnig als betrouwbaar is. En dus trok ik er de voorbije weken op uit met de Rinos Sandman 6.0, een carbon gravelfiets die zichzelf profileert als lichtgewicht allrounder met een serieuze portie klimvermogen. Eerst dwars door de Vlaamse Ardennen, met hun korte maar venijnige hellingen en verraderlijke kasseistroken, daarna richting Zeeland, waar wind en zand andere wapens vragen van een fiets. De vraag was simpel: houdt de Sandman 6 stand op beide fronten? Het antwoord is minder zwart-wit, maar wel bijzonder boeiend.

Eerste indruk en bouwkwaliteit
Van zodra je de Sandman 6 uit de doos haalt, valt het carbon frame op: strakke afwerking, sud-look, netjes gelijmd, weinig overbodige lasnaden (of in dit geval lasnaden van carbon lagen). De kabeldoorvoer intern is OK, al niet volmaakt — je ziet bij sommige draaipunten lichte frictie van kabels als het stuur ver gedraaid staat, vooral met natte omstandigheden.
Het stuur voelt stevig aan, de stuurpen zit goed vast, de balhoofdset geeft weinig speling zelfs op ruwe stukken. De Rockbros zadel voelt in eerste instantie vrij hard, maar na zo’n 50-60 km in de Ardennen merkte ik dat het goed genoeg was voor dagtochten zonder dat m’n zitvlak klaagde.

Prestaties in de Vlaamse Ardennen

De Vlaamse Ardennen zijn een goeie testplek voor een gravelfiets: korte, steile hellingen; veel bochten; vaak kasseien; modder na regen; en afwisselend asfalt en gravel. Hier doet de Sandman 6 het in veel opzichten sterk:

Klimmen & acceleratie

Dankzij het relatief lichte gewicht (+ degelijke carbon stijfheid) voel je dat je vlot uit de startblokken komt. De dubbele crank (46-30 vooraan) in combinatie met de 11-34 cassette achter zorgt voor voldoende klimgangen, ook op steilere stroken van 15-20%. Je moet af en toe wel zwaar werk leveren met de kleinere ring, maar het blijft doenbaar.
De stijfheid van de achtervork en trapas is voldoende: geen merkbare flex als je vol gooit uit het zadel. Vanuit bochten of modderige stroken reageert ‘ie vlot op je input. Wel, op echt ruwe kasseien voel je de banden het werk doen; af en toe even verliezen van grip, vooral met natte kasseien.

Rijden op kasseien & modder

De CST-40C banden zijn een fair compromis: breed genoeg om comfort te bieden op losse gravel en kasseien; doch niet zo dik dat je ervan afzakt in zachte modder. In modderige veldpaden van de Ardennen (na regen) merkte ik dat de band met zijn “skin wall” zijwanden goed beschermd is tegen sneetjes van scherpe stenen en wortels.
Het carbon frame doet z’n werk: trillingen worden goed gefilterd. Niet zoveel comfort als bulky banden van 45-50C, maar gezien de specificaties is deze setup best comfortabel. Je blijft vrij beheerst in de bochten, zeker als je de bandenspanning ietsje verlaagt (ik reed vaak rond 2,2-2,4 bar, afhankelijk van gewicht en terrein).

Remmen

De remmen (hydraulisch GRX) zijn één van de sterke punten. Vooral op afdalingen in de Ardennen, met wisselende ondergrond, modder, natte stenen, daar kan je niet klagen: constante stoppower, goed doseerbaar. Alleen: als de remblokken en schijven vettig zijn door modderspatten, dan verliezen ze wat bite, maar dat is bij alle fietsen zo.
Test in Zeeland
Zeeland is contrast: zanderige paden, duinen, vaak windkracht 5-tegen, minder steile hellingen, vaak gravelpaden dichter bij de kust, soms wortels, zand, losse steentjes.

Zand & losse ondergrond

Hier merk je dat de Sandman 6 z’n limieten heeft: de 40C banden zijn op losse zandstroken ok, maar je moet echt je snelheid, lijnkeuze en bandendruk slim doseren. Te hoge druk: je trilt, glijdt, verliest tractie. Te lage druk: stuurt onnauwkeurig, je zakt weg in zeezand.
Met iets lagere druk (2,0-2,2 bar) en goed gewicht verdeeld (achter wat zwaarder beladen) presteert hij verrassend goed. Je kan zelfs korte stukken strandcross doen – al zou ik voor echte strandritten met diepe zandvlaktes iets bredere banden overwegen.

Als de wind stormt, is het stuurgedrag redelijk stabiel. Carbon stuur voelt stijf genoeg. Toch merk je dat door de vrij grote velg-/band-combinatie (38 mm velgrand met 40C banden), de windvlag een beetje speelt vooral zijwind. Dat maakt sturen wanneer je zijwind vangt wel wat vermoeiender. Niet hinderlijk, maar merkbaar voor langere ritten.

Sterke kanten
Veelzijdigheid: deze fiets kan zonder schaamte asfalt, kasseien, bos, modder, veldwegen, duinen zijn ding laten zijn. Hij balanceert tussen hardtail gravel, all-round avonturier, en dagtoer.
Remprestatie & schakeling: Shimano GRX 600 is geen “topklasse” maar wel heel betrouwbaar en werkt soepel, zeker in combinatie met de juiste afstelling. Pakt mooi aan bij nat en modder, schakelt niet te zwaar. Remmen zijn scherp en veilig.
Comfort & stijfheid: het carbon frame geeft voldoende demping, zeker tegenover alu modellen; tegelijk behoud je de stijfheid die nodig is voor efficiënt klimmen en sprinten uit bochten.
Gewicht-/prijsverhouding: Voor ~€2.100-2.300 een carbon gravelfiets met GRX 600 en degelijke componenten is best competitief. Je krijgt waar voor je geld, mits je tevreden bent met de setup zoals hij geleverd wordt.

Zwakke punten & verbeterpunten
Bandbreedte: 40C is ok, maar voor zwaardere omstandigheden (zand, losse grind, modder) zou ik iets meer marge willen. De velgen/bandruimte laten mogelijk iets meer toe, maar dan zul je compromissen maken (bandengewicht, rolweerstand).
Zadel & comfort lange afstanden: zoals gezegd, voor 50-100 km is het zadel ok, maar daarboven wordt het toch wat hard. Je zal misschien investeren in iets beter of persoonlijker comfort zadel.
Modder & onderhoud: met veel modderspetters, natte omstandigheden, vuil in de ketting en schakelmechanismen, merkte ik dat schoonmaken & smeren snel noodzakelijk is om vlot te blijven schakelen en remmen. Niet uniek voor deze fiets, maar zeker iets wat je in Ardennen (zeker winter/herfst) niet mag verwaarlozen.
Windgevoeligheid in brede banden: zoals in Zeeland, bij zijwind en losse ondergrond voel je dat breedte & bandgebruik impact heeft. Niet universeel “zwak”, maar in bepaalde condities voel je wel dat je iets meer inspanning moet leveren om koers te houden.

Vergelijking met alternatieven
Als je deze met andere gravelbikes rond €2.000-€3.000 vergelijkt:
Hij steekt positief af tegen alu versies qua comfort, gewicht en uitstraling.
Tegen high-end modellen (duurdere carbon, tubeless setups, bredere banden) mist hij wat finesse, maar je betaalt ook echt meer voor die extra.
Wie hoofdzakelijk in licht gravel of asfalt rijdt, zal weinig vinden wat de Sandman niet kan. Wie zwaar offroad wil, of bikepacking met echt ruige trails, moet misschien naar bandenvrije setup kijken of upgrades in overwegen.

Samenvatting: wie is deze fiets voor?
De Rinos Sandman 6.0 is geschikt voor je als:
Je wilt één fiets die alles aankan: woon-werk, graveltochten, trails, bos en asfalt.
Je niet primair voor ultramodderige omstandigheden of strandzand gaat rijden, al kan hij dat wel in beperkte mate.
Je waarde hecht aan gewicht, schakeling & remkracht, zonder meteen de prijs van topklasse te betalen.
Je geen probleem hebt met regelmatig onderhoud (smeren, schoonmaken) om topperformances te behouden.

Minder geschikt voor je als:
Je constant diep in modder of zand rijdt of bikepacking tochten doet met zware bepakking. Dan is een set-up met extreem dikke banden wenselijk.
Je allergisch bent aan enige vorm van compromis: dan moet je misschien naar de high-end GRX 820 of andere merken kijken.
Score (in Vlaamse Ardennen én Zeeland meegerekend)
Ik houd wel van scores, al zijn die subjectief, dus hier is mijn inschatting:
Aspect Score /10
Pasvorm & afstelling 8
Klimmen / acceleratie 8
Comfort op ruwe ondergrond 7,5
Remmen / veiligheid 9
All-round prestaties 8
Waar voor je geld 8,5
Klimaat / nat weer handling 7,5
Strand / losse zandstroken 7
Totaal: ~ 8/10

Als ik één zin moet geven: de Rinos Sandman 6.0 is een zeer sterke gravelfiets in z’n klasse — hij laat je genieten van de Vlaamse Ardennen met vertrouwen, en hij voelt zich verrassend thuis in Zeeland, mits je de juiste bandenspanning gebruikt & “lichtvoetige” ruiter bent.

Kenmerk Specificatie
Frame / Vork TORAY T800 carbon

Gewicht ± 9,8 kg (kan variëren per maat)

Maten 50 / 52 / 54 / 56 / 58 cm — voor rijders van ± 155 cm tot >190 cm

Versnellingen (aandrijving) Shimano GRX 600 / RD-RX810, 2×11, cassette 11-34T

Remmen Hydraulische schijfremmen, GRX-600/BR‐RX400 etc.

Banden / Velgen / Wielen CST 700×40C skin-wall banden, Rinos aluminium velgen, Novatec naven

Lees ook van Ralph Ornelis

We kregen een Gusto cobra geleverd aan de deur, een racer die alles aankan bleek dus!

Service Course (Materiaal)

De Rinos Sandman 6, een nieuwe Duitse speler op de gravelmarkt?

Service Course (Materiaal)