Foto BELGA PHOTO Szymon Gruchalski / Forum Poland / Forum

Service Course (Materiaal)

Crashbestendige racefietsen? Dit zijn de 6 innovaties die de UCI moet omarmen

Down Under is het wielerseizoen van wal gestoken en dus kijken we reikhalzend uit naar de aanstormende voorjaarsklassiekers in onze contreien.
De laatste jaren was er, de zware crashes met soms noodlottige gevolgen indachtig, terecht veel te doen over de veiligheid van onze renners.
De wegeninfrastructuur deugt niet, we moeten de renners uitrusten met airbags, en wat nog meer ?
Vreemd genoeg wordt nauwelijks gerept over het werkinstrument van onze renners : de fiets !
Foto
Foto
Nochtans zijn er mogelijkheden om de koersfiets veiliger te maken, zoals dat met de bolides in de F1 werd gedaan. Ik heb een paar suggesties :
– vermijd extreem grote versnellingen
– maak de fietsen iets zwaarder, bvb 7,2 kg ipv 6,8 kg nu
– een belangrijke : verplaats het zwaartepunt van de fiets, door
    a. De wielbasis te verlengen met 10 tot 20 mm
    b. De hoek tussen horizontale bovenbuis en zadelbuis te veranderen
    c. De trapas te verlagen met 10 mm
– rust de fiets uit met waarschuwingsmogelijkhen (auditef, remlicht,…)
– rust de fiets uit met een chip
– doe verder onderzoek naar technisch textiel dat, zoals bij andere beroepsgroepen        (brandweer, militairen, politie,…) zeer specifiek is : licht, ademend maar meer bescherming biedt tegen breuken en schaafwonden.
Aan de UCI om er iets aan te doen !”

Lees ook van Peter Schaillie

Crashbestendige racefietsen? Dit zijn de 6 innovaties die de UCI moet omarmen

Service Course (Materiaal)
Advertentie