Service Course (Materiaal)

De ‘illegale’ klimfiets van Cervélo?

Afgelopen week lanceerde Cervélo de nieuwe R5 klimfiets. Een fiets met schijfremmen waar geen rare hacks aan zijn gedaan, maar die in een normale maat wel onder de 6,8 kg weegt? We moesten even dubbel checken, maar Cervélo heeft het voor elkaar weten te krijgen met de nieuwe R5. Een maat 56 weegt (afhankelijk van de afmontage) 5,97 kg, wat dus iets meer dan 800 gram onder de UCI-limiet is. Ok, ok, dit is zonder de “essentials” maar voor 800 gram kan je er wel bidonhouders en pedalen op zetten toch? Blijf je nog steeds onder de 6,8 kg! Leuk, super licht carbon… Maar rijdt dat een beetje? Nou, Pauline Ferrand-Prévot heeft er de Tour de France Femmes op gewonnen. En de heren van Visma gaan er ook al een tijdje erg hard mee bergop met de nieuwe R5. Dus er is zeker niet ingeleverd op de stijfheid of op het gevoel in de bochten van deze lichte racer.

Foto Cervelo
Foto Cervelo
Foto Cervelo

Aero geometrie

Dat de fiets zelf niet zo aero is als de S5, dat mag duidelijk zijn. Maar de geometrie is wel aangepast, dus deze fiets dwingt je wel aero te zitten. Als je dit aankan is hier dus wel winst behaald ten opzichte van het vorige model. Maar dan moet je wel flexibel zijn, dus hou daar rekening mee als je deze fiets overweegt. Daarnaast is de HB18 cockpit lichter en meer aero. Maar veel belangrijker: deze is gratis (via een Cervelo dealer) aan te passen naar de voor jou geschikte maat. Als laatste de wielset: Reserve 34 | 37 SL, hier is 60 gram bespaard. Maar met 34 en 37 mm hoogte ook ideaal voor in de winderige polder.

Niet alles wat blinkt is goud

Maar in het geval van de R5 Zilver en Brons. En dat vinden wij een beetje braaf. De fiets zelf is zwart en de logo’s dus zilver of brons. Niet iets wat wij nou heel spannend vinden. Voor zo een fiets mag het design ook wel een beetje er uit springen toch? Aan de andere kant heeft het design wel eeuwigheidswaarde. Ook de banden mogen van ons wat breder, de fiets wordt geleverd met 26 mm Vittoria Corsa Pro Speed TLR G2.0. Als er dan ruimte is voor 29 mm, geef de gemiddelde amateur dan ook wat comfort en steek 28 mm banden. Inmiddels zijn we er allemaal wel achter dat dit de rolweerstand ten goede komt en meer comfort leidt tot betere prestaties. Maar uiteraard zijn de banden zelf te wisselen.

 

Foto Cervélo
Foto Cervélo
Foto Cervélo

Maar dan krijg je wel een hele vette fiets in onze ogen. Hier onder de koude cijfers als het op prijzen en afmontage aankomt:

  • SRAM Red XPLR AXS 1: 12.999
  • Shimano Dura-Ace Di2: 12.999
  • SRAM Red AXS: 12.999
  • Shimano Ultegra Di2: 8.999
  • SRAM Force AXS: 8.999
  • Frameset: 5.699

Alle fietsen worden geleverd met de eerder genoemde Reserve wielset en Vittoria Corsa Pro Speed TLR G2.0 banden in 26 mm. De zadels zijn van Prologo en uiteraard zijn de zadelpen en het stuur van Cervélo zelf.

Het is een mooie aanvulling op de nieuwe S5 die in de Tour de France gelanceerd werd.

Lees ook van Thomas Bogaard

De ‘illegale’ klimfiets van Cervélo?

De nieuwe R5 van Cervélo heeft last van 'ondergewicht', maar dat is op te lossen!

Service Course (Materiaal)

Review gloednieuwe Cervélo Aspero-5

Thomas Bogaard mocht de nieuwe Aspéro 5 al testen in Girona en dít is zijn oordeel

Service Course (Materiaal)