Foto Factor Bikes
De nieuwe Factor ONE herdefinieert ‘aero’ en je herkent ‘m van verre
Factor Bikes heeft zijn nieuwste aero-racefiets, de ONE, gelanceerd. Wat een machine! Hij is vooral in technisch opzicht een stap vooruit. Dit seizoen zagen we al een prototype voorbijkomen, met een voorvork die direct van de baan of uit de triatlon wereld lijkt te zijn geplukt. De ONE is gebouwd rond een volledig opnieuw ontworpen frame waarbij ze vooral zijn gaan kijken hoe ze op slimme wijze de luchtstromen kunnen ‘manipuleren’, om daar weer winst te boeken op aerodynamica/wattage vlak. Ook met de geometrie is gespeeld, waardoor er een fiets is neergezet die echt anders is dan de anderen. Factor claimt hiermee de snelste UCI-legale racefiets ooit te hebben gemaakt. We shall see.

Bijzondere aerodynamica en geometrie
Een ding is zeker: je zult de Factor ONE niet heel snel verwarren met een andere fiets in het peloton.
- Bayonet-vork met ‘chin fairing’ – de wide-stance vork en een uitgesproken structuur sturen volgens Factor de lucht rond het frontwiel en minimaliseren turbulentie, vooral bij zijwind. Het is een structuur die we o.a. ook bij de HOPE baanfiets terugzien maar ook bij Kú cycle, een bekend (Nederlands) Triatlonframe merk.
- Geavanceerde CFD-gebaseerde ontwikkeling – dankzij intensief gebruik van CFD en windtunneldata heeft Factor honderden varianten getest om een optimaal aeroprofiel te vinden voor deze fiets.
- Moderne geometrie – de ONE is ontworpen rond een agressieve, naar voren gerichte fietshouding. Er is gekozen voor een langere reach en lagere trapas, zonder te vertrouwen op extreem lange stuurpennen.
Deze combinatie van aerodynamica en geometrie is bedoeld om rendementswinst te maximaliseren zonder dat stabiliteit bij hoge snelheid inperkt. De frame- en vorkconfiguratie is geoptimaliseerd voor banden tot 34 mm breed, al zegt Factor dat aero-voordeel vooral ligt bij 28 mm rubber op ~23 mm interne velgbreedtes.
Specificaties en opvallende dingen.
De ONE maakt gebruik van hoogwaardige materialen en slimme integratie:
- Toray en Nippon Graphite carbon vormen het frame, met CeramicSpeed-lagers en een T47A bottom bracket. Heel nice
- Mini-UDH-derailleurhouder die toekomstige groepset-updates mogelijk maakt zonder gewicht toe te voegen.
- Intern kabelbeheer en geïntegreerde cockpitopties waarin je uit meerdere lengtes en hoeken kunt kiezen zonder traditionele stuurpen.
- Maximale kettingbladopties tot 68T in 1× en 60-42T in 2× configuraties. Bijzonder en ook echt gericht op de koers.
De specificaties zijn ook interessant: framegewicht circa 900 g voor het frame en ~540 g voor de vork in maat 54 cm – respectabel gezien de agressieve aeroshapes.
De Factor ONE presenteert zich als echte machine in vergelijking met andere modellen
Als je deze fiets vergelijkt met twee van de topmoddelen in het peloton, dan wordt het nog interessant om te zien welke nu ‘echt’ de snelste is. De Cervélo S5 claimt zelf het raptst te zijn en de combinatie van Pogacar met de Colnago Y1RS is er ook eentje om te onthouden.
Cervélo S5
De Cervélo S5 blijft een referentie in aero-racefietsen:
- Evolutionair ontwerp in plaats van radicale breuk: verfijnde buisprofielen en integratie zorgen voor verbeterde aerodynamica en een stabiele geometrie.
- Aero-gerichte cockpit en frame die goed samenwerkt met Reserve-wielen voor vloeiende luchtstromen.
- In onafhankelijke windtunneltests blijkt het S5-platform nog steeds een van de snelste in zijn klasse, en dichtbij de Factor-prestaties te zitten wanneer een renner op de fiets zit.
- Stabiele handeling met zijwind, wat zeker op open parcoursen, zoals tijdens de klassiekers wel fijn is.
De S5 biedt ook nog eens vrij veel ruimte voor banden (tot 34mm zelf) en heeft een bijzondere (en lichte) cockpit. De geometrie heeft ergens iets weg van de ONE, maar toch is de S5 wat meer traditioneel
Colnago Y1Rs (zoals gebruikt door Tadej Pogačar)
De Y1Rs, wereldbekend doordat Pogi en zijn teammaten prestatie in de WorldTour, combineert aerodynamica met comfort en frame-ergonomie:
- Bayonet-achtige vork en geïntegreerde cockpit die aerodynamisch efficiënt zijn met tegelijkertijd aandacht voor torsiestijfheid en handling.
- Unieke zitbuis-en-stuur combinaties (inclusief Y-vormig design) verbeteren luchtstroom en comfort op lange ritten.
- Gebouwd als aero-machine maar met iets meer souplesse in geometrie dan sommige agressieve frames: een reden waarom renners als Pogačar hem kiezen in vlakkere
Nu zal de Colnago Y1RS niet direct als benchmark dienen voor de meeste aero tests, maar met Pogi erop is het wel eentje die we graag meenemen.
Alle specs van de Factor ONE vind je op de site van Factor