Wie zitten er achter 2r?
Ik.
Wat is jouw rol precies?
Achter 2r zitten. Plus uitgever, editor en persoon met mening over hoe het eruit moet zien.
Een magazine beginnen in een tijd waarin alle uitgevers het moeilijk hebben. Waarom?
Naïviteit? Of omdat ik denk dat het wel kan, en omdat ik denk dat er veel verhalen zijn die wielerliefhebbers interessant vinden maar die niet geschreven worden, veel vragen die niet gesteld worden, etc. Dat doet hetiskoers in feite ook, daar vind je stukken die je niet vindt in de meeste andere bladen. En volgens mij vinden mensen het interessant om die te lezen.
Kijk, als Paul Kimmage bij de Sunday Times zijn stukken schrijft, dan vindt 90% van de lezers daar geen bal aan, en de meeste mensen die het wel interessant zouden vinden lezen de Sunday Times niet. Maar Paul kan ook niet voor een gewoon wielertijdschrift gaan schrijven, van 200 GBP/1000 woorden kun je niet leven als je echt research wil doen voor een artikel of interview. Dus veel tijdschriften dwingen de journalisten om een soort stukjesfabrieken te worden, met als gevolg veel artikelen die het lezen niet waard zijn.
Dus dat zijn denk ik de twee methodes die werken. Of je schrijft gratis, op een website of blog of hoe dan ook, en daar komen hele mooie stukken uit want het is puur vanuit een passie. Maar dan moet je wel ergens anders je brood kunnen verdienen. Of je bedenkt een model waarbij een heel goede journalist echt de tijd kan nemen om een goed stuk te schrijven. Dan is dat stuk uiteindelijk misschien een half boek, zoals bij Kimmage met LeMond, maar de feedback is tot nu toe heel positief. Ik denk dat allebei de methodes werken, maar wat ik niet zie zitten (alhoewel daar ook mensen succesvol zijn, maar ik vind het gewoon niks) is om een tijdschrift vol te schrijven met “wat zijn je doelen voor 2013” stukjes. Dat hoef ik niet te lezen, zonder dat ie het antwoord geeft weet ik ook wel dat Boonen Vlaanderen wil winnen en Contador de Tour.
Het is een commercieel initiatief, lijkt me. Hoe wordt het magazine bekostigd?
Wat is commercieel? Er worden kosten gemaakt en er komt wat geld binnen, dus in zoverre is het commercieel. Maar ik heb niet de illusie er rijk mee te worden. Ongeveer quitte spelen lijkt me een mooi doel.
Waar ligt de redactionele focus van 2r?
Ik begrijp de vraag denk ik niet. “Hoge kwaliteit medium-agnostisch wielerverhalen delen”, is dat wat? Klinkt in het Engels toch wat vlotter.
Wie schrijft de artikelen? Is er een vast redactioneel team?
In principe zijn het vaste maandelijkse onderdelen. Dus “een groot stuk” van Kimmage, kleinere stukken van een aantal anderen, een fotoreportage, twee prijsvragen waar lezers aan mee kunnen doen met hun eigen foto’s en video’s en de vier video’s. Dat zal in de loop van de tijd best wat veranderen, afhankelijk van de feedback van lezers en onze eigen interesses, maar dat is de basis.
Waarom alleen als app? Is de bedoeling dat er ook een website of zelfs een papieren spin-off komt?
Die papieren video’s worden lastig, misschien zo’n klein boekje waar je snel doorheen ratelt zodat je de plaatjes ziet bewegen? De app geeft ons de mogelijkheid om de tekst-, foto- en video-onderdelen mooi te combineren in een vloeiend geheel, zodat je zelfs door de video’s heen kunt bladeren. Er komen hopelijk snel apps voor andere platforms.
Wat is jullie ambitie met 2r?
Hoe verhoudt 2r zich ten opzichte van papieren en online ‘concurrenten’ als Procycling, Cyclingnews, Rouleur etc?
Er is plaats voor iedereen. Er zijn fantastische publicaties om het laatste nieuws te volgen, wedstrijduitslagen, etc. En er zijn publicaties voor reflectie, emotie en de onbelichte kant van de sport. ProCycling en Cyclingnews zijn beide onderdeel van de eerste groep, ik zie 2r meer in de tweede groep met bijvoorbeeld (hoop ik) hetiskoers, De Muur of Rouleur. Dat zijn wel allemaal heel verschillende publicaties, maar ze zijn allemaal anders en interessant op hun eigen manier.