Service Course (Materiaal)

Dit is de nieuwe S5 waarmee Vingegaard de Tour gaat winnen

Wij wisten het al een tijdje, want tijdens het trainingskamp van Visma-Lease-a-Bike in de Sierra Nevada hadden we de fiets al gespot. De nieuwe  Cervélo S5 voor de mannen van Visma-Lease-a-Bike is nu officieel gepresenteerd. Tijdens een presentatie op het hoofdkantoor van het team in Den Bosch, eind mei, hebben we de fiets ook echt van dichtbij mogen bekijken. Als alle claims kloppen dan is dit de machine waar Vingegaard de strijd met Pogacar mee gaat winnen. En dat is het beste wat er is.

Grootste opvallende verandering: het stuur en de voorkant

Als je de nieuwe S5 naast de oude zet, dan zie je gelijk twee opvallende verschillen: bij het balhoofd is het frame een stuk massiever, gelijk de trend die we ook zien bij de Ridley Noah Fast van Uno-X en bij de X-Lab van Astana. Daarnaast is het (voorheen al bijzondere) stuur van de Cervélo nog iets aangepast. Er is een soort opening gecreerd, het stuur is lichter gemaakt en je kunt er nu ook meer op leunen en de duimen insteken. Alles voor de aerodynamica.

Aerodynamica en wielen
Daarover gesproken: Cervélo ontwikkelde de S5 als totaalpakket, waarbij de vorm van frame en wielen perfect op elkaar aansluit. Voor- en achterwiel zijn respectievelijk 57 mm en 64 mm diep en speciaal afgestemd op de zitbuis. Die combinatie zorgt voor een vloeiende luchtstroom en meer stabiliteit bij zijwind. Het wielprofiel is ook helemaal afgestemd op de fiets. De fiets zonder de wielen levert niet het wattage verschil op wat men beoogd.

Wattagewinst
Volgens Cervélo is de nieuwe S5 6,3 watt sneller dan de vorige generatie én 8,7 watt sneller dan de dichtste concurrent. Zij kijken daarvoor naar Pinarello met de Dogma F. Voor ons stervelingen zal het weinig uitmaken, maar voor profs als Vingegaard kan elk beetje extra snelheid net het verschil maken in de finale. In de Dauphiné kwam het er nog niet helemaal uit, maar tot nu toe in de Tour ziet het er al wel een stuk beter uit.

Lichter en verfijnder
Ondanks de forsere buisprofielen weegt de frameset in maat 56 nu 124 gram minder dankzij een nieuwe carbon lay-up. De trapas zit 2 mm lager voor een lagere zwaarte­punt, en het rijgedrag is geoptimaliseerd voor banden tot 29 mm breed

Opvallende cockpit zoals gezegd
De stuur-stuurpencombinatie bestaat uit één stuk carbon. De voorste opening is groter, wat de luchtstroom vlakker maakt. Bij de remgrepen is het stuur smaller, met 4 cm ‘flare’ naar buiten voor extra controle in afdalingen en sprints. We hebben het stuur in handen gehad, zowel het oude als het nieuwe stuur en dat was echt significant lichter. Het verschil was bijzonder en dit is ook de grootste materiaalgewicht winst die is behaald.

Afmontage en prijs
Een complete S5 met Shimano Ultegra Di2 en Reserve 57/64-wielen kost circa € 9.950. Das een koopje, voor zo’n fiets.

De topuitvoering met SRAM Red eTap AXS en DT Swiss 180-naven gaat voor ongeveer € 14.250 over de toonbank.

Er zijn drie kleurstellingen: Five Black, Carnelian Rood en Lithium Wit 

Met dit totale pakket – scherp design, lage weerstand, laag gewicht en een opvallende cockpit – is de Cervélo S5 precies de fiets die past bij de ambitieuze renners van vandaag. En voor een kampioen als Jonas Vingegaard is dit wapen net wat hij nodig heeft om de Tour de France 2025 te veroveren.

Lees ook van HetisKoers!

Dit is de nieuwe S5 waarmee Vingegaard de Tour gaat winnen

Het slechts bewaarde geheim van Cervélo is nu openbaar

Service Course (Materiaal)

Slag om Duinkerke kent één winnaar en vele verliezers

Philipsen moet opgeven tijdens tussensprint en gaat met de overwinning aan de haal

Koersverhalen