Foto T137

Espresso

Espresso | De betwiste grens tussen Italië en voormalig Joegoslavië

Vandaag finisht de etappe de veertiende etappe van de Giro d’Italia wel en tegelijkertijd niet binnen de landsgrenzen van de Laars. Finishplaats(en?) Nova Gorica en Gorizia zijn namelijk één stad die door een landsgrens gesplitst wordt. Er werd lang gebakkeleid over de verdeling van het land tussen Italië en voormalig Joegoslavië en ook de Giro d’Italia speelde daar een rol in.

Ooit behoorde het allemaal toe aan het Habsburgse Rijk, maar toen dat langzaam uit elkaar begon te vallen, vochten de landen in de regio om de scherven. Zo is de stad Triëste ook een aantal keer van nationaliteit veranderd.Tijdens de oorlog werd het Sloveense deel van de bevolking onderdrukt door het Italiaanse fascistische regime, terwijl na de bevrijding door de Joegoslavische leider Tito de Italianen massaal de stad uit werden gejaagd. De geallieerde troepen grepen in en deelden de stad op in stukken.

Nauwelijks een jaar later, in 1946, gooiden de Italianen in de strijd om die stad nog maar eens een knuppel in het hoenderhok: in de eerste naoorlogse Giro d’Italia, de Giro della Rinascita, werd Triëste gekozen als finishplaats voor een van de etappes. Natuurlijk werd deze symboolpolitiek aan de andere kant van de grens niet gepruimd en de spanningen liep (verder) op. Slechts een deel van het peloton begon aan die etappe naar Triëste en zij die opstapten moesten langs allemaal checkpoints laveren om de meet te bereiken.

Toevallig (of niet?) won Triëstijn Giordano Cottur, met dank aan zijn ploeggenoten van het voor die Giro opgerichte Willier-Triestina, in zijn geboortestad de etappe.

Lees ook van Sander Grasman

Espresso | De betwiste grens tussen Italië en voormalig Joegoslavië

Espresso

Giropool | bert wint in Vicenza, Bokke behoudt magere voorsprong