Fara lanceert een nieuwe Gr4 Gravel Bike. Wij noemen het een bike-monstertruck
Fara Cycling lanceert vierde generatie gravelbike: de Gr4
Het Noorse performance-avonturenmerk Fara Cycling heeft vandaag zijn nieuwste gravelbike onthuld: de Gr4. Deze vierde generatie gravelbike is ontworpen om raceklare snelheid te combineren met het uithoudingsvermogen voor lange ritten – allemaal in een lichtgewicht, veelzijdig platform.

De Gr4 is geboren en verfijnd in Oslo, een waar gravelparadijs met toegang tot duizenden kilometers onverharde wegen, technische trails en afgelegen wildernis. Het model is het resultaat van bijna tien jaar aan ontdekkingen, wedstrijden en ontwerpontwikkeling.
In die tijd hebben Fara’s fietsen hun waarde bewezen aan beide uiteinden van het off-road spectrum: met overwinningen in snelle gravelwedstrijden zoals The Traka én sterke resultaten in de zwaarste ultra-endurance evenementen ter wereld, waaronder Badlands, de Atlas Mountain Race en de Transcontinental Race.
Een unieke ontwerpfilosofie
De jarenlange ervaring heeft geleid tot een vernieuwende visie:
Is de industrie te veel gefocust op het overbrengen van stijfheid en aerodynamica van de wegfiets naar het gravelsegment, en missen we daarmee het grotere plaatje?
Moeten we niet juist prioriteit geven aan controle, vertrouwen en comfort op echt terrein?
En aangezien slechts een klein deel van de rijders daadwerkelijk wedstrijden rijdt – welke eigenschappen van gravel- en ultra-racefietsen zijn dan écht waardevol voor de doorsnee fietser?
Na tienduizenden kilometers ontwikkeling en testen met atleten, vond Fara het antwoord in de Gr4.
Veelzijdigheid als uitgangspunt
Met de Gr4 doorbreekt Fara het idee dat er aparte fietsen nodig zijn voor verschillende soorten gravelrijden. In plaats daarvan is er gekozen voor een ‘gouden middenweg’ – een fiets die uitblinkt in zowel races als avontuur en alles daartussenin.
Korte liggende achtervorken zorgen voor een wendbare, responsieve rijervaring, terwijl de enorme bandenvrijheid zowel racers als ontdekkingsreizigers volledige vrijheid geeft in hun bandenkeuze. Dankzij een slimme geometrie is de fiets geschikt voor zowel agressieve wedstrijdhoudingen als meer ontspannen fits voor lange afstanden. Fara’s Modulaire Cockpit – standaard op alle modellen – is beschikbaar in verschillende maten om naadloos aan te sluiten op de rijstijl en voorkeuren van elke fietser.
Jeff Webb, oprichter van Fara Cycling:
“We wilden fietsers niet laten kiezen tussen een racefiets en een avonturenfiets. Met de Gr4 hebben we samen met onze atleten en ontwerpers iets gecreëerd dat beide werelden verenigt. Een lichte, responsieve fiets met grote bandenvrijheid en verfijnde ergonomie – perfect voor moderne gravelraces, ontdekkingsritten en dagelijkse avonturen.”
Gravelprestatie opnieuw gedefinieerd
De vorige F/Gravel uit 2021 was al een vooruitstrevend model, met 50mm bandenvrijheid en het innovatieve ‘stash hatch’ opbergvak in het frame. Deze fiets behaalde podiumplaatsen op internationaal niveau met renner Simen Nordahl Svendsen.
De nieuwe Gr4 bouwt hierop voort en tilt het naar een hoger niveau. Met ruimte voor banden tot 2.2 inch (57 mm) bevindt de fiets zich aan de voorhoede van snelheid en comfort. De nieuwe carbonframeconstructie maakt gebruik van geavanceerde vezels (Torayca T1000 en M40X), wat resulteert in een gewichtsbesparing van meer dan 200 gram ten opzichte van het vorige model. Inclusief vork, zadelpen en cockpit is het totale systeemgewicht met bijna 500 gram afgenomen.
Ondanks het lichte framegewicht van slechts 970 gram (maat M) beschikt de Gr4 over volledige bevestigingsopties voor bagagedragers, bidonhouders, spatborden én geïntegreerde opbergruimte in de onderbuis – ideaal voor races én lange ritten.
Fara Modulaire Cockpit
De cockpit is ontworpen voor betere ergonomie en aanpasbaarheid. Dankzij een lichte buiging (backsweep) en een drop vanaf de stuurpen worden polsen, ellebogen en schouders natuurlijk uitgelijnd – wat zorgt voor comfort, ook op ruiger terrein. De verschillende stuurbreedtes (met oplopende flare-hoeken van 8 tot 12 graden) en verstelbare stuurpenlengtes zorgen ervoor dat elke rijder zijn ideale positie kan vinden.
De platte interface tussen stuur en stuurpen is met vier bouten bevestigd en maakt 10 mm verstelling in het bereik mogelijk. Bovendien biedt deze interface bevestigingspunten voor accessoires zoals aerobars (apart verkrijgbaar) – ideaal voor een snelle setupwissel richting langeafstandsraces.
Belangrijkste kenmerken
Nieuw carbonframe met High Modulus Torayca T1000 & M40X vezels – slechts 970g (maat M), ruim 200g lichter dan voorganger
57 mm / 2.2” bandenvrijheid – voor maximale snelheid én comfort
Gebalanceerde geometrie – combineert wendbaarheid, stabiliteit en comfort
Fara Modulaire Cockpit – beschikbaar in diverse breedtes (360–440 mm) en verstelbare stuurpenlengtes
Geïntegreerde avontuurspecificaties – interne frameopslag, volledige montagepunten, verborgen spatbordbevestigingen en compatibiliteit met Fara’s Bikepacking System
UDH-compatibel
Kleuren en uitvoeringen
Beschikbare kleuren:
Translucent Black
Shade
Strand
Sunrise Fade
Uitvoeringen en prijzen:
Gr4 RED XPLR – €9900 / $9900
SRAM RED XPLR AXS, Zipp 303 SW XPLR, Schwalbe Thunder Burt 2.1”
Gr4 Force XPLR – €8000 / $8000
SRAM Force XPLR AXS, Zipp 303 S XPLR, Schwalbe Thunder Burt 2.1”
Gr4 Rival XPLR – €6500 / $6500
SRAM Rival XPLR AXS, Fulcrum RapidRed 300, Schwalbe Thunder Burt 2.1”
Frameset – €5200 / $5200
Inclusief Fara Modulaire Cockpit, carbon zadelpen, CeramicSpeed BB & headset
Meer informatie:
Bezoek vanaf 12 augustus: faracycling.com/gr4