Foto Flitedeck
FliteDeck: De nieuwe revolutie of de volgende IQ2?
Het product ging al even over de tong in de nieuwste aflevering van ‘De Wielercode’: FLITEDECK. FliteDeck, een nieuw geïntegreerd stuur met ingebouwde fietscomputer en display, wordt gepresenteerd als de toekomst van het fietsen. Maar een innovatie in de wielersport heeft vaak twee kanten: revolutionaire doorbraken of ambitieuze projecten die nooit echt van de grond komen. De vraag die al snel rijst: is het een gamechanger of een veelbelovende maar uiteindelijk langdurige slepende probleemmachine, die eenzelfde lot beschoren is als IQ2?
![](https://mlermmvk3oie.i.optimole.com/w:3375/h:4219/q:mauto/ig:avif/https://hetiskoers.nl/wp-content/uploads/Before.png)
Een cockpit zoals in de Formule 1?
Het idee achter FliteDeck is simpel: een volledig geïntegreerd stuur waarin alle functies zijn verwerkt die een moderne renner nodig heeft. Navigatie, vermogensgegevens, batterijstatus, en zelfs een geïntegreerde bel en verlichting—alles zit in één strak ontwerp. De gedachte is vergelijkbaar met de cockpit van een Formule 1-auto: minimale afleiding en maximale efficiëntie.
Maar roept dat niet direct vragen op? Wielrenners, en zeker profs, zijn gewoontedieren. Een systeem dat hen dwingt om de volledige cockpit te vervangen, vraagt om een omslag in denken. Bovendien: hoe makkelijk is zo’n complex systeem te vervangen of repareren na een valpartij?
De technologie: toekomstbestendig of kwetsbaar?
FliteDeck maakt gebruik van de nieuwste connectiviteitsopties: Bluetooth, ANT+ en WiFi, en heeft een batterijduur van 20-30 uur. Het scherm is breed en moet onder alle omstandigheden goed leesbaar zijn, zelfs in regen en zweet. Daarnaast biedt het systeem Over-the-Air updates, wat betekent dat de functionaliteit in de toekomst verder uitgebreid kan worden.
Maar terwijl de technische specificaties indrukwekkend ogen, is de vraag of dit in de praktijk net zo robuust en betrouwbaar is als de gevestigde namen in fietscomputers zoals Garmin en Wahoo. Een geïntegreerd systeem betekent dat als één onderdeel faalt, mogelijk het hele stuur vervangen moet worden.
Prijs en beschikbaarheid: Een risico of een kans?
Met een introductieprijs van €1.599 ligt FliteDeck ver boven de standaard fietscomputer, maar binnen de prijscategorie van high-end aerodynamische cockpits. De eerste levering wordt verwacht in 2026, afhankelijk van voldoende pre-orders. Dat roept parallellen op met IQsquare, de vermogensmeter die een revolutie beloofde, maar jarenlang kampte met productieproblemen en leveringsvertragingen.
Conclusie: revolutie of risico?
FliteDeck biedt een verleidelijke toekomstvisie op geïntegreerde fietsdata en aerodynamica. Het idee is ambitieus en de technologie indrukwekkend. Toch blijven er vragen: hoe robuust is het in de praktijk? Is de integratie echt een voordeel of een potentieel kostbaar nadeel? En wordt het de nieuwe standaard, of een nicheproduct voor liefhebbers van technische snufjes?
De komende maanden zullen uitwijzen of FliteDeck daadwerkelijk de wielerwereld verandert, of dat het vooral een technisch hoogstandje blijft zonder brede adoptie. Tot die tijd blijft de vraag open: is dit de toekomst van het wielrennen, of de volgende belofte die niet wordt waargemaakt?
Editors note:
De FLITEDECK is een idee van twee voormalige auto engineers, die iets in het fietsen zijn gaan doen. Er is vast al het een en ander over geschreven, maar het duo, een man en een vrouw, hebben in ieder geval alles eraan gedaan om funding op te halen.