Als kleding de man maken, maken velgen de fiets. Die van het merk boyd cycling doen dat met een Amerikaanse zelfverzekerdheid en robuustheid. Dat blijkt wel uit de test waaraan we hun carbon Tubeless set afgelopen zomer hebben onderworpen.
Boyd gaat mee in de trend van steeds bredere velgen. In hoogte zijn ze leverbaar van laag (28mm) tot extreem hoog (90mm!). De Boyds die wij testten (44mm) zitten daar qua velghoogte tussenin. De Amerikanen zetten hun kaarten op tubeless, ofwel rijden zonder binnenband maar mét een soort vloeibare latex die bij een lek direct het gaatje dicht. De wielen die we testen zijn tubeless met Schwalbe Pro One banden, en die twee gaan gelukkig goed samen. Het monteren kan met een standaard fietspomp en in een handomdraai. Band erin, latex erin, een aantal keer pompen en dan ‘plop, pang!’ en de banden zitten erop.
Naar de Dolomieten
We reden zelf nog niet eerder met tubeless en hadden vooraf bedacht de wielen tijdens allerlei ritten in Nederland te gaan testen. Toch werden ze vlak voor vertrek toegevoegd aan de uitrusting waarmee we naar de Maratona dles Dolomites zouden gaan. Een plotselinge wildcard voor een set wielen die misschien iets te hoog zijn voor een echte bergcyclo. Maar dat zou uit de test moeten blijken. Met ruim 9000 deelnemers, 138 kilometer en dik 4000 hoogtemeters is de Dolomietenmarathon de populairste cyclo van Italië, waarbij onderweg onder meer de Passo Pordoi en Giau moeten worden beklommen en weer afgedaald. Een prima testparcours, kortom.
Het beste van twee werelden
Na maanden van voorbereiding in Nederland is het elke keer weer wennen in de eerste bochten en lopende stukken van lange afdalingen. De Sellapas is toch iets anders dan de Amerongse Berg. Tijdens een eerste ritje door de Dolomieten, een paar dagen voorafgaand aan de cyclo, lopen de eerste bochten dan ook niet echt soepel. Al wordt vrij snel duidelijk dat dat toch echt niet aan de wielen ligt. Die dalen als een trein. Stijf, stabiel en toch comfortabel. Enige nadeel: de vrijloop maakt toch best een hoop geluid. Geluiden voor de liefhebber, zullen we maar zeggen.
Met full carbon velgen naar het hooggebergte, dat is voor de minder ervaren fietsers vaak reden voor enige bezorgdheid. De tijd heeft gelukkig niet stil gestaan, het remmen gaat zonder problemen of paniek. Hoge velgen zorgen weliswaar voor minder luchtweerstand, wel zijn ze zijwindgevoeliger en meestal iets zwaarder. Met de velghoogte van ruim 4 cm geniet je eigenlijk van het beste van beide werelden: wel aerodynamisch voordeel, weinig last van zijwind en het gewicht blijft binnen de perken.
Kauwgomvloeistof
Al op de tweede fietsdag gaat het dalen merkbaar sneller. Zonder er bij stil te staan gaat het met ruim 70 per uur naar beneden. De Boyd’s voelen vertrouwd.
Het was in het begin nog wel apart om geen binnenbanden in de achterzak te hoeven steken, maar uiteindelijk scheelt dat ook weer ruimte. En gewicht. Boyd heeft een eigen latex ontwikkeld genaamd ‘Tickled Pink’, een plakkerige roze vloeistof met de geur van kauwgom. Zo kun je een lekke band ruiken. Wanneer je een lek hebt en kan je snel stoppen, dan kun je de band met het gat naar beneden richten en indien nodig bijpompen. Mocht het gat te groot zijn en je moet je er toch een binnenband in leggen, dan kan je de ventielen zonder gereedschap verwijderen. Er zit een klein hendeltje op het ventiel waarmee je ze er gemakkelijk uitdraait. Gebruiksgemak in geval van pech, daar hebben ze bij Boyd duidelijk goed over nagedacht.
Lekke banden bleven ook lange tijd uit, in elk geval tijdens de meest belangrijke rit: de Maratona. De wielen deden tijdens de cyclo wat van ze verwacht werd en rolden snel en soepel, remden goed en trokken snel op na bochten. Duidelijk merkbaar is de stijfheid van deze wielen. De eerste ‘tubeless lek ervaring’ was gelijk een spectaculaire: na een uitwijkmanoeuvre raakte de achterband een tak en gelijk spoot de latex eruit. Het beste is om in zo’n geval de band naar beneden te richten en de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Het gigantische gat werd gedicht, maar ondanks dat is de band toch gelijk vervangen.
Wij zijn inmiddels wel overtuigd van de voordelen van tubeless rijden. Het fietst comfortabeler en je kan gemakkelijk op een nog lagere druk rijden. Alle kleine gaatjes worden onopgemerkt gedicht en het is volgens ons ook veiliger, want bij een gat loopt de band langzaam leeg. De kans op een klapband lijkt zo een stuk kleiner.
De perfecte set bestaat niet, maar met deze wielen heeft BOYD wel een erg goede poging gedaan. Een wielset komt inclusief een extra body waardoor je snel een andere cassette kan plaatsen. Zo kan je makkelijk wisselen tussen polder of bergverzet.
En de binnenband? Die is niet meer van de plank gekomen.
De wielset werd ter beschikking gesteld door boyd cycling
Testperiode: juni – oktober 2018. 3000 km.
Getest door: René Boerkamp
https://www.boydcycling.com/
- Trek Madone SLR 7 Test - 19/12/2024
- Nu al zin in het voorjaar - 16/12/2024
- Achterhoek Bereidt Zich Voor op een Episch EK Veldrijden in 2026 - 09/12/2024
Geef een reactie