Site pictogram HET IS KOERS!

Getest: Scicon AeroComfort 3.0 vliegtuigtas – vliegen met je fiets

De uitdaging voor mij deze zomer was om mijn Cervélo C5 testfiets mee te nemen op vakantie. De reis ging per auto er vervolgens vliegtuig naar Mallorca. Een uitdaging als deze vraagt om slimme, flexibele oplossingen. Vanaf Düsseldorf  namen we het vliegtuig voor twee weken vakantie. Om lichamelijk fit te zijn voor The Ride Ardennes nam ik de Cervélo mee om te trainen. Kilometers en hoogtemeters maken.

Ik ga op vakantie en neem mee: mijn fiets in een Scicon AeroComfort 3.0 tas. Op bezoek bij Team Dimension Data werd ik nog maar eens met mijn neus op de pijnlijke feiten gedrukt. De logistiek manager van het Afrikaanse team wist mij te vertellen dat er meer fietsen kapot gaan tijdens het vervoer dan tijdens de race. Auw! Gebroken carbon frames, beschadigde wielen, vernielde shifters en remmen. Het komt met regelmaat voor en lijkt de normaalste zaak van de wereld. Voor deze uitdaging ben ik afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Hoe voorzichtig gaan zij met mijn spullen om? Het enige wat ik kan doen is kiezen voor een degelijke beschermende tas.

Nadat we in mei de regentas van Scicon hadden getest stuurde het bedrijf ons hun nieuwe model vliegtuigtas op. De Scicon AeroComfort 3.0 is een stevige canvas tas waarin je je frame plus wielen in kwijt kan. Het is een simpel klusje om de fiets in te pakken. Ik raad iedereen wel aan om op het gemak een eerste keer de fiets in de tas te plaatsen. Voordat ik de fiets in de tas plaats, maak ik hem grondig schoon. Zowel het frame als de ketting blinken voordat hij in de grote zwarte tas verdwijnt. Dit kan ik van harte aanbevelen. Zowel  je handen als de tas blijven dan vrij van smeer en viezigheid. Ik heb ook mijn pedalen eraf gehaald, al is dit niet nodig. Dit was meer voor mijn eigen gemoedsrust. Het stuur en het zadel blijven op hun plaats. Hier hoef je niets voor te doen om je fiets passend in de tas te krijgen.

Het installeren staat in korte stappen uitgelegd aan de binnenkant op de tas zelf. Ook het begeleidende Youtube-filmpje vertelt in iets meer dan drie minuten hoe je je fiets veilig in de tas plaatst. Je begint met de tas volledig open te leggen. Haal vervolgens de wielen uit de fiets en plaats het frame op de rode buizen. Je kunt hiervoor de wielspanners gebruiken die zijn bijgeleverd. Mijn fiets beschikt echter over steekassen. Voordat de steekas door de rode buis kan dien ik eerst de beschermende rubbers te verwijderen. Deze rubbers zijn speciaal voor reguliere wielspanners bedoeld. Voor zo ver ik kon vinden staat dit nergens beschreven, maar nadat ze eruit zijn past het perfect. Eerst zet ik de voorvork vast en vervolgens de achterkant. Aan de achterkant heb ik de bijgeleverde spacer nodig. Die zorgt ervoor dat het de rode buis iets langer wordt en dat mijn fiets aan de achterkant ook stevig vastzit. Zodra de fiets stevig op zijn plaats zit plaats je de extra bescherming op het stuur en de bovenbuis van het frame. Een losse tas waarin je spullen zoals pompje, pedalen, schoenen en je helm kunt opbergen past precies onder de voorkant van je fiets. Heel handig, zodat je deze relatief grote benodigdheden niet in je koffer hoeft te proppen. Door middel van spanbanden wordt de tas nog beter op zijn plaats gehouden. Dit zorgt voor stevigheid in de tas. Deze banden gaan over het stuur, het zadel en over de bovenbuis.

Laat de banden leeglopen en plaats de wielen in de zijkant van de tas. Ik heb de schijven van de schijfremmen aan de binnenkant geplaatst, tegen het frame aan. Rits de tas dicht en sluit hem af met het slot. Bevestig als laatste de hendels aan de tas om het vervoer naar de bagage-afgifte makkelijk te maken. Vergeet ze echter niet weer op te bergen voordat de tas de band op gaat. De tas kan dan onderweg blijven haken wat je uiteraard niet wil.

Ik rijd met de auto naar Düsseldorf om vanaf daar naar het zuiden te vliegen. De fiets staat op het dak en na aankomst in de parkeergarage moet ik de fiets gaan inpakken in de Scicon tas. Het neemt niet veel tijd in beslag. Op mijn gemak werk ik alle stappen af en voor ik het weet rolt de tas soepel de garage uit met mijn carbon makker erin. De wielen onder de tas volgen je overal moeiteloos. Dat laat bij een gemiddelde reiskoffer nog wel eens te wensen over. Vooraf heb ik aangegeven bij de luchtvaartmaatschappij dat er een fiets meegaat. Het is wenselijk om dit vooraf te reserveren zodat je niet voor verassingen komt te staan. Eenmaal bij de checkin staat dit netjes in het systeem. Voorbereiding is het halve werk. De dame achter de balie verwijst mij naar een andere balie om afwijkende bagage in te checken. Nadat ze een vlieglabel op de tas heeft bevestigd loop ik daarheen. Ik leg de tas op de band en deze verdwijnt door een scanner. Weg tas, weg fiets en weg controle. Ik moet erop vertrouwen dat de fiets veilig zal aankomen en dat de beschermende tas zijn werk zal doen.

Eenmaal op Mallorca aangekomen komt de tas op een andere bagageband terecht. Bagage met afwijkende afmetingen komt doorgaans op een andere band uit. Fietsen op Mallorca is populair, zo blijkt. Meerdere fietsers staan op hun tweewieler te wachten bij de band. Daar komt hij dan aan, mijn zwarte Scicon tas. Ook met deze tas ben ik niet de enige. Er rollen meer fietsen van de band verpakt in een Scicon tas. Nadat ik de juiste gepakt heb open ik het slotje en controleer de fiets. Is alles nog heel, is er niets verbogen? Of nog erger; is het carbon versplinterd? Alles lijkt goed gegaan. Mijn fiets is veilig aangekomen op het eiland -wat een opluchting. Bij de autoverhuur pak ik alles weer uit en plaats de fiets op de auto. Het is ondertussen donker geworden. Ondanks het beperkte licht en het broeierige weer is het uitpakken ook een koud kunstje. Voor twee weken heb ik mijn eigen fiets bij me. Heerlijk rondrijden op je eigen fiets is toch het fijnste wat er is. Ik maak een aantal mooie ritten op Mallorca. Goede wegen en alle auto’s houden rekening met fietsers: ze rijden met een grote boog om je heen. Overal staan borden om aan te geven dat fietsers ook gebruik maken van de weg.

Twee weken later op de terugweg naar huis gaat alles in omgekeerde volgorde weer mee. Ook hier verloopt alles soepel en zonder schade. Er was even onduidelijkheid over de bagageband voor afwijkende bagage in Düsseldorf; die bleek er niet te zijn. Samen met een hond en kat in een reismandje komt mijn fiets aanrijden op een karretje. Alle eigenaren zijn weer blij om hun dierbare heelhuids terug te zien.

De conclusie? Scicon heeft een fijne, stevige tas geproduceerd. Met vertrouwen kun je je fiets afgeven bij de luchtvaartmaatschappij. Het in- en uitpakken is een simpel en snel werkje. Of je nou op een verlaten duistere parkeerplaats staat of alle ruimte hebt thuis in de woonkamer, de fiets is vlug verpakt. Het is ook een voordeel dat zowel je stuur als zadel niet gedemonteerd hoeven worden. Dat maakt het inpakken nog simpeler en vlotter. Viermaal heb ik de tas nu in en uitgepakt. Alles wijst zich vanzelf, en ik heb geen video of handleiding meer nodig. De tas weegt zonder fiets 8 kilo. Met mijn fiets en alle accessoires erin woog de tas 21 kilo bij vertrek op de luchthaven. Via de website van Scicon is de tas te bestellen. Deze is dan net als de regentas te voorzien van naam en vlag.

Scicon heeft twee fraaie infographics online gezet.

  1. Vergelijking  tussen een reguliere kartonnen doos, een tas en een hardcase
  2. Overzicht met de verschillende kenmerken tussen de kartonnen doos, de tas en de hardcase

Volg Scicon op Social Media

Mobiele versie afsluiten