Fietsschoenen met veters zijn retro en old skool. Specialized weet er met haar Specialized S-works Sub6 schoenen een zeer moderne twist aan te geven. Licht, stijf en aerodynamisch. En veters dus.
Oud in een nieuw jasje
Giro lanceerde enkele jaren geleden haar Empire-serie schoenen met veters. Het was het begin van een nieuwe trend in de wielerwereld. Onder andere Taylor Phinney, een van de grootste (zo niet dé grootste) hipsters van het peloton, adoreert de veterschoenen. Ik ben als zelfbenoemd hipster dan ook reuze benieuwd of de veterschoenen echt een goede optie zijn, of dat je beter bij de BOA-sluitingen kunt blijven.
Laat ik beginnen met de uitstraling van de schoen, want die vind ik persoonlijk echt fantastisch. In het voetbal is er veel discussie over de fluorescerende schoenen die de voeten van veel jonge goden kleuren. In de conservatieve wielerwereld zou je daarom misschien verwachten dat iedereen met zwarte pumps rijdt, maar niets is minder waar. Wit is de kleur van het peloton. Daar sluit de Sub6 dan ook netjes op aan. Witte schoenen met zwarte veters zijn de natte droom van iedere zichzelf respecterende wielerhipster.
Ik moest me toch serieus inspannen om de bijgeleverde aerosleeve over de schoen heen te krijgen. Wanneer deze er dan eindelijk op zit, kun je hem makkelijk naar beneden schuiven om de veters los en vast te maken, maar in de zomer gaat deze er hoogstwaarschijnlijk weer af vanwege de warmte. Specialized claimt dat de aerosleeve op wedstrijdsnelheid een voordeel oplevert van 35 seconden over een afstand van 40km ten opzichte van de Sub6 road met BOA-sluitingen.
Ook na enkele uren op de fiets zitten de veters nog steeds erg goed vast. Groot nadeel van de veters is dat je ze niet aan kunt passen tijdens het fietsen, of je moet aardig wat capriolen uithalen. Ervan uitgaande dat de meesten van ons dat niet kunnen zul je dus af moeten stappen om de veters eventueel weer strakker vast te maken. Je schoenen even een tikje strakker doen om een bordjessprint te winnen zit er dus niet in.
Ventilatie gebeurt door de kleine gaatjes in de schoenen en twee gaatjes in de zool. Zoals gezegd blokkeert de aerosleeve een groot gedeelte van deze ventilatie, waardoor je in de zomer toch wat concessies zult moeten doen qua aerodynamica. Gelukkig kun je dat gebrek opvangen met de prachtige uitstraling van die veters en de vergaarde moraal die daarbij komt kijken. Toch nog een klein minpuntje van de veters. Zelf zou ik graag nog wat soepelere veters zien om het aantrekken wat gemakkelijker te maken. Erg strak aantrekken zorgt af en toe voor pijnlijke vingers, zeker als het koud is. Natuurlijk moet je hier als Specialized wat concessies in doen, want een soepelere veter zorgt er waarschijnlijk voor dat de veters niet goed vast blijven zitten.
De schoenen zijn echt extreem licht. Een maat 42 schoen weegt niet meer dan 194 gram en het gevoel dat je een schoen draagt heb je dan ook niet. De extreem stijve zool en hak zorgen voor een zeer goede krachtoverbrenging. De afstemming tussen de veters en die stijve schoen luistert echter zeer nauw. Want te strak aantrekken levert een onprettige fixatie op bij de hakken. De PadLock-hak, die voor extra stijfheid zorgt, zit bij de eerste keer aantrekken wat pijnlijk. Na enkele kilometers is dat echter weg en zitten de schoenen als gegoten. Een speciaal lapje om de veters onder op te bergen voorkomt een losse veter die om een pedaalas gewikkeld wordt, met alle gevolgen van dien. Bij de tenen zit vrij veel bewegingsruimte en dat kennen we natuurlijk al van de Specialized-schoenen.
Licht, stijf, aerodynamisch en veters. Oja, en ook nog conservatief wit. Wat wil je nog meer?
- Italvega review: Life is all about the Ride - 14/02/2019
- Italvega: Italiaanse glorie met een Nederlands tintje - 25/11/2018
- The Ride 2018: #therideofmylife deel 2 - 27/06/2018
Geef een reactie