Toen ik het doosje openmaakte en de Wahoo Elemnt Bolt uit de verpakking haalde, dacht ik: ‘Ow, oké.’ Dat is meestal niet een positieve reactie. Nadat ik enkele maanden met de Wahoo Elemnt had rondgereden, moest ik die teruggeven en kreeg ik er de Elemnt Bolt voor terug. Ik moet bij Bolt direct denken aan de Disney-film met de witte puppy en zo zag ik deze computertjes eigenlijk ook. De Elemnt als de stoere hond, de Bolt een schattige puppy-versie ervan. Maar dan in lelijk grijs.
Kort gezegd moest ik wennen. Maar dat had er meer mee te maken dat ik de Elemnt gewend was, dan dat de Bolt an sich tegenviel. De Elemnt was een mooi vormgegeven fietscomputer, maar wel vrij groot en aan de prijs, wat Wahoo heeft doen besluiten om een kleiner en betaalbaarder model te introduceren.
Uiterlijk verschillen de Bolt en Elemnt nogal van elkaar. De Elemnt zwart, strak en plat, de Bolt kleiner, grijs en met rondere vormen, met een houder die zorgt voor een ‘computational fluid design’, waardoor je aerodynamisch voordeel zou hebben. Ik denk dat die aerodynamische voordelen niet merkbaar zijn voor de wielertoerist of de wedstrijdrenner die ik ben, dus dat neem ik maar even puur ter kennisgeving aan.
Elemnt
Toen Wahoo aankondigde een fietscomputer te introduceren, was ik sceptisch. Moet dat nu wel? Zijn er niet al genoeg merken op de markt die fietscomputers aanbieden? Maar ik was al snel om toen ik de Elemnt voor het eerst ging gebruiken. Het gebruiksgemak, heldere display en de toevoeging van lampjes aan het beeldscherm waren voor mij echt onderscheidende kenmerken waardoor ik de Elemnt ben gaan waarderen. Een klein detail dat ik echt kon waarderen is dat Wahoo de knopjes zodanig heeft geplaatst dat je niet per ongeluk een knopje indrukt als je je fietscomputer van de houder haalt. Dat hebben zowel de Elemnt als de Bolt en laat zien dat er goed over alle details is nagedacht.
Eigenlijk is veel van wat de Elemnt en de Bolt bieden sowieso hetzelfde, en na wat wennen aan het kleinere beeldscherm op de Bolt, wist ik na een week al niet meer beter. Wahoo heeft met beide computers mooie producten op de markt gebracht waar ik erg over te spreken ben. Via Bluetooth of ANT+ kun je de computer gebruiken met verschillende andere sensoren en meters, alhoewel Wahoo je natuurlijk graag hun TICKR X-hartslagmeter en eigen sensoren verkoopt.
De computertjes zijn gemakkelijk te installeren via je telefoon, met de Wahoo Fitness app. Waar ik bij de Garmin- en Sigma-computertjes die ik eerder heb gehad altijd eerst het instructieboekje helemaal moest doorlezen voor ik eindelijk doorhad hoe ik mijn computertje kon installeren en personaliseren, heeft Wahoo gewoon een simpele app waarmee je alles regelt. Goed ingespeeld op het feit dat iedereen toch al alles op zijn telefoon doet. Dan is het instellen van zo’n computertje via je telefoon natuurlijk veel handiger.
Dat betekent ook dat je heel gemakkelijk iets kunt wijzigen tussendoor – en dat je niet opnieuw dat 100-pagina dikke instructieboekje moet doorlezen omdat je vergeten was hoe je ook alweer iets moest aanpassen. Enkele kleine dingen kun je trouwens ook gemakkelijk op je computertje aanpassen tijdens het rijden. Met de knopjes – bewust geen touch screen, maar duidelijke knopjes aan de zijkanten die je ook met dikke handschoenen kunt bedienen – spring je van vier naar zeven gegevens op je schermpje, of zelfs naar negen. Dat klinkt veel, maar door het heldere display is dat bij zowel de Elemnt als de Bolt nog prima te overzien.
Na je rit gebruik je ook weer de app om je rit te uploaden naar Strava, TrainingPeaks of andere eraan verbonden apps. Toen de Wahoo-man me vertelde hoe geweldig dit wel niet is, deelde ik zijn enthousiasme nog niet echt. Ik zag het voordeel er wel van in, maar maakte het echt zoveel uit? – Ja dus. Inmiddels zou ik niet meer anders willen. Dat je na je training, vooral de zwaardere trainingen, gewoon automatisch je ritje synchroniseert met de app, die hem vervolgens automatisch naar TrainingPeaks stuurt, is echt ideaal. En je trainer heeft dan ook à la minute feedback over je afgewerkte training, in plaats van dat die eens in de week overladen wordt met alle trainingen van die week.
Zowel de Elemnt als de Bolt hebben de genoemde lampjes. Bij de Elemnt zitten die aan de linkerkant en boven het schermpje, op de Bolt is er maar één rij lampjes bovenaan het schermpje. Kleinere lampjes en met lagere intensiteit. Ik gebruikte deze verlichting bij de Elemnt met veel plezier om mijn hartslagzones in de gaten te houden tijdens training. Het is veel gemakkelijker om even de kleur en hoeveelheid lampjes te checken om te weten of je in je juiste hartslagzone zit, dan te moeten zoeken op je computertje wat het aantal hartslagen per minuut is en dan te bedenken welke zone dat ook alweer was. Natuurlijk voel je op een gegeven moment zelf ook wel aan in welke zone je zit, maar vooral het verschil tussen onder of boven je omslagpunt was toch wel gemakkelijk te controleren met die lampjes.
Vandaar ook mijn lichte teleurstelling toen de lampjes bij de Bolt veel minder duidelijk waren. Kleiner en met lagere intensiteit. Maar ik was blij verrast toen bleek dat de lampjes die aangeven dat je boven je omslagpunt zit op de Bolt wél een stuk duidelijk zijn. Dat felrode is niet te ontkennen. Dus waar Herstel en zones D1, D2 en D3 dan misschien iets meer van je zicht vragen, geeft je zone W een duidelijke waarschuwing af in de vorm van vijf felrode lampjes.
(Waar ik mij dan weer aan kan storen is dat er zeven lampjes zitten, waar er maar vijf van worden gebruikt voor de hartslagzones. Waarom niet één lampje voor Herstel, twee voor zone D1, drie voor D2, vijf voor D3 en zeven voor W? Maar goed, die kritiek wijt ik meer aan mijn eigen neurotische trekjes dan aan de Bolt-ontwerpers.)
GPS-fietscomputer
Het telefonisch gemak gaat nog verder. Zowel de Elemnt als de Bolt heeft een navigatiefunctie. Het enige nadeel wat ik bij deze functie kan noemen is dat hij je niet naar het dichtstbijzijnde punt op de route leidt als je van je route afwijkt (wat de Sigma bijvoorbeeld wel doet; met een dun lijntje wijst die hemelsbreed waar je naartoe moet om de route weer op te pikken), maar verder geeft het heldere display een zeer ontspannen manier van navigeren. En je kunt er nog vier gegevens aan toevoegen zonder dat het onleesbaar wordt. Zelfs met het kleinere beeldscherm van de Bolt hoefde ik daaraan niet te wennen. Ook hier weer kun je voorkeuren voor de navigatiefunctie instellen in je app.
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen de lampjes op je Bolt te gebruiken om je te laten leiden tijdens het navigeren, maar ik vond dat mijn computertje daarmee een beetje op kerstverlichting begon te lijken, met het geflikker en geknipper. Dus heb het toch maar op lichtjes voor mijn hartslagzones gehouden – maar je kunt gemakkelijk per rit de lichtfuncties veranderen via de app.
Omdat je computertje is gelinkt aan Strava, worden routes die je in je Strava-account hebt aangemaakt met gemak gesynchroniseerd naar je Bolt. Geen gedoe met kabeltjes, computers et cetera. Alles doe je op je telefoon en alles wordt via wifi uitgewisseld met je computertje.
Door die link met de telefoon zijn er nog veel meer mogelijkheden, zoals het tonen van telefoontjes, e-mails of sms’jes die binnenkomen tijdens het rijden, thuisblijvers of fietsmaten real-time laten zien waar je aan het rijden bent (handig als je een toertocht aan het rijden bent; zo raak je elkaar nooit meer kwijt!), de Strava-segmenten tonen in je navigatie en de fijne mogelijkheid om je ‘terug naar start’ te brengen als je verdwaald bent of gewoon de snelste weg terug naar huis wilt vinden.
Kortom
Heb je het geld ervoor (over), dan zou ik zeker de Wahoo Elemnt kopen. Een stijlvoller apparaatje, dat er gewoon mooier uitziet, maar dat is ook deels smaak. De Elemnt Bolt is een heel goede, betaalbare versie met dezelfde functionaliteiten, mogelijkheden en hetzelfde gebruiksgemak. Met beide computers heeft Wahoo echt een goed alternatief op de markt gebracht voor de reeds bestaande fietscomputers.
De Wahoo Elemnt Bolt is te koop voor 239,00 euro (inclusief houders) of 329,00 euro (inclusief houders en sensoren) bij onder andere i-mobile.nl. Kijk op dedigitalesporter.nl voor alle verkooppunten.
Details
Gewicht: 62 gram
Afmetingen: 7,46 x 4,73 x 2,21 cm
Beeldschermdiagonaal: 5,6 cm
Te gebruiken met: iPhone 4S of nieuwer en Android 4.3 of nieuwer
Waterbestendigheid: IPX7
- Circular cycling: naar een werkelijk groene wielerwereld - 31/07/2020
- Getest: de nieuwste generatie Veltec-wielen - 09/10/2019
- De Tour achterna in de Alpen - 02/11/2018