Foto Silca

Service Course (Materiaal)

In de service course: waarom Silca zo zeker is van nieuwe sealant, dat jij betaald gaat worden!

Silca zo zeker van nieuwe tubeless sealant dat het renners betaalt bij een lekke band

Het Amerikaanse Silca, bekend van hun high-end fietspompen en accessoires, introduceert een nieuwe tubeless sealant met een ongekend vertrouwen: als je ermee rijdt en toch lek rijdt, betalen ze je 500 dollar. Dat is een opvallend statement in een markt waarin de meeste sealants het moeten hebben van grote beloftes en kleine lettertjes.

 

Foto Silca

Geen latex, maar vezels

De nieuwe Silca Ultimate Tubeless Sealant doet het zonder latex, het hoofdbestanddeel van de meeste andere anti-lek vloeistoffen. In plaats daarvan gebruikt Silca een mix van biologisch afbreekbare vezels en nanodeeltjes van wolfraam (tungsten), die volgens het merk sneller en effectiever gaten moeten dichten. Dat betekent geen opgedroogde klonten in je band en minder onderhoud. Bovendien beweert Silca dat hun sealant gaten tot 7,5 mm kan dichten, waar de meeste andere sealants bij 4-5 mm hun limiet bereiken.

Marketingstunt of gamechanger?

De opvallendste claim is de ‘Bad Day Bonus’: als een renner tijdens een UCI-koers of een gravelrace met prijzengeld toch lek rijdt en niet verder kan, betaalt Silca een compensatie van 500 dollar. Een stunt, maar wel een slimme. Het zegt iets over het vertrouwen dat Silca in hun product heeft, en tegelijkertijd levert het ze publiciteit op. Bovendien is de doelgroep duidelijk: wedstrijdrijders die niet op hun banden willen letten, maar gewoon willen rijden zonder gedoe.

Eerste ervaringen

De eerste testers zijn positief. De sealant blijft langer vloeibaar dan veel concurrenten, dicht snel en lijkt geen problemen te hebben met CO₂-patronen, die bij sommige latexhoudende sealants voor klontervorming zorgen. Toch is er nog een belangrijk punt van kritiek: de prijs. De Silca-sealant is fors duurder dan een standaard flesje Stan’s of Muc-Off. De vraag is dus of de gemiddelde wielrenner bereid is om die extra euro’s neer te leggen voor een potentieel probleemloze rit.

Gaat dit de markt veranderen?

Silca’s aanpak is verfrissend, maar de tijd zal moeten uitwijzen of hun sealant echt zo revolutionair is als ze beweren. In de tussentijd hebben ze in ieder geval één ding bereikt: iedereen praat erover. En dat is misschien wel net zo belangrijk als een lekvrije rit.

Lees ook van HetisKoers!

De zwarte zwaluw van Hutchinson – Blackbird TR-lijn breidt uit met Race en All Season

Service Course (Materiaal)

Tubeless zonder gedoe: slimme oplossingen van Lezyne

Service Course (Materiaal)
Advertentie