Het is koers-verslaggever Harm Job bezocht vorige week twee ploegenpresentaties: die van het Nederlandse Team AA Drink-Leontien.nl en het mediaspektakel van het nieuwe Luxemburgse Team Leopard-Trek. Natuurlijk, we zouden ons kunnen concentreren op de uitspraken van de renners. Maar Harm Job deed iets belangrijkers: hij onderwierp de goodiebags van beide teams aan een vergelijkend warenonderzoek.
“En tot slot, niemand hoeft aan het eind van deze bijeenkomst met lege handen naar huis” schrijft Leontien van Moorsel in haar uitnodiging. Met twee teampresentaties in evenveel dagen is een verhaal geboren. Goodiebag, het hoort erbij, maar wat zit er in?
Na een avond tussen renners die gekleed gaan in dezelfde kleuren als het rugzakje, is de inhoud herkenbaar. Het grootste gewicht bestaat uit folders van de sponsors, een fietsenfabrikant, een wielenleverancier, een zadelleverancier, een compressiekousenfabrikant, zaken die bij de meeste journalisten op de oud-papierstapel terecht komen.
Een heel verschil
De uitnodiging van het team Leopard-Trek ken ik, net als meeste aanwezige journalisten, niet. Ik heb mijn contact bij het team (zie Trainen met Joost) in moeten inschakelen om bij de teampresentatie in Luxemburg binnen te komen en als ik eens goed rondkijk ben ik niet de enige. De sfeer is ongehoord geheimzinnig. In het sportcomplex d’Coque valt geen stap te zetten zonder begeleiding van een beveiligingsman, de aanwezige pers wordt zelfs gedurende anderhalf uur opgesloten in de betonnen bunker die perskamer genoemd wordt. Nergens is te zien hoe het nieuwe team gaat heten en er uit komt te zien.
Niets maar dan ook niets aan informatie over het team, geen gadgets van eventuele sponsors, de inhoud is net zo onpersoonlijk als mijn kerstpakket.
De extra’s
Ook bij de presentatie in Luxemburg zijn extra’s in de wacht te slepen. Het vereist wel wat meer moeite, de zware beveiliging maakt het bijna onmogelijk om achter de schermen te komen. Bijna onmogelijk, want na een spannende tocht door het gebouw lukt wat niemand lukt en sta ik in de kleedkamer van Andy Schleck. Zijn wieleroutfit, zo supergeheim dat zelfs de renners pas de avond voor de presentatie één enkel setje kregen, ligt opgefrommeld op een bankje. Ik laat het liggen.
Conclusie
Een wereld van verschil, het gezellige, kneuterige rugzakje van Leontien en de onpersoonlijke fles wijn van Leopard. Ondanks dat diezelfde fles op het internet rond de tien tot vijftien euro doet, is de goodiebag van Leontien de echte winnaar. Ik ben een echte wielerliefhebber en u kunt mij binnenkort rond zien fietsen met een nieuwe bidon, verse bandenlichters in de achterzak en om mijn kuiten hagelwitte lange sokken.