Foto Jered Gruber

Service Course (Materiaal)

Review gloednieuwe Cervélo Aspero-5

Specs specs specs en alles wat je wilt weten De bouw en ontwikkeling van een nieuwe fiets heeft nogal wat voeten in de aarde. En Cervélo heeft de nieuwe Aspero 5 duidelijk doorontwikkeld. De “slogan” van de vorige versie was “Haul ass not cargo”, vrij vertaald: boren geen bagage. Dus de vraag is, kan je met de nieuwe versie nog steeds hard beuken? Om dat te beantwoorden eerst even de feitjes en de uitleg van Cervelo, daarna neem ik jullie graag mee naar mijn ervaringen op deze fiets. Ik kan alvast een tipje van de sluier oplichten: het is geen langzame fiets, dus lees snel verder!

Aero is key

Laten we meteen in huis vallen met de aero claims. Uit windtunneltesten van Cervélo blijkt de Aspero maar liefst 37 watt sneller dan het oude model. En dat is niet weinig! Er is ook een aantal fietsen van de concurrentie getest (met zo veel mogelijk dezelfde componenten) en ook dan wint de nieuwe Aspero. Deze keer met 34 watt! Nu we het toch over componenten hebben, het nieuwe stuur alleen zorgt al voor een winst van 6 watt. Maar dat is nog niet alles, dus trek je aerosuit aan, we gaan snel door naar nog meer feitjes!

Het stuur biedt opties

We blijven even bij het stuur hangen, daar kan een ligstuur op gemonteerd worden. Wel alleen eentje van Cervélo zelf. Maar zeker een aanrader voor langere gravel tochten, dus een pluspuntje. Cervélo levert er ook een GPS mount bij, want je wilt niet verdwalen in de wildernis. Dat is ook nodig want ondanks dat het geen “one piece cockpit” is, is alles weg geïntegreerd, de kabels lopen via het stuur en de stuurpen het frame in. Achter het stuur kan je op de bovenbuis een toptube bag monteren. Deze is niet super groot, maar prima voor een dagje er op uit. Een pak stroopwafels past er zeker niet in, maar een aantal kleine tools of een hand vol aan gels zeker wel. Nu we het over opslag hebben, in de downtube zit een luik voor opslag van je reserve spullen. Er worden twee sleeves meegeleverd, eentje voor een TPU tube, een tweede voor CO2, minitool en plugs. Genoeg om jezelf te kunnen redden tijdens een race.

Foto Jered Gruber
Foto Jered Gruber

Nu we het meeste hebben gehad nog even de laatste specificaties. Er kunnen maximaal 45mm banden in het frame en de vork. Maar Cervelo heeft de geometrie zo gemaakt dat je tot 4mm verschil tussen de banden kan doen, hierbij gaan ze er wel van uit dat de voorband kleiner is. Als je voor een kleinere band kiest aan de voorkant, wordt de fiets meer areo en de geometrie meer gelijk aan een wegfiets. De 4 mm verschil is wat de engineers maximaal aanraden, als je voor kleinere band steekt dan achter. Dan blijft de geometrie zoals deze bedoeld is. Andersom kan dit ook, dus groter voor, maar dan gaat het race gevoel wel wat meer verloren. Uiteraard heeft deze fiets een UDH en kan er een dubbel voor gemonteerd worden. Blijf je bij 1x dan is er een cover voor de schroefgaatjes, dus alles blijft aero. Het frame is alleen geschikt voor draadloos schakelen en wij testen dit met de nieuwe SRAM Rival. Als laatste de bottom bracket, dat is een T47, dus makkelijker zelf te vervangen, als je dat al zelf doet. Genoeg specs en fietsjes toch? Want het gaat er om hoe de fiets is op gravel, worden de claims van Cervelo ingewisseld?

Aero bike die de verwachtingen waar maakt!

Laten we meteen met de deur in huis vallen: Wat. Een. Fiets! Dit hadden we voor het laatst kunnen bewaren, maar na twee dagen testen ben ik enthousiast over deze fiets. Maar laten we eerst het grootste voordeel en nadeel benoemen: dit is een agressieve fiets. Qua rijgedrag en zeker qua geometrie. Het rijgedrag moet je van houden en dat doe ik duidelijk. Omdat ik ook nog eens flexibel ben, kan ik de stuurpen helemaal naar beneden zetten en er comfortabel op zitten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, ben je geen slangenmens dan moet je spacers onder het stuur. Dat kan je minder mooi vinden, maar het is een blijft ook dan een fiets waar je diep op zit, dus hou rekening met je fit. Een paar spacers onder de stuurpen maakt de fiets wel wat stabieler. Hier is makkelijk mee te spelen, want de Aspero maakt gebruik van “split spacers” zodat je niet de remkabels los hoeft te halen.

Nu we dat hebben gehad, hoe rijdt deze fiets? In het kort: snel, stuurt makkelijk en heeft veel comfort. Laat ik op de weg beginnen, daar voelt de fiets heerlijk licht. Het gewicht is ook ruim onder de 8kg, dus dat mag ook wel. Op de eerste dag rijd ik met WTB Resolutes en ook dan voelt het op de weg goed. Maar de tweede dag gaat de fiets pas echt leven op het asfalt. Dan rij ik met Vittoria Corsa Pro Control 42mm banden, deze zijn slick en een van de meest aero banden die Cervelo met de fiets heeft getest. En dat merk je! Klimmen gaat makkelijk door het gewicht, maar ook door de stijfheid van het frame. Die stijfheid merk je nog meer als je gaat sprinten: deze fiets vliegt vooruit. Na de klim is het afdalen en het bijbehorende bochtenwerk is ook dik in orde, ook bij slecht wegdek in de afdalingen. De fiets geeft veel vertrouwen en kan duidelijk meer aan dan dat ik risico’s durf te nemen.

Foto Jered Gruber
Foto Jered Gruber

Leuk, een gravelbike op de weg, maar ik kom er later op terug waarom dit relevant is. Nu eerst even waar je echt op hebt zitten te wachten: GRAVEL! Ook daar is het een hele dikke unit. Hier hoort deze fiets gewoon thuis! Deze fiets geeft zoveel vertrouwen dat de enige keren dat we lek hadden het een stootlek was. We durven zo ver te gaan op de fiets, dat de banden het als eerste begeven. Dat zegt in mijn ogen genoeg, want deze dienen onder andere als “vering” en als de vering op is drukt de band op de velg, met lek als gevolg. De fiets heeft genoeg flex op de juiste plekken. Zo veel zelfs dat ik dacht dat ik met 48mm reed in plaats van 42 mm banden. Een gesprek onderweg met een van de engineers leert dat de fiets zo is ontworpen dat hij flext waar en wanneer dat nodig is en de stijfheid ook op de juiste plekken in het frame zit. De hele carbon layup is daarop afgestemd. En dat is duidelijk een geslaagde missie geweest. Berg op gaat makkelijk, het voelt heel stabiel en je blijft in bijna alle omstandigheden grip houden. Rechtdoor maak ik meteen tempo op deze fiets, vaak zelfs zonder dat ik het doorheb. Dit goede gevoel zet zich voort op de technische stukken en in de afdaling. Er is veel vertrouwen en altijd genoeg grip. Ook met de 42 mm slicks van Vittoria kom ik met bijna alles weg. Alleen met modder is het wat lastiger. Dat dit het geval is, is in mijn ogen grotendeels aan de fiets toe te schrijven. Die zorgt voor het vertrouwen om er echt mee te kunnen racen op bijna elke gravel ondergrond.

Voordat we naar de onderdelen gaan, want ik kan niet wachten om te praten over de nieuwe SRAM Rival groep, eerst nog even waarom deze fiets ook op de weg relevant is. Steeds meer mensen willen gravel rijden en daarbij hoor je vaak de term “one bike to rule them all”. Dat is dit in zekere zin, maar alleen als je wilt racen. Bikepacken zou ik niet aanraden en spatborden kunnen er ook niet op. Maar als je maar plek hebt voor een fiets en je wilt in Nederland alle gravel kunnen pakken in het ene weekend. Om het volgende weekend de Limburgse heuvels onveilig te maken met je vrienden. Dan hoef je de Cervelo tussendoor alleen maar even schoon te maken. Deze fiets is je nieuwe gravel race compagnon!

Banden en maximale bandbreedte

Bij de release komen de Vittoria Corsa Pro Control in 42mm op de fiets, dus daar beginnen we mee. Super brede slicks, die je wat mij betreft bijna overal in Nederland kan inzetten. Vet snel op gravel en zeer adequaat op de weg. Soms als het wat technischer was moest ik met deze banden een gaatje laten, maar daarna rijd je het meteen dicht. En op de asfalt stukken ben je in het voordeel. Dus op de makkelijkere Nederlandse gravelwegen zou ik deze banden 100% aanraden. Alleen met modder zijn ze niet geweldig, maar het zijn ook slicks.

Op dag een van de test rij ik met de WTB Resolute, volgens Cervelo in meerdere opzichten een snelle band. Deze maakt de verwachtingen waar, zeker qua grip en vertrouwen. Als je de nopjes ziet kan je makkelijker een knopje omzetten op de technische stukken. Beide banden passen goed bij de fiets. Op basis van wat voor gravel (of weg) je wilt gaan rijden zou ik aanraden later van banden te wisselen. Dan toch de olifant in de kamer: de maximale bandbreedte die dit frame aan kan is 45mm. En dat terwijl andere merken de focus aan het leggen zijn op bredere banden. Die in veel omstandigheden sneller lijken te zijn. Nu had ik er tijdens deze test geen last van, maar je zou kunnen zeggen dat de route voor deze fiets is gemaakt. En nogmaals voor de echt snelle gravel races en het gravel in Nederland is dit echt een geweldige fiets, ook met 45mm banden.

Het kan niet op!

Is het dan alleen maar hosanna met de nieuwe Aspero? Nou… Nee… Zoals ik net al aangaf gaat de maximale banden breedte tegen de huidige trend in. Dat mag van mij wat breder, maar je zou kunnen zeggen dat is niet het doel van deze fiets. En dan geef ik je nog gelijk ook! Wil je dat, dan moet je kiezen voor aan ander model van Cervelo. De geometrie is echt aero race, daar bestaat geen twijfel over. Dus kijk goed of je daarmee weg komt. Maar pas je op deze fiets, dan is de geo zo goed dat je er heel veel plezier aan gaat beleven! Ok toch een ding wat mij echt tegen staat. De downtube storage… Volgens Cervelo is dit de beste en de lichtste uitvoering ooit. Zal wel. Je moet beide bidons verwijderen, maar dat is nog tot daar aan toe. Het klepje gaat moeilijk open en als het open is, krijg je de klep met bidon moeilijk langs de andere bidon uit het frame.

Op de klep zit dus een bidonhouder, aan de ene kant makkelijk, want je hebt iets om vast te houden. Aan de andere kant kan het totaalpakket maar moeilijk er uit door de andere bidonhouder. Om je spullen kwijt te kunnen levert Cervelo 2 sleeves mee. Eentje voor een TPU Tube, een gewone van butyl gaat niet passen. Eentje voor een mini-mini-tool, plugs en CO2. Met een aantal andere testers hebben we de kleinste varianten van al deze tools bij elkaar gelegd. En je voelt het al aankomen… Past niet.

Als je dit wilt gaan gebruiken heb je van alles de kleinste versie nodig die bestaat en dan is het alsnog proppen. Had dus voor mij niet gehoeven. Maar als je er niks achter stopt, kan je de sleeves verwijderen en wat gewicht besparen. Met wat passen en meten zou ik veel hiervan in de toptube bag stoppen en een kleine zadeltas gebruiken. Of op een andere manier die je zelf fijn of snel vindt. Want als je dit moet “uitpakken” tijdens een race ben je de concurrentie kwijt. Al met al zijn dit kleine punten, het is een top fiets met een specifiek doel. Iedere fiets heeft wel een aantal van deze kleine nadelen. Ik blijf dus bij mijn opening: dit is een fiets die de verwachtingen waar maakt! Mijn complimenten aan Cervelo voor het maken van een comfortabele aero gravel bike. Ik wil er eentje! (Bel mij, jullie hebben mijn nummer.)

Alle specificaties (voor als je dat wilt)

  • Cervelo Aspero-5 2025
  • Maten gaan van 48-61
  • Afmontage: Cervélo, afhankelijk van welke afmontage je kiest met gewone of extra aero stuur.
  • Wielen: Reserve -40mm voor en 44mm achter
  • Banden: Corsa Pro Control TLR G2.0 700x42c van Vittoria
  • Bottom Bracket: T47
  • Groepset: SRAM Force of SRAM Red, beiden met powermeter
  • Zadel: Prologo en het type hangt af van de afmontage
  • Kleuren: Zwart (saai), Royal Mercury (deze mocht ik testen, heel nice hoor) en als frameset ook in Blue Nitrate en die mag er ook zijn. Maar bij de laatste mag je dus alle zelf opbouwen (succes!)

Lees ook van Thomas Bogaard

Review gloednieuwe Cervélo Aspero-5

Thomas Bogaard mocht de nieuwe Aspéro 5 al testen in Girona en dít is zijn oordeel

Service Course (Materiaal)

BBB Valor Flux Review

Service Course (Materiaal)