Foto Specialized

Service Course (Materiaal)

Roval introduceert drie nieuwe wielsets: sneller, slimmer en lichter dan ooit

Specialized komt onder het Roval-label met drie nieuwe wielsets die het segment high-performance racewielen opnieuw willen definiëren: de Rapide CLX Sprint, Rapide CLX III, en de Rapide CL III. Volgens de maker is elk van deze sets ontwikkeld met een ander doel voor ogen – van sprints tot allround prestaties – maar met één gezamenlijke missie: winnen. We gaan zien of Remco hiermee Tadej en Jonas naar de kroon kan steken.

 

Aerodynamische revolutie: diep voor, ondiep achter

Waar conventie dicteert dat de diepste velg achteraan thuishoort, gaat Roval tegen de stroom in. Op basis van windtunneltests, computermodellen en praktijkresultaten – waaronder de winst van Remco Evenepoel op de Olympische tijdrit in Parijs 2024 – werd gekozen voor een dieper voorwiel en een iets ondieper achterwiel. De verklaring: 90% van het aerodynamisch voordeel komt van het voorwiel. Door hier maximaal op in te zetten, levert Roval winst in seconden én stabiliteit.

Sprintwapen: Rapide CLX Sprint

De Rapide CLX Sprint is ontworpen voor het ultieme sprintmoment: 63mm vooraan en 58mm achteraan, geoptimaliseerd voor topsnelheden. Met een totaalgewicht van 1.395 gram en lichtgewicht composietspaken van Arris is deze set 125 gram lichter dan zijn voorganger. In sprintsimulaties is het wiel 18 centimeter sneller over 250 meter dan de CLX II – een verschil dat over winst of verlies beslist.

  • Gewicht: 1.395 gram
  • Aero profiel: 63mm (voor) / 58mm (achter)
  • Spaken: Aero Composite met titanium einden
  • Naven: Roval LF Hub, DT Swiss 180 EXP
  • Bandcompatibiliteit: geoptimaliseerd voor 28mm

Allrounder: Rapide CLX III

De Rapide CLX III is de opvolger van de populaire CLX II en levert dezelfde aerodynamische voordelen, maar is met 1.305 gram liefst 215 gram lichter. Dit is het wiel voor koerssituaties waar balans tussen gewicht, snelheid en stuurprecisie cruciaal is. De CLX III maakt gebruik van dezelfde composietspaken, een 51/48mm velgdiepte en is ontworpen met extra focus op tubeless-veiligheid en lekbestendigheid.

  • Gewicht: 1.305 gram
  • Aero profiel: 51mm (voor) / 48mm (achter)
  • Tubeless features: FlatStop bead hooks
  • Stabiliteit: +39% minder kans op pinch flats

Toegankelijk alternatief: Rapide CL III

Voor wie zoekt naar de prestaties van de CLX-wielen maar tegen een vriendelijker prijskaartje, is er de Rapide CL III. Met stalen DT Swiss Competition Race-spaken, DT Swiss 350-naven en een totaalgewicht van 1.555 gram biedt dit wiel aero-prestaties en tubeless veiligheid voor een breder publiek.

  • Gewicht: 1.555 gram
  • Aero profiel: 51mm (voor) / 48mm (achter)
  • Spaken: DT Swiss Competition Race
  • Naven: DT Swiss 350

Innovaties onder de radar

Alle wielsets zijn ontworpen voor gebruik met de Specialized RapidAir TLR 28mm band en beschikken over een interne velgbreedte van 21mm – een keuze die ontstond uit duizenden CT-scans, CFD-simulaties en praktijkproeven. De breedste bead hooks op de markt zorgen voor optimale veiligheid bij impact. Bovendien zorgen deze velgen voor meer stabiliteit bij windvlagen – getest tussen 0,5 en 2 seconden, de kritische zone voor stuurreacties.

Voor wie zijn deze wielen?

  • Rapide CLX Sprint: wedstrijdrijders, sprinters, criteriumracers.
  • Rapide CLX III: allround racefietsers, bergop en vlak.
  • Rapide CL III: fanatieke amateurs die performance zoeken met budget in het achterhoofd.

Lees ook van HetisKoers!

Roval introduceert drie nieuwe wielsets: sneller, slimmer en lichter dan ooit

Service Course (Materiaal)

S-Works Torch Remco Shoes: a touch of Evenepoel

Nieuwste (en duurste) S-works fietsschoen is ontwikkeld samen met Remco Evenepoel

Service Course (Materiaal)