Foto BEAt - Ridley
Service Course: Neerlands eerste club-profteam BEAT rijdt volgend jaar een Ridley Noah 3.0 dit is wat jij er over moet weten!
De renners van BEAT rijden natuurlijk met topklasse materiaal. Vorig jaar met een Amerikaanse sponsor en voor 2026 is er nu de samenwerking met Ridley. De nieuwe Ridley Noah 3.0, waar ook het Uno-X team verschillende zeges mee boekte, is toegevoegd aan de vloot van BEAT. Voor de service course namen we deze fiets onder de loupe. Want dat is uiteindelijk wat we óók leuk vinden: nerden over materiaal. Hogere stacks, wattjes zoeken. Dat werk. Thomas dook er helemaal in. Wil jij meer weten over deze straaljager van een fiets? Lees dan snel verder!

Uiteraard is deze uitvoering van de Ridley Noah uitgevoerd met Shimano Dura Ace ook bij Ridley te bestellen. Maar je kan de fiets ook helemaal zelf samenstellen. Er staan een aantal standaard configuraties op de site, als je wilt kan vanaf het frame de fiets zelf opbouwen. Wil je nu zelf een nieuwe Noah 3.0? En dat wil je! Dan kies je het frame en kan je daarna zelf de kleuren kiezen, van paars met goud tot BEAT groen. Daarna kan je kiezen voor de gewenste groepset en kan je de fiets zo pro maken als je zelf wilt. Carbon wielen er bij? Uiteraard kan dat ook! Kies wel even voor dikke en diepe aero wielen, daar vraag deze fiets wel om. Maar het allermooiste: je kan zelf een stuur en stuurpen kiezen (of de maten van de geïntegreerde cockpit). Zo kan je, je ideale fit bereiken op deze vette fiets. Wel een groot voordeel ten opzichte van hoe veel andere merken het doen. Is het dan alleen maar halleluja? Nou… een puntje dan elke maat fiets heeft 172.5 lengte cranks, dat had ook wel een keuze mogen zijn.
Dan duiken we nu dieper in het frame. De Noah heeft dezelfde geometrie als de Noah Fast. En de geometrie schreeuwt volbloed racer! Het voordeel voor de gewone man is dat er meer keuze is voor groepsets en verschillende maten sturen en stuurpen. Nu we het toch over geometrie hebben, deze is modern te noemen. De zadelbuis is steiler voor een meer open heuphoek. De bottom bracket is lager, zodat je meer in de fiets zit en meer stabiliteit hebt. Maar om dezelfde fit te houden is de bovenbuis even lang gebleven. De reach is wel langer door het zadel meer rechtop te zetten, maar effectief is de afstand van de zadelpen tot het stuur hetzelfde.
Dan nog wat laatste feitjes die je als echte liefhebber niet wilt missen. Laat ik beginnen met de maximale banden die in het frame passen: 34mm!!! Wat een feest, meer aero en meer comfort? Kom maar door! En hiermee kan je ook nog eens wat hero gravel meepakken. Lekker toch? We hadden het eerder al even over de keuze voor groepsets, de fiets heeft een UDH, dus je bent wel weer even futureproof op dat gebied. Ook kan je kiezen voor een 1x opstelling zonder voorderailleur. Mijn persoonlijke top tip! Daarnaast is het frame gemaakt met Toray carbon en die Japanners weten waar ze het over hebben. Het carbon wordt dan zo in het frame gelegd dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de nieuwste UCI reglementen. Helemaal hyper modern dus! En ja, toch een klein nadeel: een BB86. Had van mij een T47 mogen zijn, alhoewel dat vaak ook lastig is op raceframes.
Oh en Ridley, jullie lezen mee: de configurator heeft nog geen BEAT design… Fix dat even!
Hopelijk zijn jullie nu helemaal bekend met de fiets. Wil je meer weten of er eentje bestellen? Dat kan HIER: https://www.ridley-bikes.com/en_NL/bikes/SBINH3RID107