Service Course: Review Redshift Suspension stem
Deze zomer kwam bij mezelf de vraag op, wil ik wat anders? Deze vraag kwam op vanwege de maximale bandbreedte (en daarmee comfort) en de diverse roestplekjes op het frame. Uiteindelijk kon ik geen afstand doen van mijn geliefde stalen ros. Want ja, deze fiets is ook nog eens van staal.
Op mijn woon-werk verkeer rijd ik op een single speed racefiets. Let op single speed is dus geen fixie! Ik heb gewoon netjes velgremmen om op normale wijze tot stilstand te komen. Deze single speed is 8 jaar oud en dat is in racefiets termen een eeuwigheid. Toen waren er wel schijfremmen, maar waren ze nog lang niet standaard. Zeker niet voor dit type fietsen. Ik vind mijn single speed geweldig voor dagelijks gebruik. Er is nauwelijks sprake van onderhoud en de eenvoud is geweldig. Een frame, crankset, twee wielen, zadel(pen), stuur(pen) en 2 remmetjes. De kabels lopen lekker buitenom en het zijn er ook maar twee. Geen versnellingen, betekent niks afstellen. Geen smerigheid bij regen, sneeuw of andere neerslag. Geen slijtage of verliezen door een scheve kettinglijn.
In de zomer heb ik daarom eerst mijn fiets opgeknapt. De roestplekken zijn aangepakt. Helaas was de originele lakkleur nergens te krijgen. Dus ben ik voor de kintsugi look gegaan. Alhoewel dit in Japan vooral toegepast wordt op servies, vond ik het voor deze fiets ook passend. In de Japanse schoonheidsleer dragen de sporen van breuk en herstel bij aan de schoonheid van een voorwerp. Dat is waar kintsugi over gaat en daarom zijn er overal oranje kenmerken op de fiets verschenen. Maar goed dit artikel gaat niet over kintsugi, maar over een stuurpen. Na de kintsugi actie, heb ik nieuwe spatborden gekocht en mijn tailfin rek gemonteerd. Als laatste heb ik een bullhorn gemonteerd met TT-remgrepen. Het is een bijzondere fiets geworden.

De oranje stipjes zijn allemaal bijgewerkte roestplekje
Daarna begon de zoektocht pas echt. De zoektocht naar meer comfort. Want dat was de belangrijkste aanleiding voor het stiekem kijken naar een nieuwe fiets. Op de weg rijd ik al minimaal met 30mm banden en het liefst met 40mm. Op gravel rijd ik met 44mm banden en dat rijdt allemaal zo comfortabel. Met maximaal 25mm banden op de single speed is het dan wel even afzien!
Zo kwam ik bij de Redshift suspension stem uit. Kan een dergelijke stem het comfort verhogen? Het korte antwoord is: jazeker!
Hoe werkt de suspension stem?
De Redshift ShockStop is een verende stuurpen die het doel heeft om kleine schokken en trillingen uit de weg te filteren voordat ze je handen bereiken. In de kern combineert hij een scharnierend mechanisme met vervormbare elastomeren die als veer én demper functioneren.
Wanneer het voorwiel over een oneffenheid rijdt, ontstaat er een opwaartse kracht op het stuur. De stuurpen kan licht meebewegen dankzij een intern draaipunt vlak bij de stuurbuis. Die beweging, ongeveer 20 millimeter, verloopt gecontroleerd via één of meer elastomeerblokken onderin de stuurpen. De vering werkt in een natuurlijke richting: niet recht naar beneden, maar iets naar achteren, in lijn met de krachten die tijdens het fietsen op het stuur werken. Daardoor blijft de handpositie stabiel en behoudt de fiets zijn precieze stuurgedrag, ook op ruw terrein.
De elastomeren keren na de vervorming soepel terug in hun oorspronkelijke vorm. Zo absorberen ze de energie van de klap en voorkomen dat die rechtstreeks naar je handen en armen wordt doorgegeven.
Iedere kleur is een andere sterkte elastomeer.
De elastomeren zitten verstopt in de stuurpen.
In gebruik
Het is een technisch verhaal, maar het gebruik is simpel. Je ziet je stuur op en neer gaan en dat is even wennen. In het begin ging ik er te veel op letten. Ook had ik de neiging om MTB technieken te gebruiken. Als ik een gat in de weg zie dan heb ik de neiging om de fiets het gat in te duwen. Maar zo werkt het niet. Je moet er gewoon mee rijden en dan filtert het veel oneffenheden weg. Zo simpel is het.
Zeker klinkers of andere kleinere oneffenheden worden goed gefilterd. Erg prettig op mijn woon-werk route, waarbij ik meerdere keren over lange klinkerstroken rijd. Zeker vroeg in de ochtend in het donker. Dan is het toch prettiger wakker worden, dan als continue je stuur uit je handen stuitert.
Het is echter geen magisch middel. Ik rijd met 25mm banden en die blijven een beetje stug en hard. Dus bij grote klappen voel je het nog steeds. De kleintjes worden weggehaald en dat is in ieder geval prettig.
Close-up van de stuurpen
Ik heb het ook voor een rit gebruikt op mijn gravelbike. In combinatie met brede banden is het echt super. Dan is het of je continue over tapijt rijdt. Heerlijk! De geometrie van mijn gravelbike sluit echter niet goed aan bij de maat stuurpen die ik heb voor mijn woon-werk fiets. Dus een lange rit testen zit er niet in.
Een ander aandachtspunt is de hoogte van de klem op je voorvork. Deze is vrij groot. Heb je nu een kleine klem en rijd je helemaal slammed, dan kan het zijn dat je hoogte tekort komt. Maar aan de andere kant. Als je het fysiek aankunt om slammed te rijden, dan zit je waarschijnlijk niet te wachten op een dergelijk product.
Werkt het op alle fietsen?
Ik wilde de stuurpen ook testen op mijn Omnium cargobike, maar dat is geen goed idee. Een recht of naar achteren gekromd stuur werken niet goed in combinatie met de stuurpen. Je steunpunt moet echt voorbij het scharnierpunt liggen om effect te ervaren. Dus het werkt niet als toevoeging op een fiets met een recht stuur zoals MTB’s en trekkingfietsen.
Kosten en gewicht
De Redshift suspension stem is niet goedkoop. Op de site van Redshift zelf is hij €219,99. Elders is hij wel iets goedkoper te verkrijgen. De stuurpen weegt, verschillend per lengte, tussen de 200-300 gram. In vergelijking met een simpele aluminium stuurpen is dit zo’n 50-150 gram meer. Het is een comfort product, dus zelf maak ik me dan niet zorgen om snelheid en gewicht. Maar ik weet dat deze vraag wel leeft.
Onderhoud
Onderhoud is er niet voor deze stuurpen. In theorie kunnen de elastomeren ‘vermoeid’ raken, waardoor de rek eruit gaat. Maar dat is meer theorie dan echte praktijk. Dit is een groot verschil met verende voorvorken. Die hebben regelmatig onderhoud nodig. Dat onderhoud is ook nog eens niet goedkoop. Dat lang niet iedereen een voorvork laat onderhouden, is een andere kwestie.
Heeft het opgeleverd wat ik er van had verwacht?
De suspension stem is zeker een verbetering. Ik laat deze stuurpen er lekker op zitten. Om dat besluit te testen heb ik ook de oude stuurpen even terug geplaatst. Dan merk je echt het verschil.
Het nadeel is dat ik nu aan de achterzijde meer trillingen ervaar. Die waren er anders ook natuurlijk, maar nu ervaar ik het daar meer. Dus wie weet komt er een vervolg op dit stuk met de Redshift suspension seatpost. Dan had ik beter meteen voor het volledige Schockstop system kunnen gaan, welke ook door Redshift wordt aangeboden.
De suspension stem is echter geen magisch product. Een fiets met bredere banden is een grotere verbetering. Maar dat vergt ook een grotere investering dan de €220,- die het nu kost. Op langere ritten is het zeker een goede investering. Dan levert het totaal van de kleine schokjes een grote belasting op. Voor mijn korte, 30km, woon-werk ritten is het fijn voor het comfort, maar weet ik niet of ik er nog een keer €220,- voor over heb.


