Tour de Rwanda: de laatste test voor de WK organisatie
Vooroordelen. Iedereen heeft ze. Bij de een zijn die wat sterker aanwezig dan bij de anders. Over Afrika in het algemeen en over Rwanda in bijzonder heersen veel vooroordelen. Al is het maar vanwege het feit dat het in Afrika is en de historie in de jaren ’90. Namens Het is Koers! ging Bart Koetsier naar de Mur de Kigali om de laatste etappe in de Tour du Rwanda vast te leggen. Om ook eens te kijken of vooroordelen wel bevestigd (moeten) worden. Het werd een interessante trip!
Fotocredits: Bart Koetsier
Zaterdag 1 maart 2025 – de dag voor de etappe
De dag voor de doorkomst en finish van de Tour du Rwanda in Kigali is er van tourkoorts nog weinig te merken. Het leven op de straten van de Rwandese hoofdstad kent zijn eigen verloop. Op de bewuste ‘Mur’ zijn de scootertjes en het andere lokale verkeer aan hun wekelijkse zaterdagroutine bezig. Geen enkel spoor van een aanstaande koers.
Bovenop de Mur is Frank, een jonge ondernemer druk aan het werk. Zijn quote is er eentje om te onthouden. Want hij kijkt met de blik van een local naar het wegdek en geeft zijn duidelijke mening: “Kijk eens naar dit wegdek, hier kunnen geen fietsen overheen!”

Zondag 2 maart
Op zondag is de grote doorkomst. Het parcours van die etappe volgt eigenlijk het WK parcours, of in ieder geval is de Mount Kigali en Mur de Kigali opgenomen in de route. Op de Mur hebben enkele tientallen fans zich al verzameld voor de gang over de befaamde ‘Mur’.
De regen van de afgelopen uren zorgt wel voor wat rommel, maar iedereen is er klaar voor. Politie gereed, fans gereed, camera in de aanslag. Maar ineens is er commotie: ‘de koers is omgelegd’ klinkt er door de menigte heen. Er is verwarring, de politie staat er ook verrast bij. Zij horen net dat de koers is omgelegd.
Snel schakelen naar het alternatief. Er zit niks anders op. Spullen pakken en rennen naar de andere weg. Dat levert enkele hele fraai beelden op van de koers en van het publiek.
Achteraf horen we van alles wat er speelt. Een grote valpartij bij de start zorgde al voor 40 minuten vertraging. Door de regenval was er ook sprake van een aardverschuiving en dat zorgde voor een uiteindelijke neutralisatie van de koers. De laatste ronde van het lokale circuit werd en groupe gereden, zonder koers.
Dit artikel en de beelden zijn mede mogelijk gemaakt door: