Foto Charly Lopez
Visma-Lease-a-Bike scoort dikke vis met NIKE
Nike werkt stapje bij beetje aan een retour in de wielersport. Het grootste sportkledingmerk ter wereld was in het afgelopen decennium niet zichtbaar in de wielersport. Na een mega succesvolle samenwerking met o.a. Lance Armstrong, US-Postal, Discovery en ook via sponsoring van de truien in de Tour, trok het merk zich in 2012 terug uit de sport. Het USADA rapport over dopinggebruik door hun oogappel Armstrong was dé reden. De wielersport was niet goed voor het imago van Nike.
Recent kwam de ommekeer. Nike sponsort al langer individuele atleten, eigenlijk in alle sporten. Meestel combineren ze dat met een meer overkoepelende aanpak, door ook toernooien, competities (zie het voetbal) of teams te sponsoren. Het wielrennen is wat dat betreft bijzonder, omdat bijvoorbeeld clubteams (en shirts van teams) niet direct gedragen worden. Iets met De Wielercode, iets met dat je niet in een teamshirt door de stad gaat banjeren. Je kent het wel.
Met de sponsoring van Mark Cavendish (eigen schoen) en Demi Vollering (ambassadrice van het merk) kwam een nieuwe benadering van de sport naar voren. Nu doet Nike er een stapje bij door de kleding van Visma te sponsoren. De vrijetijdskleding, wel te verstaan. Ik verwacht toffe ‘urban shoots’ met Vingegaard, Van Aert en Benoot. Laporte in de haven, Campenaerts voor de caravan. Dit wordt wat.
Of Nike na dit jaar ook de sportkleding gaat oppakken, das een tweede. Daar is ruimte voor, maar het merk zal wellicht de brand fit en de resultaten van de samenwerking met de ‘BEES’ graag afwachten.
Wie weet zien we ze wel terug bij de Rockets, want daar is de ruimte voor een activatie inclusief fankleding meer aanwezig. We gaan het zien!