Wat kunnen wij gewone sterverlingen leren van Jan-Willem van Schip (zelfs als je geen 20 cm stuurpen hebt)?
Jan-Willem van Schip een naam die direct zorgt voor verdeeldheid in het peloton en onder fans. Laat ik meteen met de deur in huis vallen, ik ben fan! Dus na zijn laatste diskwalificatie ben ik daar meteen in gedoken en dan niet of de UCI gelijk heeft. Maar wat kunnen wij gewone stervelingen leren van Jan-Willem? Nou genoeg kan ik je vertellen!
Eerst even opwarmen
In het peloton zijn er meerdere renners met betere posities bezig. Ooit werd er begonnen door statisch te meten in de windtunnel. Zet een renner op de fiets en ga net zo lang sleutelen aan de positie, de fiets en de kleding tot de CdA zo laag mogelijk is. Hierbij is A je frontaal oppervlak. Dus heb je brede schouders heb je pech. Cd is de waarde van luchtweerstand, die kun je dus verlagen door bijvoorbeeld aero sokken. Nu we dat weten gaan we weer terug naar de eerste windtunnel testen.
Een renner op een fiets en dan maar aanpassen. Of je in die houding goed kan fietsen, dat is niet belangrijk. Gelukkig zijn we daar van teruggekomen. Renners trappen nu gewoon in de windtunnel, dus ze kunnen in ieder geval met deze houding fietsen. Maar tegenwoordig is er een nieuwe stap Watts per CdA. Dus hoeveel Watt kan je produceren in een bepaalde positie. Hier komt dus een bikefit bij kijken. En ga je dus winsten uit de bikefit afwegen met hoe aero dit is.
Bikefit is voor iedereen, niet alleen voor de profs
>Leuk leuk, maar wat heb ik hier aan? Hierdoor zie je dus dat sommige renners meer menselijke posities aannemen. Een aantal spacers onder het stuur is misschien minder aero, maar als je daardoor je armen parallel met de grond kan houden win je juist en kan je harder trappen. Dus wil jij ook vet aero fietsen, maar wel praktisch blijven. Handen op de shifters en armen parallel met de grond en beuken maar. Ga daarin niet te hoog met je stuur, want als je te hoog gaat kan het zijn dat dit niet ten goede komt van het stuurgedrag van je fiets. Een passende fiets is daarin belangrijker want dat levert vertrouwen en een fijn stuurgedrag op. En meer plezier is ook meer Watts. Maar een bikefit kan hier ook zeker in helpen.
Want dat brengt ons weer een stap dichter bij Van Schip. Hij en andere renners hebben met een bikefit het zadel steeds meer naar voren gezet. Van de UCI mag je zadel 5 cm achter je bottom bracket zitten, niet minder dan 5. Zo kan het zadel vaak hoger en heb je in theorie een betere techniek. Dat geldt dus niet voor iedereen. Als je dit wilt testen, schrijf dan wel even de startwaarden van waar je zadel nu staat op. Zo kan je altijd terug, want deze positie is niet voor iedereen. Ook omdat veel fietsers het zadel al te hoog hebben staan. Deze meer voorwaartse positie zorgt er vervolgens voor de profs voor dat ze, om dezelfde positie te behouden, een nog langer stuurpen nodig hebben. Sommigen rijden zelfs met 15cm! Waar je voor normale fietsers vaak waardes tussen de 8 en 12 cm ziet. Op gravelbikes vaak nog korter. Dus ook dit is niet voor iedereen. Maar stel je fiets is al te lang, iets wat ook vaak voorkomt, kan dit een oplossing zijn.
Ok genoeg over de normale prof, we gaan naar Jan-Willem van Schip! Hij heeft met zijn zadelpen het zadel waarschijnlijk precies 5 cm achter de bottom bracket staan. Ook is deze man lang, 194 cm om precies te zijn. Dus daar hoort een lange stuurpen bij. Hij gebruikt er eentje van 20 cm! Maar dat is nog niet alles, deze is ook positief. Dus zijn bovenarmen zijn niet gelijk met de grond. Ze zijn zo hoog dat hij in de buurt komt van een tijdritpositie. Nog extra aero!
Bruikbare aero
Dan de vraag die je nu hebt: wat heb ik hier aan? Aan deze positie niet direct iets. Je fiets zal niet beter gaan sturen door deze positie en je moet echt een sterke core hebben om lang zo te kunnen fietsen. Dat betekent niet dat je er niks van kan leren.
Het is al eerder gezegd: een bikefit kan je helpen om zo efficiënt mogelijk te fietsen. Misschien ga je er niet direct harder door fietsen, maar dat kan zeker wel. Je gaat wel energie besparen door goed te fietsen en zo kan je beter aankomen bij de bordjes sprint om deze te winnen, of gewoon langer comfortabel te fietsen. Geef ook bij je bikefit aan wat je doelen zijn. Zo kan je tot een zo goed mogelijke Watts per CdA waarde komen. Hierbinnen kan je er dus proberen voor te zorgen dat je kan fietsen met je armen parallel met de grond.
Tegelijkertijd kan je je core gaan trainen. Een betere core zorgt voor een betere overdracht van je kracht op de pedalen. Daarnaast zal later ook merken dat je minder vermoeid bent van hetzelfde ritje. Gezien niet alles uit je benen hoeft te komen. De volgende stap is flexibiliteit. En ja dat betekent Yoga, of noem het rekken en strekken. Voor beiden is op YouTube genoeg te vinden om hier mee te beginnen. Maar 10 minuten op een matje per dag kan je al snel veel winst opleveren. En je kan echt wel TV kijken en rekken tegelijkertijd. Dus je hoeft er niks voor op te geven. Als je dit op orde hebt heeft de innovatie van Jan-Willem er hopelijk voor gezorgt dat fabrikanten bruikbare aero fietsen en onderdelen hebben gemaakt voor de gewone fietser. Want daar zit ook veel winst in. Wat kan de gewone fietser helpen om meer aero te zijn? Een dikke TT bike is vet, maar is niet voor iedereen. Door Jan-Willem gaan fabrikanten hopelijk kijken naar wat iedereen kan helpen.
Kijk bij je nieuwe aero positie dus als eerste naar wat jij aan kan en laat je daarbij helpen door een bikefitter. Pak ondertussen core oefeningen met rekken en strekken op. Oeh ah ochtendgymnastiek! Dan kan je daarna zorgen dat je positie nog beter en krachtiger is. En gaan je Watts per CdA door het dak. En gezien we in een winderig landje wonen, ga je daar heel blij mee zijn. Bedankt Jan-Willem!
Vond je dit nog niet nerd genoeg of luister je liever? Pak dan de laatste bikefitspecial van De Wielercode er bij:
Daarin gaan we samen met Harmen van https://wielrenschool.nl/ nog dieper op deze onderwerpen in.
WIL JIJ NET ALS MIKE & THOMAS EEN EIGEN SHOW BIJ HIK? OF HEB JE EEN ANDER CONTENT IDEE? STUUR DAN EEN BERICHTJE NAAR INFO@HETISKOERS.NL
Gewoon een artikel insturen? dat kan via deze link