Wielercultuur

Wedstrijden met een ander belang (en met punten)

De wielerkalender is goed gevuld. Tenminste, als je alle wedstrijden op alle niveaus mee telt. Terwijl de voorjaarsklassiekers worden afgewerkt, zijn er nog meerdaagse koersen over het hele continent. Klachten over een tekort aan koers, dat is eigenlijk best gek. Of is het een tekort aan financiering? Who knows. We werden op de redactie getriggerd door de verschillende rondes en meerdaagse koersen die onder de radar blijven, maar wel een functie vervullen.

Tour of the Alps

Je zou er zomaar langs gezapt kunnen hebben. Dan wel bewust, dan wel onbewust. Al enkele jaren wordt deze vijfdaagse georganiseerd in de regio’s Trentino, Sudtirol en Tirol. De Euregio, zoals ie zo mooi heet, heeft ergens een subsidie pot gevonden en legt daarvan een mooi parcours neer. Niks meer aan doen. Er is deelname van WorldTour teams, pro-conti level ploegen, conti ploegen en het nationale team van Oostenrijk. De rondjes zijn best wel mooi en er zitten taaie finishes bergop in. Wist jij dat Thymen Arensman er een solo van 80km had uitgeperst? En dat hij de volgende dag weer uit de leiderstrui werd gepieft? De tour of the Alps heeft qua branding sowieso wel een probleem. Want de Alpen, liggen die ook in Italië? Iedereen zou het de Dolomiti Tour willen noemen, met een uitstapje naar Oostenrijk. Of de Euregio tour. Het is te hopen dat de regio’s niet té veel geld uitgeven aan deze promotie, want het lijkt schieten met hagel.

Presidential Tour of Türkiye

Voor de Tour of Türkiye of volledig de Presidential Cycling Tour of Türkiye geldt een beetje hetzelfde. Het zijn maar liefst 8 etappes, die vooral de kustlijn lijken te volgen. Dat het hier een prestige project betreft dat mag duidelijk zijn. Turkish Airlines sponsort, de overheid zit er dik in met geld en de nationale TV zenders zullen uitzenden. We zullen komende week wat dichterbij de actie zijn in deze Tour, dan kunnen we een beter beeld krijgen van de inner workings en wat er wordt gedaan aan het promoten van fietsen voor de locals. Turkije zet al enkele jaren in op fietstoerisme en wil graag een groene bestemming zijn. Duurzaamheid als uithangbord.

Dat het promotie betreft moge duidelijk zijn. Fietspromotie in de breedste zin des woords. De een noemt het een goede zaak, de ander zal neigen naar andere termen. De waarheid ligt genuanceerder. Als duurzaamheid de insteek is, dan is fietsen promoten een goede zaak. Of de renners ook in de duurzame fietshotels verblijven, dat weten we later. Dat zou in ieder geval bijdragen aan de strategie. Who knows.

Functie verandert

Zowel de TotA als de ToT zijn zoals alle rondes begonnen als content creators voor dagbladen, als regio promotie of anderszins. Uiteindelijk zijn veel rondes begonnen als ‘speeltje’ voor media eigenaren. De Tour is dat doel ruimschoots voorbij geschoten. Andere rondes zitten blijkbaar nog in die fase.

De TotA en ToT, de Ronde van Romandie, Ronde van Bénin en andere wedstrijden vullen inmiddels een bredere functie dan alleen promo. In de grote kaart en opbouw naar de grote rondes zijn het opwarmingskoersen. Met betekenis, met punten, maar het zal niet veel doen voor de startpremie in de acht van Chaam of profronde van Surhuisterveen.

Relevantie

Het blijft een uitdaging voor dit soort rondes (net zoals de Itzulia, de Catalaanse week, de ronde van Portugal/Kroatie/Polen etc) om de juiste relevantie te hebben en te houden.

In de strategie om de regio te promoten gaan organisatoren te vaak ervan uit dat het zien van een mooie omgeving mensen doet aansporen om er zelf heen te gaan. Daar is meer voor nodig.

Ook om de strategie op alle lagen door te voeren en er ook nog een boterham mee te verdienen…dat wordt een tweede.

Voor een kleine ronde als Turkije, Tour of the Alps of Romandië is het lastig om relevant te blijven. Zelf quiz ik mensen nog wel eens: weet jij nog waar de Tour startte vorig jaar? Waar etappe 2 startte en etappe 3? etc? En voor 2023? en daarvoor? Weet jij waar de Tour of the Alps uberhaupt reed? Was etappe 3 al in Oostenrijk of nog in Italië? of allebei?

Antalya-Antalya zal vandaag wel blijven hangen en ook Babadag is een klim die velen zal doen duizelen, maar Kemer-Kalkan zal nog wel wat extra marketing euro’s kunnen gebruiken. Of dus een stuk van de redacteur hier.

In de veranderende wereld van media/content en marketing, zal er toch een keer wat veranderen? Want anders zullen deze koersen een voetnoot in de geschiedenis blijven. Of een mediamoment in de niet aflatende trein aan content van de Tietema Rockets.

Lees ook van HetisKoers!

Wedstrijden met een ander belang (en met punten)

Over de Presidential Tour of Turkey en de Tour of the Alps

Wielercultuur

Voorbeschouwing Luik-Bastenaken-Luik 2025 (vrouwen) – Pakt Pieterse weer de winst?

Wordt het een strijd tussen Vollering en Pieterse of kan Kopecky zich ook mengen in de strijd?

Koersverhalen