lang="nl-NL"> Dé Wielercode - HET IS KOERS!
Site pictogram HET IS KOERS!

Dé Wielercode

DE WIELERCODE

Ignorantia legis non excusat

# 1

Je zult altijd de code respecteren en navolgen.

 

1.1 Wie de code volgt is een fietser.

1.2 Wie de code niet volgt zit op een fiets.

1.3 De code zal iemand begrijpen, die de gedachten welke erin uitgedrukt zijn zelf al eens gedacht heeft.

# 2

Steun altijd je lokale fietsenmaker.

 

2.1 Wil je op een Bianchi rijden en je lokale fietsenmaker verkoopt geen Bianchi dan heb je pech. Rij op een ander merk, zo erg is dat nu ook weer niet.

2.2 Is je lokale fietsenmaker een broddelaar, dan mag je een andere fietsenmaker zoeken.

2.3 Indien je lokale fietsenmaker alleen maar Trek verkoopt, dan mag je ook een andere opzoeken.

2.4 Je zult nooit een fiets kopen, of gelijk wel ander materiaal, in winkels als Decathlon, Hallfords, A. S. Adventure, etc.

# 3

De fiets is het belangrijkste instrument in je leven, het is dan ook noodzakelijk te beseffen dat de fiets altijd op de eerste plaats komt.

 

3.1 Je zult je fiets altijd goed onderhouden.

3.2 Je zult nooit aan een tocht beginnen met een vuile fiets.

3.3 Je zult je fiets nooit schoonmaken met een hogedrukreiniger in een benzinestation.

3.4 Zadel, stuurlint en banden zullen altijd dezelfde kleur hebben. Een stuurlint zal zwart of wit zijn.

3.5 Een stuurlint mag een andere kleur hebben mits het past met het frame, maar zal altijd zwart of wit zijn.

3.6 Een buitenband mag een andere kleur hebben mits die past met het frame, maar zal altijd zwart zijn.

3.7 De merknaam van de buitenband zal zich altijd net onder het ventiel bevinden en wel zo dat het ventiel precies in het midden staat van de merknaam.

3.8 Je zult nooit een sticker aanbrengen op de fiets.

3.9 Een fietspomp zal nooit aan het frame bevestigd worden.

3.10 Je zult geen zadeltasje onder het zadel aanbrengen.

3.11 Binnenbandjes worden in de zakken van de wielertrui opgeborgen.

3.12 Een tube mag onder het fietszadel worden bevestigd door middel van een ouderwets voetriempje, mits men ouder is dan zestig jaar.

3.13 Een bidon zal maximaal een inhoud van 0,5 liter hebben.

3.14 De beugels van het stuur zullen horizontaal staan met het wegdek.

3.15 Het stuur zal altijd lager staan dan het zadel.

3.16 Iemand die spatborden op zijn racefiets monteert is rijp voor het krankzinnigengesticht.

3.17 Je zult nooit mountainbikepedalen op een racefiets monteren.

3.18 De pootjes van een bril worden altijd over de helmbandjes gedragen

3.19 Een trippel monteren mag, hem gebruiken niet – tenzij je een Fransman bent.

3.20 Je zult geen Shimano monteren op een Italiaans frame.

# 4

De scheidslijn tussen bruine huid en witte huid zal nauwlettend gerespecteerd worden.

 

4.1 Nooit zal je fietsen met opgerolde mouwen.

4.2 Je zult nooit met mouwloze shirts fietsen – tenzij je een Fransman bent, dan mag het.

4.3 Als je naar het strand gaat, dan is het aan te raden om wielerkledij te dragen.

4.4 De benen zullen altijd glad zijn.

4.5 De dag voor een belangrijke fietstocht zal men zijn benen niet scheren.

# 5

Je zult nooit eerst zwemmen en dan fietsen. Je zult ook nooit hardlopen na een fietstocht.

 

# 6

Op de racefiets zal men altijd de juiste kledij dragen

 

6.1 Ga nooit op pad zonder helm.

6.2 Sokken zijn wit en niet te lang.

6.3 Enkelsokken zijn voor tennisvrouwen.

6.4 Nooit zal je zwarte sokken dragen, tenzij je uit Texas komt.

6.5 Nooit zal je met een symbolische trui rijden. Gele truien, groene truien, bolletjestruien, kampioenstruien, regenboogtruien… zijn voorbehouden voor renners die het hebben verdiend. Het is zeer aanmatigend om zo’n trui te dragen: ten eerste verdien je die niet en ten tweede maak je jezelf volkomen belachelijk als je met een slakkengangetje door de polder fietst of met moeite een helling oprijdt.

6.6 Merkentruien worden alleen gedragen door renners die voor dat team rijden en daar betaald voor worden. Indien je dan toch zo nodig een teamtrui wil dragen, dan moet de hele uitrusting passend zijn. Dus: geen Rabotrui met een broek van Quick Step en sokken van Sky. Ook zal je dan op het merk fiets van die ploeg rijden.

6.7 Een merkentrui is alleen toegestaan wanneer het gaat om een legendarisch merk uit het verleden [Molteni, Peugeot, Alcyon…]. Maar de trui moet dan wel van wol zijn en niet gemaakt uit synthetische rommel.

6.8 Draagt men een historische trui dan zal de rest van de kledij en het materiaal ook uit die periode komen. Een trui uit de jaren zestig is rijden op een fiets uit de jaren zestig!

6.9 Fietsbroeken zijn zwart.

6.10 Een gekleurde band op een fietsbroek is toegestaan mits de kleur past bij het shirt, maar zal altijd zwart zijn.

6.11 Schoenen zijn zwart.

6.12 Een zogenaamde camelback zal men nooit dragen.

6.13 Een trui zal aan het lichaam kleven: geen slobbertruien en wapperende broeken!

6.14 Truien in fluorgeel zijn voorbehouden voor Italianen.

6.15 Je zult nooit met een rugzak fietsen, tenzij men zich begeeft naar een wielerwedstrijd.

6.16 Het dragen van lange steunkousen kan echt niet.

6.17 In de winter mogen de kledingsvoorschriften aangepast worden aan de koude temperaturen.

# 7

Nooit zal men deelnemen aan toertochten die meer dan 3000 deelnemers toelaten.

 

7.1 Wil je een goed doel steunen doneer dan geld, ga niet met 10.000 man tegelijkertijd een berg in Frankrijk oprijden.

7.2 Als men dan toch aan een toertocht heeft deelgenomen zal met het startbewijs of nummer na het beëindigen van die toertocht onmiddellijk verwijderen. Iemand die met een startnummer van bv. De Ronde van Vlaanderen gesignaleerd wordt ergens in het midden van de zomer moet onmiddellijk worden terechtgewezen.

7.3 Je zult tijdens een toertocht nooit als een gek een helling oprossen om, eenmaal boven, af te stappen.

7.4. Je zult nooit stoppen om op het midden van de weg een boterham te eten. Eten doe je al rijdende, honger is geen reden om te stoppen.

7.5 Als je deelneemt aan een toertocht zul je geen banaan aan je frame vastplakken. In feite: zoiets doet men nooit!

# 8

Men zal nooit een bandana dragen – tenzij men Fransman is, dan mag het weer wel.

 

# 9

Haalt een groepje je in of haal je zelf een groepje in dan zul je je netjes voorstellen en beleefd vragen of je mag aansluiten.

 

9.1 Doe je deel van het werk.

9.2 In cauda venenum: blijf nooit achteraan hangen.

9.3 Indien je moeite hebt om het groepje te volgen dan laat je los. Het is geen schande als andere fietsers beter zijn, het is wel een reden om harder te trainen. Ga nooit tientallen kilometers in het wiel van iemand hangen die je heeft ingehaald, tenzij je je dus netjes hebt voorgesteld en met de toestemming dit te mogen doen. Maar dan nog zul je uit respect voor de andere fietser loslaten.

9.4 Volg altijd je rechte lijn.

9.5 Als je van richting verandert of afslaat wijs je de richting aan die je zult inslaan.

9.6 Obstakels, aankomende auto’s, paaltjes op de weg, putten in de weg zullen met luide stem aangekondigd worden.

9.7 Doe altijd je werk bij tegenwind.

9.8 Het overnemen van de koppositie gebeurt met een strikte regel. Hij die op kop rijdt doet teken dat hij zich wil laten afzakken. De tweede rijdt dan 100 meter door in hetzelfde tempo, zodat de renner die van kop af gaat rustig kan aanpikken bij de staart van de groep. Pas dan mag het tempo verhoogd worden. Dit zal gelijkmatig gebeuren en nooit met een ruwe versnelling.

9.9 Linkeballen doe je tijdens een wedstrijd, anders nooit.

9.10 Wie op kop rijdt heeft altijd gelijk.

# 10

Men mag een berg pas afdalen nadat men hem heeft opgereden.

 

10.1 Nooit zal men zich laten fotograferen terwijl men naast een bord staat met daarop de naam van een Col en de hoogte van die Col.

10.2 Men zal nooit halverwege een helling omdraaien en terugkeren. Eenmaal begonnen aan een klim zal men ook de top bereiken.

10.3 Eenmaal boven is, ter ere van Bahamontes, het eten van een ijsje toegestaan.

10.4 Op je schoenen gaan zitten, ook als Bahamontes, mag dan weer niet.

10.5 Men zal minimaal één keer in zijn leven een hongerklop krijgen in de bergen.

# 11

Men zal geen lid worden van een wielerclub die zijn leden verplicht om altijd in clubtrui te rijden, tenzij men voor een Franse club rijdt.

 

# 12

Als men op een racefiets zit zal men nooit gesignaleerd worden met oordopjes, MP3-speler, of gelijk welke muziekdrager dan ook. Dus: geen oordopjes.

 

# 13

Homo sapiens non urinat in ventum.

 

13.1 Gebruik nooit een zakdoek als je fietsend moet snuiten.

13.2 Ofwel stop je en stap je af, ofwel snuit je mits een krachtige ademstoot door de neus terwijl je het andere neusgat dichthoudt.

13.3 Snuit altijd met het neusgat naar de grond gericht. De fietser in je wiel is er niet van gediend een vlok snot in zijn gezicht te krijgen, laat staan op zijn koerstrui.

13.4 Indien de fietser niet voldoet aan #9 mag men de snotregel volledig negeren.

# 14

Men zal alleen maar een fietscomputer gebruiken die afstand, snelheid en gemiddelde snelheid aangeeft. De rest is overbodig. Nog beter is natuurlijk om zonder computer te fietsen en de snelheid, afstand etc. aan te voelen. Het gebruik van Strava en dergelijke is absoluut verboden. Het interesseert niemand ook maar iets dat je een bepaald klein stukje snel hebt gereden. Alleen nerds gebruiken Strava, van die types die ook wel eens een ligfiets gebruiken.

 

# 15

Zelfs maar eventjes denken om eens met een ligfiets te rijden staat op levenslang verbod nog een racefiets te mogen bezitten!

 

# 16

Ligsturen, triatlonsturen en andere opzetmaterialen die het gemakkelijk maken om tegen de wind in te rijden mogen alleen maar gebruikt worden als men 1. alleen fietst en 2.men een verzet duwt van 53X11

 

# 17

Valpartijen worden alleen maar besproken wanneer het slachtoffer naar het hospitaal moet.

 

# 18

Men moet altijd zichzelf kunnen beredderen bij pech, zonder te zeuren en hulp van derden in te roepen. Anderzijds: ziet men een renner met pech aan de kant van de weg staan zal men hem vragen of hij hulp nodig heeft.

 

# 19

Men zal rijden met het materiaal dat men verdient. Rij je geen deuk in een pakje boter, dan is dat geen schande, alleen maar een reden om harder te trainen, maar je zult niet op een fiets rijden van 2000 euro of meer. Aerodynamische velgen hebben pas nut vanaf 40 km per uur, als je dat niet kunt rijden gebruik dan ook die velgen niet. Het staat stom en belachelijk.

 

# 20

Gellekes mogen alleen maar worden gebruikt tijdens een wielerwedstrijd.

 

# 21

Men zal een tegenligger altijd begroeten.

 

21.1 Groet nooit een renner zonder helm.

21.2 Een renner die overduidelijk de wielercode overtreedt zal men ook niet groeten.

21.3 In geval van een groep of peloton groet men de eerste en de laatste renner.

# 22

Men zal altijd rekening houden met andere weggebruikers.

 

22.1 Rij geen kinderen omver.

22.2 Rij ook geen ouderen omver.

22.3 Rij überhaupt niemand omver.

22.4 Men zal vertragen en andere weggebruikers op een rustige manier voorbijsteken.

22.5 Het gebruik van een bel is toegestaan.

22.6 De eerste renner zegt hoe groot de groep is.

22.7 De laatste renner zegt dat hij de laatste is.

22.8 Van een vriendelijk woord is nog niemand gestorven.

22.9 Men zal de verkeersregels respecteren.

22.10 Ga nooit op de openbare weg fietsen als er een aan de rechterkant een mooi geasfalteerd fietspad ligt.

# 23

Cetero censeo birrum bibendum esse.

 

23.1 Na het fietsen zal men Belgisch bier drinken.

23.2 Bevindt men zich in Frankrijk, dan mag je een Kronenbourg drinken.

23.3 Fietst men in Italië, dan is een Peroni toegestaan.

23.4 In Engeland drinkt men geen bier.

23.5 Fietst men in de Verenigde Staten dan zal men de Budd Light niet aanraken.

23.6 Vlak voor een fietstocht zal men alleen maar zwarte koffie drinken. Melk in koffie is absoluut verboden.

# 24

Fietsen zal nooit eenvoudig zijn, zoek nooit de gemakkelijkste weg

 

# 25

De regels van de wielercode tellen niet als je in Californië woont.

 

AANTEKENINGEN van de auteur

De wielercode is zijdelings gebaseerd op de The Rules van de Velominati. Ignorantia… De wet niet kennen is geen excuus.1.2 Dit is een essentieel verschil. De keuze wat te zijn is aan de lezer.

1.3 Citaat van Ludwig Wittgenstein.

2.1 Volgens Frank van Dam mag een Giant of een Merida ook niet. Waarvan akte!

2.2 Op verzoek van Gerdjan Kipping.

3.2 Een belangrijk punt voor Roelof Schokker. Maar zowat iedereen zal het daar wel mee eens zijn.

3.7 Niemand kan een redelijke verklaring verzinnen voor dit gebruik.

3.8 De Velomonati staan toe dat een sticker mag, mits het je naam is. Die naam moet dan overeenkomen met de naam in je paspoort. Hier kan ik het niet mee eens zijn. Een naamsticker is voorbehouden aan wedstrijdrijders.

3.10 Deze regel wordt fel gecontesteerd, onder andere door Marijn de Vries. Sommigen wijzen erop dat zelfs professionals met een zadeltasje op training gaan. Inderdaad, het probleem is dat men bij langere tochten meerdere binnenbandjes bij zich moet hebben en niet iedereen beschikt over een volgwagen. Met andere woorden: een klein zadeltasje is toegestaan mits het zo goed als mogelijk verborgen zit onder het zadel en men een tocht onderneemt van meer dan 100 kilometer. Een tussenoplossing is om de binnenbandjes, minipomp en bandenlichters in een bidon te stoppen. Dat mag, mits de bidon zelf aan de bovenkant is afgezaagd. Dus: geen voor dit doel gemaakt bidon kopen in een winkel.

3.12 Toegevoegd door Ernst.

3.13 Bij een langere tocht heeft men twee bidons nodig, in dat geval kan men geen afgezaagde bidon meenemen. Gebruik dan, als het niet anders kan, eventueel een minuscuul zadeltasje.

3.17 Tenzij het een echte bril betreft.

3.20 Toegevoegd door Roelof Schokker.

4.3 Waarom zou je naar het strand gaan? Die tijd kan toch ook aan het fietsen worden besteed?

4.5 Het scheren van benen de dag voor een belangrijke fietstocht trekt energie weg uit het lichaam – dit is een zeer oude regel.

5 Technisch gesproken is een Triathlon geen wielertocht, daarmee is een uitweg op deze regel mogelijk.

6.6 Het dragen van clubtruien met de naam van iemand anders dan jezelf op de rug is exclusief voorbehouden voor hen die willen voetballen in een park of op straat.

6.8 Andersom ook: men gaat niet rijden op een oude fiets met hypermoderne kledij. Wel een beetje op je stijl letten!

6.11 Volgens sommigen moeten schoenen altijd wit zijn.

6.12 Een camelback is een rugzak met water, zo’n MTB-watervoorziening met een rietje.

6.14 Toegevoegd door Marijn Sargentini.

6.16 Mening van Joost-Jan Kool.

6.17 Het feit dat men geen mooiweerfietser is volstaat om de kleding aan te passen aan sneeuwbuien, hagelbuien, striemende regen en ijzige temperaturen.

7.5 Het klinkt ongelooflijk, maar ik heb dat, echt waar, al eens gezien aan de start van een toertocht. Volgens Sander Slager is iemand die maar aan zoiets denkt geen fiets waardig. Ik ben het met hem eens.

8 Volgens Harm Job moet een bandana toegestaan worden. Er zit voor hem niets anders op dan de Franse nationaliteit aan te vragen.

In cauda… Het venijn zit in de staart.

9.2 Grote ergernis bij velen zijn die renners die een hele tijd aan je wiel hangen, dan demarreren, zich weer laten inlopen, weer in je wiel hangen, om dan nog eens te demarreren. Dergelijk gedrag moet ernstig bestraft worden.

9.10 Toegevoegd door Sven Spoormakers.

10.3 Het verhaal van het ijsje van Bahamontes is waarschijnlijk apocrief, maar dat doet er niet toe.

10.4 Men zal überhaupt nooit op zijn fietsschoenen zitten.

Homo sapnies… Een mens pist niet in de wind.

13 De snotregel is volledig toegevoegd door Sven Spoormakers.

14 Vreemd genoeg zijn er geen reacties gekomen op het Stravaverbod. Dat kan alleen maar betekenen dat echte fietsers de site van Hetiskoers.nl bezoeken. Deze constatering stemt me vrolijk.

15 Ligfietsen mogen alleen gebruikt worden door gepensioneerde docenten biologie, natuurwetenschappen of maatschappijleer.

20 Deze zeer terechte regel is toegevoegd door Marijn de Vries.

21 Velen hebben gepleit om deze regel toe te voegen. Terecht.

21.1 Suggestie van Arnout Tamerus.

22.5 Het gebruik van een bel stuit bij velen op weerstand. Ik zou zeggen dat ieder voor zich bepaalt of hij een bel gebruikt of niet. Zaak is dat de mensen die je inhaalt niet schrikken.

22.10 Waar ook ter wereld is men jaloers op de Nederlandse fietspaden. Gebruik ze dan ook!

Cetero… En toch ben ik van mening dat er bier gedronken moet worden.

23.3 Volgens sommigen mag men ook Moretti drinken. Ik stel voor dat Bas van Eijk hierover uitsluitsel geeft.

23.6 Melk in koffie moet eigenlijk altijd verboden worden.

24. Bij de Velominati is dat regel # 5: Harden the Fuck Up. Iedereen is het hier mee eens: wielrennen is niet voor watjes.

25 Hopeloze gevallen, die Californiërs.

Mobiele versie afsluiten