Zeg me wat u fietst en ik zeg u wie u bent. Wat opgaat voor boeken en auto’s, gaat ook op voor fietsen. Weten we immers niet genoeg als we iemand op een Pinarello, Cipollini of Bulls zien rijden? Alle vooroordelen op een hoopje. En laat het vooral niet na om hieronder uw eigen oordeel te geven.
Giant
De maat der dingen. Een van de grootste fietsmerken ter wereld heeft voor ieder wat wils. In de fietsgangen wordt niet eens meer gefluisterd dat zo ongeveer alle carbon-fietsen uit de Taiwanese Giantfabriek rollen en elders wat andere stickers krijgen. De Giantrijder is vooral niet bezig met imago, want dat heeft deze fiets niet. Want Joop is Joop en Giant is Giant.
Specialized
Als Giant de maat der dingen is dan is Specialized de flitsende maat. Spinnen garen bij mensen die Sagan willen zijn of hun fietsclubje ook een Wolfpack vinden. Zijn zo slim bezig met nieuwe vormen, snufjes en marketing dat de overgevoelige fietser (ja dat zijn we allemaal) eigenlijk alles wil hebben. Neem maar een tweede hypotheek als je een Specializedfetisj en weinig impulsbeheersing hebt. Achter menig Specializedman staat een berooide vrouw.
Koga Miyata
De Kogarijder eet de aardappelen zonder jus. Een fiets zonder opsmuk, een rijder zonder opsmuk. Zelfs al denkt de buitenwereld dat deze oerNederlandse fiets uit Japan komt, de Kogarijder zal niet eens in het verweer komen. Het credo luidt immers: een fiets is een fiets.
Pinarello
Het Louis Vuitton mannentasje onder de fietsen. Sinds het merk door de Louis Vuittongroep is gekocht, valt het niet meer recht te praten. Dit is de fiets voor te ijdele mannen. Je kunt een Pinarellorijder niet dieper krenken dan hem op een Batavus uit het wiel te rijden.
Cervélo
Het eens swingende Cervélo begint wat sleets te worden. Er is weinig reuring in Canada, vandaar dat de Cervélo-rijder vaak al wat ouder is en de fiets al een tijd heeft. Test het zelf en vraag de Cervélorijder of ie niet eens een nieuwe fiets moet.
Open/3T
Gerard Vroomen wordt de Steve Jobs van de fietsindustrie genoemd. Ooit het brein achter Cervélo. Daarna kwam Open, een tweemanszaak die frames aflevert waar je vanalles van kunt maken. Dat herhaalt hij nu als directeur van 3T. Naast onderdelen leveren ze de Strada en de Exploro, fietsen zonder voorderailleur die je in alle gewenste manieren kunt opbouwen. Vroomen voorzag ruim op tijd de hype van de gravelbikes. Typisch een fiets voor Teslarijders. Mensen met een dikke portemonnee en futuristische inborst.
Canyon
Ooit de online bestelde zelfbouwfiets die de fietsenmaker het brood uit de mond stootte. Inmiddels de fiets voor Consumentenbondleden. Goede fiets voor een prima prijs (beste uit de test/goede koop). En in het peloton leveren ze prachtige modellen voor Movistar en Katusha. Duitse gründlichkeit.
B’twin
Natuurlijk overdrijven wielrenners vaak en kunnen ze beter wat harder trainen dan peperdure fietsen te kopen. Maar kom op zeg, je koopt geen fiets bij de Decathlon. Dan wil je er gewoon geen plezier in hebben.
Bianchi
Ook al rijden er nu stoere Hollandse kerels als Robert Gesink en Dylan Groenewegen op, met de polderklei nog onder hun schoenen, door dat celeste kun je Bianchi onmogelijk een mannelijke fiets noemen. Daar ga je als volwassen vent toch niet opzitten? Dan kun je ook wel instappers aanschaffen, met enkelsokken.
Trek
Lang was Trek een saai maar oerdegelijk merk. Iets voor Toyotarijders. Maar sinds de Amerikanen voor Cancellara, Contador en Degenkolb steeds forsere carbonmonsters gingen maken, wordt het merk meer en meer de fiets voor de patsers. Kopers die in al die onbegrijpelijke verkooppraatjes trappen over ingewikkelde door Trek bedachte framesystemen.
Colnago
Oud Raboprofs zijn nog vol lof over Colnago. Naast de zeer degelijke reputatie kleeft er ook iets glad Italiaans aan het imago van de fietsen. Wat wil de Colnagoberijder nu precies zeggen? Typisch gemengde signalen.
Cube, Bulls, Stevens en Focus
Je kunt er tegenwoordig een fortuin aan uitgeven of er profraces mee winnen en toch blijft Cube dat Duitse budgetmerk. Wie kan het dan nog laten om bij een Cuberijder te denken: zuunige kniepert. Voor landgenoot Stevens geldt precies hetzelfde. Het Duitse Focus heeft net wat meer te bieden maar kampt met het euvel waar veel mooie Duitse mensen mee zitten: knap maar ze maken niks bij je los.
Rose/Red Bull
Postorderbedrijf voor fietsen, die je ook nog eens zelf in elkaar moet knutselen, of je moet even naar Bocholt willen rijden om er eentje in Biketown uit te zoeken. Er zijn Nederlandse fietsenmakers bekend die de Rosebezitters richting grens jagen als ze zo’n Ikeafiets in de zaak krijgen.
Look
Wie heeft ooit bedacht om een bovenbuis te laten overlopen in een stuur? Dat is idioot, voor mensen die hun fietsbroekbretels over hun shirt doen.
Merida
Een beetje een sletje. Fiets voor de hoogste bieder, tegenwoordig Bahrain. Niet een fiets die veel complimenten uitlokt. Het Nederlandse Meridacentrum staat in Apeldoorn, dat toch tot de meest karakterloze steden van het land behoort. Misschien zegt dat genoeg.
Sensa
Houd je moeder voor de gek. Een Italiaanse naam op het frame plakken en dan stiekem gewoon uit Almelo komen. Voor de dijk- en polderstoempers. Wel hulde dat ze het zelfstandig blijven redden.
Ridley
Wat koopt u zoal van Belgische makelij? Bonbons en niet veel meer toch? Dan is het pure lef om een Belgische Ridleyfiets te kopen. Desondanks de betrouwbare leverancier van Lotto. Trekt ook steeds meer Nederlandse kopers.
Chinarello
Zie je iemand wit wegtrekken bij een afdaling? Dan hebben ze hun fiets misschien via Alibaba besteld, via de achterdeur (van de afvalcontainer) van de carbonfabriek. Lijkt net echt, kan ieder moment in duizend stukken uit elkaar spatten.
Wilier
Ook het peloton kent zijn dandy’s en die rijden bij voorkeur op een Wilier, tenzij ze een Pegoretti kunnen betalen. Soms zie je ze radeloos voor 20 meter onverharde weg staan, want er zal toch een krasje op het frame komen.
Orbea
De bezitter van een Orbea heeft een onweerstaanbare drang om op te vallen. Als het woord patserig op een merk van toepassing is, dan is het Orbea. De cabrio onder de fietsen.
Lapierre
Lijkt oerFrans maar behoort gewoon tot het Nederlandse Accell-concern. De Boursin onder de fietsen.
Chigaporini
Dus je bent naar een Italiaans gehucht gereden om daar bij een hoogbejaarde mopperende Italiaan, wiens opa ooit derde werd in een Giro-etappe en daarmee voor eeuwig dorpsheld, waarna hij gelijk maar fietsen onder zijn naam ging verkopen, een fiets te kopen die niemand heeft en niemand kent? Gefeliciteerd, je bent uniek! Met je Chigaporini of hoe het ook mag heten en de tweeduizend verhalen die erbij horen. Waaronder de anekdote over de klant die het woord Shimano in de winkel liet vallen en met pek en veren het dorp is uitgejaagd. Je zal de fiets zelf krachten toekennen alsof het De Kameleon van Sietse en Hielke Klinkhamer is. Anderen zien een onbekende fiets.
BMC
In enkele jaren geëvolueerd van een wat moeilijkdoenerige fiets naar steeds meer gestroomlijnde modellen. Zie je recreanten op de profmodellen dan mag je ze uitlachen. Die schijnen namelijk zo stijf te zijn dat je er gebroken vanaf stapt. Dan neem je het zondagsrondje echt te serieus.
Storck
Iets te poenerige fiets. Soort van Audi. Voor mensen die zo’n wit klassiek beeld in hun tuin stiekem best mooi vinden.
Batavus/Gazelle
Vergane glorie. Bereden door oude mannen of mensen die het eens willen uitproberen op een goedkope tweedehands.
De Rosa
De frivole variant van de Willier met een mal hartje in het logo. Leverde ooit mooie fietsen voor het vermaarde Gewiss. Er wordt gezegd dat zelfs de fietsen daar met epo werden geïnjecteerd, je weet immers maar nooit. Aziatische frames die in een vervallen Italiaanse fabriek worden bestickerd. Nu voor fietsers die plat gaan voor een zwoele naam en diverse kleurtjes op het frame. Komt overeen met bloesjes en jasjes met een bloemetjesvoering.
Cannondale
Google Cannondale en je krijgt mountainbikes op je scherm. Het enige wat nog echt eigen is op een Cannondale zijn de tandwielen voor. De rest neigt naar eenheidsworst.
Eddy Merckx
Het kwakkelende merk is overgenomen door Ridley en de naamgever zou zich er wat meer mee gaan bemoeien. Een roemrucht verleden en de naam van de Kannibaal is nog geen garantie voor eeuwig succes. Is een tijd zo weinig verkocht dat je berijders vooral kon vragen: goh, bestaat dat nog?
Staal
De nieuwe manier om je te onderscheiden is terugkeren naar staal. Ofwel op de toppers van weleer (RIH, Eddy Merckx, Koga Miyata, Gazelle). Of voor de baarddragende, koffieboonmalende, getatoeëerde, vinylkopers. Je krijgt er wel een unieke en hele goede fiets voor terug. Echt iets voor Laurens ten Dam na zijn carrière.
Felt
Wordt vaak uitgesproken als flets, vanwege het imago. Amerikaans karretje. Populair onder triatleten, typisch een fiets om ongekende wattages op los te laten. Wat ooit werd bewezen door Marcel Kittel die ondanks zijn enorme getrek en gesleur in sprints de fiets niet kapot kreeg.
Scott
Amerikaanse Zwitsers die begonnen met skistokken en motorbrillen, waarna ze ook nog eens fietsen gingen maken. Verwierven faam door het ligstuur te leveren die het cruciale verschil maakte tussen Lemond en Fignon. De fiets lijdt onder het imago van zonnebrillen, skijacks, motoren en geveerde voorvorken.
Jan Janssen
Baalt u ook zo dat Batavus en Gazelle geen racefietsen meer maken? Gelukkig hebben we Jan Janssen nog, die past mooi achter op de camper als u op vakantie gaat naar Zuid-Frankrijk en ook de piepers van huis meeneemt.
Van Nicholas
Titanium, vintage kleurtje, stevig ros. Je zou de Van Nicholas bijna mysterieus gaan vinden, totdat je erachter komt dat ie tot de Koga-familie behoort en uit Numansdorp stamt. Een beetje alsof je een vrouw hebt die niet heel knap is, maar wel je ‘maatje’. De bedenker maakt inmiddels weer ander titanium onder de naam J. Guillem.
Isaac
Wie het geld in de zak voelt branden en graag verkopers gelooft, die zeggen dat ze er zelf ook eentje hebben, loopt al snel met een Isaac uit de winkel. Net als dat ze op een zaterdag onvermoed een high end keuken kopen met draadloze ontbranders, thermische carbonwekkers en op afstand bedienbare kranen. Leuk, maar soms wil je gewoon een eitje bakken of een kasseistrook nemen.
Cipollini
Serieus? De fiets ziet eruit als zijn naamgever: patserig, schreeuwerig, en seksistisch. Wil niet rijden als de fietser zijn benen niet heeft geschoren.
Gios
Volgens Roger de Vlaeminck de beste fiets die er is. Maar ja, Roger de Vlaeminck, wil je die als ambassadeur? Op en top Italiaans met tierelantijntjes, frutsels en overal Campagnolo. Heeft fervente aanhangers. BRILJANTE FIETS (een Gios-fetisjist weet waar we wonen en staat zo met een blauwe knuppel uit Turijn voor de deur).
Haibike
Dat de bezitters van een Haibike masochisten zijn, is al te zien aan de fiets die zo’n vreemde vorm heeft dat het lijkt alsof ze er mee tegen de muur aan zijn gereden (wat wij ook zouden doen met zo’n fiets). Maar het is zo erg met ze gesteld dat ze vroegen waarom de Haibike niet vermeld werd in deze lijst. Dit is dus het type dat waarschijnlijk juichend met een aankoop van de Action thuiskomt.
Argon18
Afkomstig uit de triatlon is Argon18 ook gewone racefietsen gaan maken. Astana fietst er inmiddels mee, jammer genoeg in hun eigen lelijke kleur. Onder recreanten zie je af en toe een stoemper op een Argon18.
* de schrijver van dit artikel is in het bezit van een Eddy Merckx Mourenx, beetje een toerfiets voor vijftigplussers. Is ook te vinden op een Concorde in PDM-kleuren vanwege de nostalgie (en zie: staal).
- Boekrecensie: Het Grote Wielrenboek - 19/03/2024
- Boekrecensie: Riding With The Rocketmen - 04/08/2023
- Boekrecensie: Het Plan. Hoe Team Jumbo-Visma de beste wielerploeg ter wereld werd - 30/06/2023
Lekker polemische blog!
Aangaande de Skeleton van BMC en de Nike Air vergelijking: weet iemand nog wat een Puma Disk was? Dat is dat aanstellerige driehoekje van BMC. Over 20 jaar weet niemand meer wat het was: een bedacht gimmick.
(Ik rijd op een Koga GranRacer. Zonder jus, mooie aardappel)
Ik fiets op een aanstellerig driehoekje, maar heb het altijd bekeken als een ontwerp-dingetje. Benadrukt de industriele look, dacht ik altijd. Had ik het even mis! Denk dat ik hem nu maar verkoop, een trek aanschaf de rest van mn leven slijt als grijze muis (o nee, toch niet)
O ja, die puma disk.
Kijk een bij de duurdere modellen van sidi en companen en wat zien wij aldaar: de puma disk!
Ouderwets wordt nieuwerwets
O ja, ik ben ook in het bezit van esthetisch bmc (beton-, mortelcentrale) driehoekje, precies om die reden aangeschaft.
Maar Alex, je vergeet De Rosa! Help me uit m’n identiteitscrisis ;-)
Gelukkig fiets ik met een Chesini, een Dynatek of een EM…blijkbaar heeft het ‘ schrijverke’ hier nooit van gehoord …..
Je vergeet de Cannondale, ben nu toch benieuwd in welk hokje ik pas.
De Trek staat voor mij eerder gelijk aan de degelijkheid van een Audi dan aan die van een Toyota. Die worden namelijk nogal eens teruggeroepen, Audi’s nooit. De stijfheid van het frame past ook beter bij een Audi dan bij Toyota.
En ik mis Cannondale inderdaad…
Bij de skeleton moest ik ook nog denken aan dat luchtpompje in een schoenflap, maar wist er de namen niet meer van. Wat betreft de ontbrekende merken, er zijn alleen in Italië al 500 merken. De Rosa vind ik ergens tussen Pinarello en Wilier inzitten en Cannondale is voor mij een typisch mountainbikemerk die ik steeds minder zie.
En bedankt.. Hier staan een Bianchi racefiets en een Stevens MTB in de schuur….
M’n eigen spul: Een klassieke LOOK met Mavic 631 cranks. Jalabert had er zo. De laatste echte renner. Frans ook. De XM onder de fietsen. Reed afgelopen weekend de Wanne af van de verkeerde kant met 70 aan het uur. Ik voelde niks van de klinkers en kapot asfalt. Comfortaaaaabel!
De mountainbike is een Rocky Mountain Blizzard. De Landrover onder de fietsen. Oerdegelijk van staal. Wordt al 25 jaar gemaakt in nauwelijks gewijzigde vorm. Maar wel met modern spul er op en natuurlijk niks uit Japan.Als je wat rondfietst, zie je eigenlijk alleen maar Cube, Red Bull, Stevens, Focus en Canyon. De Red Bull is het ergst. Allemaal erg bekwame fietsen voor saaie mensen. De Hyundai, Kia en Opel Kadett onder de fietsen.
Ja en dan de Pinarello. Het mag dan een fiets lijken voor de Italiaanse Alfa-mannetjes, vergeet niet dat de saaiste renner ooit, Indurain (de lange boekhouder uit Pamplona zei Smeets vijf lange juli’s lang) had er eentje.
Andere fietsen kom ik nooit meer tegen eigenlijk.
Mooi stuk, maar waar is de Cucchietti????
ik mis de chinese importbike
Wat is er mis met een Phinny?
Niks mis met een Phinny, veel renners die wedstrijden winnen van jong tot oud winnen wedstrijden op een Phinny.
En ik mis hier de Storck, fijne degelijke Duitse kwaliteit… niet spannend maar wel fijn :-)
Ik rij Wilier en herken mezelf volledig in de beschrijving! Voor die stukjes offroad heb ik altijd nog mijn Wilier OroPuro mtb! ;)
Ik heb een scirrocco, wat maakt mij dat dan?
Een Scirroccorijder? ;-)
Een uit de West Brabantse klei getrokken zuinig persoon. Scirocco is alles net niet.
Maar ik val in het hokje Pina, Bianchi en Trek.
Peugeot – Op de moderne neppers na, een dubieus merk van weleer. Veelal als campingfiets geëindigd. Bereider dezes velo kampt vaak met incompleet materiaal, niet uit te wisselen onderdelen en vergane glorie als Maillard hubs en Simplex derailleurs. Het is juist deze onaantastbare nonchalance (veelal ook met baquet onder de arm) die de fiets doet opvallen tussen alle eenheidsworst. Meeste eigenaren hebben naast hun dikwijls eerste fiets inmiddels al een modernere tegenhanger van onbeduidend merk, maar denken met weemoed terug aan hun eerste kennismaking met de wielersport. Sinds de legendarische PX10 is het ook nooit meer wat geworden.
fo·cus de, het; m en o -sen brandpunt
Focus, het middelpunt. Geconcentreerd Duits staaltje vakmanschap.
Van origine een veldrij fiets maar z’n plek verdient op het asfalt.
Vraag het aan Nederlands Kampioen Niki Terpstra (2010, Team Milram).
http://www.8vanchaam.nl/images/2010/NikiTerpstra.jpg
En wat moet ik als Cannondale rijder hier nou van denken?
De Rosa?
Schitterende fiets. Maar dat lullig hartje in het logo ;)
(Daar denkt medeblogger Martijn Hendriks weer heel anders over…)
Ik mis helaas wel de fiets onder fietsen de haibike! Of kent niemand deze fiets?
Ik mis in dit rijtje ook de Scott CR1. Topmerk en fiets. Zie je weinig, maar het zijn superfietsen.
Voor alle verstandige mensen blijft Canyon eenvoudig de beste keuze. Niet alleen maken zij de beste frames ter wereld. De afmontage voor het geboden geld is werkelijk niet te overtreffen. Emotie of niet bij een merk, Gilbert laat eenvoudig zien hoe hard je op de Canyon Aeroad CF kunt. Prachtige en goede fiets.
Lees net dit prachtige stukje identificatieproza :) .
Nou rij ik zelf op een stalen Faggin uit begin jaren ’80… opgeleukt met een modern Selle San Marco en BBB Compdynamic pedalen. Vraag me af hoe ik dan getypeerd zou moeten worden.
Zal maar niet vermelden dat ik lonk naar een Sensa…
En Gios? (ik heb een echte) Ooit echt mooi en echt italiaans, nu verworden tot ziel-verkocht Japans Vinex fabrikaat ‘designed in Italy’.
Alleen de echte dus voor de echte liefhebbert, de nieuwe generatie : zie Giant.
Nog afgezien van het merk, de meeste fietsen zien er AFGRIJSELIJK uit. Naar mijn bescheiden mening. Spuitwerk waar je maag zich van omdraait. Daarom een Ridley Excalibur gekocht (prima fiets trouwens), want bij Ridley kun je je frame laten spuiten in de kleuren die jij mooi vindt. Wit met rode transfers werd de mijne. Een beauty waar ik moraal van krijg en geen 13-in-een-
dozijn-fiets ook nog.
Zelf heb ik helemaal niets met al die merken, voor ons gewone stervelingen maakt het allemaal niet veel verschil. Zelf fiets ik met een GER. Wat is dat voor merk zult u nu zeggen. Wel, GER is een fietsenmaker uit Betondorp die zijn fietsen zelf maakt – een piepklein fietsenfabriekje dus. Een miniversie van RIH, dat is wellicht duidelijker. Nog nooit op zo’n goede fiets gereden. Perfect. Het leuke is dat hij hem assembleert naar je financiële mogelijkheden – pedalen, versnelling, remmen, zadel, etc. Op één voorwaarde natuurlijk: het moet wel allemaal topkwaliteit zijn. Rommel komt er bij hem niet in. Het is Campagnolo, of het is je fiets kopen bij een ander. Helaas weet ik niet welk fietskader hij gebruikt – volgens mij is het De Rosa. Met andere woorden: leve de vakman die met veel passie en vakmanschap perfect materiaal levert. Daar kan geen fabrieksmerk tegen op.
Iets anders: als ik fiets heb uit een piepklein bedrijfje, dus zeer exclusief, ben ik dan niet de ultieme snob?
Ja. :)
Werkelijk, alleen maar Campagnolo? Last van oogkleppen? Heb zelf Campa Athena, maar duurdere groepen van Shimano zijn ook prima.
Soms maken oogkleppen de wereld mooier
Tuurlijk zijn de duurdere Shimano groepen prima. Maar wil je ermee gezien worden? En GER is totally cool.
Ger is geweldig. Ik had geen budget voor zijn fietsen, daarom slechts een instapper Pinarello FP2 gekocht (jaja). maar wel bij Ger in onderhoud gehad. Al moest ik er vanuit de Spaarndammerbuurt voor om omrijden.
En dan hebben we natuurlijk nog Van Nicholas. Prachtig stijlvol gebouwd en strak van voorkomen. Maar ja, alles van titanium dus bereden door een conservatieve oude man die niet van verandering houdt. Een fiets voor de rest van het leven. Wel lekker comfortabel.
Het klopt van geen kanten, maar het is wel het imago. De mijne is een Chinook.
Ook ik heb een Chinook, top afgemonteerd. Heerlijke fiets. Ben 54, fiets al 35 jaar ( met wedstrijdervaring) en stem al vanaf m’n 18e op SP. Is dat conservatief?
Wat stemvoorkeur ermee te maken heeft, weet ik niet. De keuze voor titanium wordt wel als behoudend gezien. Ander woord voor behoudend is conservatief, lekker overdrijvend. We zijn toch het baasje aan het typeren? Dat doe ik ook, in de stijl van dit artikel
Ik ga wel mee in je typering, maar ik zie titanium als een zeer duurzaam framemateriaal met een veel lagere carbon footprint als carbon zelf of aluminium. Dus in die zin behoudend en daarom een zeer progressieve keuze :). Algemeen associeren we conservatisme met een bepaald stemgedrag.
Precies. En de SP zou ik eerder typeren als conservatief dan als progressief. Links zijn ze natuurlijk wel, maar ook behoudend. Groenlinks is een meer progressieve linkse partij.
Dus dat je Titanium rijdt klinkt logisch. ;-)
Geinig stukje. Vooral de italianen vind ik goed neergezet. Cervelo vind ik toch echt de creme de la creme onder de racefietsen. De audi of porsche onder de fietsen als je het mij vraagt.
Ik rijd zelf op de skoda onder de racefietsen, een Canyon.
Of zijn er lezers met andere associaties bij dit merk?
@Harry.
Ik vind het geen recht om Canyon als een Skoda te betitelen. Misschien qua prijs, maar qua kwaliteit is het een Volkswagen/ Audi. Al jarenlang maakt dit Duitse merk de beste frames en biedt de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb de laatste jaren geen één fietsmerk zoveel tests zien winnen. Bovendien is het een A-merk wat keihard zijn plek claimt in de Worldtour. Dit seizoen bij Katusha (vorig seazoen bij Lotte-Omega). Canyon is relatief nieuw onder de fietsmerken en biedt rationeel gezien het meeste voor een tourfietser.
@Ralph, jij rijdt zeker geen Skoda? Ik wel (en Koga) en die doet qua kwaliteit zeker niet onder voor de VW. Dus wat mij betreft is de stelling van Harry wel te rechtvaardigen.
Maar dát is het nu juist. De Skoda is net zo goed als de Audi. Je betaalt er alleen minder voor omdat er geen ringen op plakken. dat zegt heel veel over de audi/vw rijders. Die rijden dan ook Orbea ipv veel betere Canyon
Ooit Skoda gereden? Ooit Audi gereden? Dan weet je toch waarom je BMW, Merc of Jaguar zou moeten rijden. Ze zijn dus allemaal niet net zo goed.
En Dedacciai… Wannabe pinarello? I wish i was a Colnago?
Nee, eerder voor de aanstellerige perfectionist die perse italiaans spul op de fiets monteert. Prestaties blijven achter
Ik reed al 9 jaar op een Mirage, het merk van fietsenmaker Piet van de Lijke uit Middelburg. Totdat ik vorige week zo maar door mijn frame zakte. de onderste buis aan de voorkant, falikant door midden. Ik bleef verend hangen op de rembkabels. Kan dat eigenlijk wel? Een buis afgebroken bij een Columbusframe?
Ik dacht nu over een Cube, maar na het lezen van het stukje van Alex begin ik toch weer te twijfelen.
De Cannondale met levenslange framegarantie moet je echt nog wel even toevoegen.
ISAAC dan? De berijder van een ISAAC blaast als een orkaan zijn tegenstanders van de weg.
Kan mezelf helemaal vinden in de omschrijving van Wilier. Heb meerdere malen voor een zandpad gestaan. Maja, met een Maserati ga je ook geen rally’s rijden ;-)
Ik mis in de omschrijving alleen nog het ziekelijk aantal uren dat de Wilier rijder besteed aan het herhaaldelijk lezen en volkwijlen van de eerste uitgave van Soigneur.
Wat denken we eigenlijk van de Basso berijder??
Als ex-Willier-rijderdoor zandpaden en cementfabrieken geploegd. Om daarna ziekelijk te gaan poetsen.
Basso-rijders. Ik ken er een paar. Dudes die Ubercool hadden uitgevonden als het nog niet bestaan had. Snel, heel snel. Niet te beroerd om in fixie-short of spijkerbroek je alsnog uit het wiel te rijden. Die de Cauberg op 53/17 pakken en vervolgens de zandpaden-doorsteek van Berg en Terblijt naar Maastricht pakken. Om daarna onder het genot van wat stevige bieren ziekelijk te gaan poetsen. UberDudes!
Jammer dat er altijd alleen nog maar in ‘hij vorm’ of over ‘dudes’ wordt gesproken..
Maaaaaar, goed om te lezen dat ik mezelf dan Ubergurl kan noemen. Of moet ben ik dan alsnog een dude? ;)
Schitterend stuk! Ben zelf zo’n Ikea rijder op een Rose, en verrek; mijn halve interieur komt ook uit Zweden! Heb persoonlijk alleen een compleet andere associatie met Specialized. Niet alleen hebben ze afgelopen seizoen belachelijk veel gewonnen (althans, de renners op een Specialized, check het maar eens), het imago van “degelijk” vind ik ze juist niet aankleven. Remember de Specialized Venge McLaren van Cavendish? Mmmmmm
ik heb 2 racefietsen en één mtb, allemaal Orbea. Oei oei…
Doch draag ik geen armani en mijn wagen is een Hyundai :)
Wat met de Merkx fietsen?
Haha, geniaal stukkie… Net de folder van Van Nicholas doorgebladerd en daar zit een advertentie in van Van der Gang horloges, je weet wel, zo’n wannabee IWC Portuguese. Voor mij genoeg reden om geen Van Nicholas te willen, hoe mooi ook. Doen alsof je ‘heritage’ hebt. Kan het triester?
Rij overigens zelf op een roze Pinarello… Misschien kan het dus toch triester, hahaha…
Wat is eigenlijk het image van een Ciocc?
Ik mag dan in een gewone Duitse Opel rijden, maar met mijn ‘Italiaanse’ Pinarello achterop valt deze auto niet echt meer op..of juist wel? Het is puur een gevoel waarop en waarmee je rijd.. de proefrit op een BMC Promachine slc01 daarentegen is voor mij altijd het summum van rijgenot wat betreft comfort en snelheid. En over rijplezier gesproken.. wat te denken van mijn originele stalen wedstrijdfiets de Koga Miyata Fullpro van de Capri Sonne ploeg uit 1981, ook volgens de echte Belgische kenners destijds de beste fietsen ooit gemaakt in die tijd! Blijft er dan nog wat te wensen over?? Nee eigenlijk niet, behalve dat ik deze tak van wielersport zolang mogelijk wil blijven uitoefenen.
Klopt wel een beetje denk ik. Ik rij zelf een Pinarello, een Wilier en een Trek mountain bike. Ik geef onmiddelijk toe…de Italianen liggen ver boven mijn prestatie vermogen…maar wat zien ze er prachtig uit!
Het valt me trouwens wel op dat alle genoemde vooroordelen(?) negatief zijn…maar ja, het is een Nederlands blog he? ;-) Maar met een Trek rijder is niks mis…die heeft gewoon waar voor zijn geld denk ik dan. Rijders van Italianen houden gewoon van de geschiedenis van hun merk, of van Italiaans design…dat mag toch? Waarom verwacht men dat je ook meteen maar vooraan moet rijden als je wat meer geld uitgeeft aan een mooie fiets? Wielrennen is emotie…en de aanschaf van een fiets ligt dus gewoon in het verlengde daarvan. Ik wens iedereen veel mooie ritten en races toe…op welk merk dan ook! Live and let live!
Ik mis er nog eentje, namelijk het merk van onze eigen tour legende Jan Janssen. Wat vinden we daarvan? Of is die te eenvoudig tussen alle Italiaanse en Amerikaanse exoten?
Ben blij met mijn sensa
En nog niemand die Cipollini in dit spectrum durft te plaatsen? Wat ’n genot, alleen die website al! http://www.mcipollini.com/en/
Ik ben wel benieuwd welk baasje er bij een Cipollini en een Fondriest hoort.
ik word toch altijd zo blij als ik op mijn Cube Peloton bij gelegenheid bovenstaande elite fietsjes (met dito berijders) zoek fiets met de opmerking “aan het materiaal kan het niet liggen”.
Als je renners met een Elite licentie zoek fietst en dan ook nog adem over houdt voor een denigrerende opmerking (en dat alles op een Cube Peloton) dan zou je best weleens de volgende tourwinnaar kunnen zijn, zet hem op!
Wie heeft het hier over licenties? Beter lezen misschien?
Zelf rijd ik rond op een fiets met de naam ‘Winning’. De vorige eigenaar vertelde me dat het een in België gemaakte fiets is. Zeker al een jaartje of 10 oud, aluminium frame en Campagnolo wielen en afmontage, veel meer weet ik er niet van. Wie o wie kent dit merk en kan me er wat meer over vertellen?
Ik vind het een heerlijke fiets, maar zeg er meteen bij dat m’n eisen niet al te hoog zijn..
Als ik weet wat de herkomst van m’n karretje is, kan ik misschien meerdere ‘Winning’ rijders opsporen en bepalen of ik er ook volgend jaar op gezien wil worden ;-)
Jammer dat er over Cervélo alleen geschreven staat dat de ander de fiets haat, ik was wel benieuwd hoe men mij typeert als rijder.
In het Baskenland en omstreken ben ik behoorlijk stoer met mijn Beistegui Hermanos, in Nederland word ik aangekeken alsof mijn BH fiets ontworpen is door Marlies Dekkers. It’s not in the name but in the frame.
waar is de Merida gebleven
Ja die mis ik ook!
Goed geschreven!
Maakt een hoop los als ik bovenstaande allemaal lees!
Alleen mis ik een canyon…
Leuk stuk. 1 correctie: de kleur van Bianchi is niet azuurblauw maar celeste
Celeste is niet meer dan een mooie naam voor de minder mooie kleur ‘mintgroen’
Als nederlandse vlaming berijden wij onze polders op een Belgisch paradepaard ofwel Ridley Noah Fast teambike met een italiaans Campa EPS record sausje
Mooi stukje. Ikzelf rijd op een Ridley en die bevalt me prima, snap ook niet waarom er zo weinig mensen zijn die erop rijden.
What about ISAAC?
Geinig overzicht, maar mijn fiets staat er niet bij, een Storck. Duits, is dat de reden?
Enne, gezien het feit dat dit een oude posting is die wordt bijgewerkt, zou een omgekeerde sortering van de reacties te prefereren zijn.
Canyon?
Heerlijk stukje hokjes-denken! Maakt de wereld soms een stukkie overzichtelijker ;-)
Hier een Scott Foil30 rijder… What’s about me?
Hmmm kuota dan,soms eenzaam op de weg ben ik,maar wanneer er meerdere merken om me heen rijden altijd complimenten van wat een brute fiets in deze kleurstelling.als auto heb ik een Nissan QQ en een fiat 500…
Wat ik mis in dit artikel is de koppeling aan leeftijd. De auto vergelijking is al meermalen gemaakt. Heb je net je rijbewijs dan is alles met vier wielen goed. Tot je 30ste rij in een Golf. Tot je 40ste mag je in een BMW. Daarna mag je tot je 50ste Mercedes rijden. En na je 60ste wordt het een Landrover of een Jag. Met een andere persoonlijkheid kan Toyota, Toyota, Mazda, Toyota natuurlijk ook.
Bij fietsen is dat niet anders. Oud staal als je net begint. Tot het 30ste levensjaar een Stevens, Cube of Bianchi. Daarna een Pino, Willier. Dan wordt je 50. Pegoretti, Storck, Van Nicolas. En dan. Op een ochtend wordt je wakker en je bent zestig. Nadat de kater van de surprise party verzopen is n een Pinot Grigio bestel je een Cycloc om de Pegoretti aan de muur te hangen. Geef je de Storck aan je iets te jonge, doch talentvolle neefje en besluit je de Van op Marktplaats te zetten. Verder dan het idee kom je niet, dus het titanium ros staat het verdere leven stoffig te worden in het schuurtje.
Omdat 60-jarigen dat nu eenmaal doen koop je een de Rosa gebouwd uit rioolpijp, waarna je erachter komt dat je de buikomvang mist die hier bij hoort. In een wanhopige poging om de naderende dood nog even uit te stellen bestel je een Richard Sachs (levertijd 8 jaar) en een Vanilla van Sacha White (5 jaar wachten) met een aanbetaling waarvoor je bij Vos een Pino uit het rek had getrokken. De Independent, Seven en Cyfac komen gelukkig sneller dan verwacht.
Met een andere persoonlijkheid had Gazelle, Trek, Trek en Trek natuurlijk ook gekund.
van nicholas in een rijtje van pegoretti en storck plaatsen is een belediging voor de laatste twee.
Van Nicholas is the common man’s titanium. je bent 50, mag van je vrouw geen moots/lynskey/litespeed kopen omdat die te duur zijn. dus lieg je tegen jezelf dat die 3 keer zo goedkope Van Nicholas ook gewoon van hetzelfde titanium gemaakt is. feit is dat het gewoon een chinese container fiets is, met een belachelijk lange levertijd, waar koga de eigenaar van is. Je maakt de blits bij je buurman die vorig jaar begonnen is met fietsen en een cube peloton heeft. De echte kijken door je heen.
Super grappig om te lezen en blij dat ik mijn witte Bianchi heb verkocht. De schrijver slaat wel wat merken over zoals Canyon, Storck, ISAAC, FOCUS en Scott. De Trek rijder is dus naast saai ook nog eens onvolledig.
Grappig :))
Uiteraard zit ik al mijn vorige fietsen op te sommen om te kijken of het geschrevene klopt !
Mijn favoriete fietsen (van weleer dan)
Bianchi, Columbus SLX met ingegraveerde hantekening op de vorkkroon. Stuurde erg goed.
Diamant alu cross fiets, zeer goed frame, stuurde als een raket.
Gazelle AA frame zeer goed frame
Fietsen die gewoon niet goed reden: Empella Bonfire en een Duell.
Nu heb ik een Orbea carbon ATB. Goeie fiets maar ik kom er niet al te best vanaf hier :)
Hier in Spanje slaat bij het ATBen Specialized en Cannondale de kok.
Sinds 2010 is het al Koga en geen koga miyata, dus het frame komt niet meer uit de miyata fabriek uit japan, en ja ik rij op een koga kimera road en ja ik wordt gesponsord (als schaatser) door Koga
Ik herken mij in de Sensa beschrijving. Maar Bianchi een vrouwenfiets? Bullshit, die gasten hebben gewoon gevoel voor design en kleuren. Ben blij met mijn Sensa, maar had ik het geld dan kocht ik z’n groene Bianchi!
Ik rijd op een Koga Roadracer, maar eet geen aardappelen. Die fiets rijd nog goed genoeg om hem niet in te ruilen voor een Wilier of Van Nicholas. Van dat laatste merk heb ik dan wel weer de Yukon, die ik gebruik voor woon-werkverkeer. Een racefiets met bagagedrager en spatborden. Hmm.. die praktische ‘een fiets is een fiets’ instelling klopt dan misschien toch wel aardig.
Beetje oude mannen gepraat. Kijkt de schrijver wel naar de innovatie kracht van sommige merken. Kijk eens naar Giant. Die komt met de Propel en Trinity, niet echt Vinex dacht ik zo. Maar goed, een goed cliche gaat jaren mee.
Cipollini?
Geweldig stuk. Wat maken merken los! Ik reed in mijn toptijd (vorige eeuw) op een fiets zonder merkaanduiding. Was een geweldige fiets, maar mee gekapt. Was al die vragen over welk merk er nu achter zat beu!
Wouter
De laatste gazelle.
In 2012 aangeschaft. Blijkt een plakwerk, de letters slijten er af. Mooi, ik wordt weer legendarisch merkloos, Zo eer ik de laatst geleverde gazelle racer!
Wouter
Ik mis Santos
Bij al die merken borrelen inderdaad beelden op in je hoofd. Zo heeft een Gazelle, een Janssen of een Cube of Stevens voor mij de uitstraling van een koelkast, een stofzuiger of de afstandsbediening van de t.v. Ze zullen vast goed tot perfect hun werk doen maar word je blij van binnen als je je zapper pakt of zou je je koelkast willen strelen vanwege zijn schoonheid ? Denk het niet. Als je naar je eigen fiets kijkt, moet je een beetje warm worden van binnen. Ik zou mijn fiets het liefst boven mijn bed hangen en voor het slapengaan de mooie onderdelen kussen. Kortom, fietsen zijn al met al toch vooral emotie. Een fiets moet de X factor hebben ! Vergeet torsiestijfheid of andere techspec, waar het om gaat is stijfheid van een heel ander onderdeel, nl …vul zelf maar in ! Mijn mening is dan dat je voor merken als Bianchi, Pinarello, Specialized, Wilier, Cannondale, Storck, Colnago geen viagra nodig hebt als de aantrekkingskracht komt kijken. Niet het hoofd (Haibike, Cube, Stevens, heel verstandig ), niet het hart (De Rosa, Fondriest, Merckx, verleidelijk), maar de beslissing wordt genomen tussen de benen ! Of dit voor vrouwen ook geldt zou ik niet kunnen zeggen.
Ik mis het Canadese high end merk “Guru Cycles” in de lijst…
Prachtig mooie afwerking, puur ambachtelijk handwerk van Canadese bodem, dus niet uit Taiwan of China.
Standaard geometrie niet wat je wil? Dan maakt Guru de fiets toch naar jouw geometrie wensen!
Zoek je een fiets in een bepaalde kleurstelling! Guru spuit ‘m standaard in de kleuren van jouw keuze!
Geen massaproduct, maar een fiets die met zorg en passie is gebouwd!
Als romanticus rijd ik Rih en word daar telkens weer erg gelukkig van.
Mis ik een beetje bij bovenstaande topics
En daar ga ik dan met mijn Orbea, Jan Janssen, Giant en net bestelde Cipollini. Ik ben het spoor bijster.
Uiteindelijk moet je toch zelf trappen, ik zou zeggen koop wat je mooi vindt en wordt gelukkig !
grappig al die reacties. en what’s in a name als je bedenkt dat je eigenlijk gewoon een frame koopt met shimano afmontage, en dat al die frames gewoon uit taiwan komen. of er nu de rosa op staat of giant, het is een pot nat. heb overigens een koga solacio disc gekocht omdat ik m bloedmooi vond. een aardappel met jus dus.
Ik zie in de gouwegeit éénmaal Lynskey genoemd, in combinatie met “50 jaar oud”. Ben wel benieuwd welk “imago” hoort bij een 35 jarige op een Lynskey ;-) Geboren met een ouwe ziel, of zoiets ;-)
Ik mis Lapierre!!
Ja. Wat vinden we daarvan? Mooie modellen voor 2017
Ik heb een Batavus T-lite. titanium frame met de uitstraling van een Opel en de kwaliteiten van een Porsche. De vraag is wat ben je dan overigens ben ik 55 dus ik zit er niet meer mee!
Groet Hans
Bianchi damesfiets onovertroffen. Ik reed als student een tit in lijn dwars door arnhem maar liefst 2 minuten sneller! Op een zwarte Bianchi, met terugrtaprem en gesloten kettingkast, model dames.
ik heb het record op diverse schetp geprepareerde renfietsen aangevallen. Nooit kwam ik in de buurt op mijn Koga, Gazelle en .Superia.
Wouter
Ik zit op een Nishiki. Graag een oordeel :p
Gezondheid!
Ik mis nog de Argon 18! Valt mij op dat dit merk nog steeds weinig naamsbekendheid geniet in Nederland, ondanks de aanwezigheid in het profpeloton..
Damm en daar zit ik dan met mijn Cervelo P1 aluminium tijdritfiets uit 2011 (wel nog steeds een hele echte Vroomen design) en over mijn Kuota vol
Carbon Kharma Race dan nog maar te zwijgen :(
Ik rij ook al jaren Trek en ben tot nu toe iedere keer weer verbaasd over de mate waarin de nieuwe nog weer beter rijdt dan de vorige. Ik heb gemiddeld elke 5 jaar een nieuwe Trek gekocht sinds 1999. Na een serie Madone nu een Emonda omdat ik Madone niet mooi meer vind.
Ik fiets dus niet, ik rij Trek. Trouwens ook op mn MTB en stadsfiets.
Pinarello Prince in wit en rood met Dura Ace en ZIP 404’s. Most Talon Bar. In 2012 gekocht bij R&A Cycles, Brooklyn. Typering “ijdel” klopt !
Ontspring ik toch mooi de dans met mijn Carrera Erakle TS
“Carbon? Een mooi materiaal maar alleen geschikt om mee te vissen”. Eén van de vele wijsheden van Herman Braun. Of hij gelijk heeft weet ik niet, feit is wel dat hij heel goede en mooie stalen racefietsen bouwt.
Stijve en lichte frames, op maat en in elke kleurstelling die je maar wilt. En levertijden van een jaar of langer? Herman en z’n zoon Dave laten je niet langer dan een week of 4 wachten. En de prijs?? Iets van 1200 euro voor een Diamant en 1400 voor een Beauty, beiden uit het topsegment.
Daarnaast is de opmeetsessie bij Herman in de zaak ee belevenis op zich. Serieuze zaken afgewisseld met de nodige anekdotes
Jarenlang ben ik geplaagd door allerlei bijgeluiden uit mijn carbonfietsen met pressfit trapas. Mijn Braun is fluisterstil. Voor mij nooit meer iets anders dan een Braun!
Hmmmmmm…Ciocc devilry ? In NL bekend geweest onder de naam Concorde. Ciocc is geen voor een racefiets in Nederland. Ciocc, spreek uit als Tsjeutsj. Benieuwd wat hierover kan worden gedicht.
Ik rijd met veel plezier op mijn eerste fietsje… van Decathlon. Als ik zo om me heen kijk geniet ik minstens net zo hard als de andere fietsers om me heen. Jammer dat de B’twin Triban serie op een quasi-elitaire manier en zonder onderbouwing wordt afgedaan. Maar goed, daar is dit verhaal blijkbaar ook niet voor bedoeld… #blijeb’twinbikert
Als eigenaar van een Planet X, een Guerciotti, een Beone en een Radon kom ik er zeer genadig vanaf…
heb altijd een Gios torino gehad wat een wereld fiets stijf en strak door de bochten.
Overweeg over te stappen op bamboe frame. Duurzaam, mooi en superlicht. Aan de andere kant: ik ben toch geen panda!
Pinarello-qualificatie: treffend! (Ehh, wat is er mis aan ijdele cyclo-sportieven?)
Ik mis de Reus fiets!